Z czego wynikają falujące obroty silnika?

Większość samochodów powinna, w czasie jazdy, utrzymywać w miarę stabilny poziom obrotów. Niestety jednak czasami zdarza się tak, i nie ma tu znaczenia typ pojazdu ani jego wiek, że wchodzi on w tak zwane falujące obroty silnika. Na czym ten stan dokładnie polega i czy może być niebezpieczny dla naszych czterech kółek?

Na czym polegają falujące obroty silnika?

Aby w pełni zrozumieć to zjawisko, należy uświadomić sobie, że w normalnych warunkach auto pracuje na w miarę stałym poziomie obrotów. Oznacza to w praktyce miarodajną i rytmiczną pracę. Falujące obroty to wszystkie te momenty, kiedy silnik “krztusi się” lub nie chce wejść na obroty, czyli kiedy obserwujemy problemy z rozruchem. O ile taka sytuacja zdarza się sporadycznie, nie stanowi to powodu do obaw. Gorzej jeśli staje się to normą. Jaka może być przyczyna takiego stanu rzeczy?

Dlaczego dochodzi do falowania obrotów silnika?

Prawidłowo pracujący silnik wydaje dość jednostajny dźwięk. Daje się także wyczuć pewną rytmiczność w jego działaniu. Jakiekolwiek odstępstwa od tego stanu mogą sugerować nieprawidłowości lub usterki. Tak zwane falowanie obrotów to rodzaj nieszczelności w przewodach. Może się ona pojawić na przykład w przewodach podciśnieniowych i zapłonowych. W jej wyniku do wnętrza układu przedostaje się zbyt duża ilość powietrza, co w konsekwencji może doprowadzić do zaburzeń w pracy poszczególnych urządzeń.

Inną, równie istotną, przyczyną falowania obrotów mogą być problemy z przepustnicą. Jeśli zbierze się na niej zbyt duża warstwa brudu, zaburzy to jej prawidłowe funkcjonowanie, a w konsekwencji również ograniczenie ilości paliwa dopływającego do cylindrów. Podobnie sytuacja wygląda z silniczkiem krokowym. Jeśli ulegnie on nadmiernemu zabrudzeniu, może dojść do naruszenia prawidłowego rytmu tego urządzenia.

Nawracające falowanie obrotów może mieć także inne przyczyny. Bywa czasem tak, że są one związane ze świecami zapłonowymi. Jeśli zaobserwujemy problemy z zapłonem silnika, może to być znak, że przepaliły się właśnie świece. Na prawidłowe funkcjonowanie silnika wpływ mają także pompa paliwa oraz związane z nią filtry. Nieczyszczone zbyt długo i zapchane mogą przyczynić się do falowanie obrotów silnika.

falujące obroty silnika1

Systematyczne falowanie obrotów silnika — co robić dalej?

Większość fachowców jest zgodna co do tego, że wielu usterek można uniknąć, jeśli uważnie przyglądamy się swoim czterem kółkom. Wynika to z prostej zasady, że, znając swój samochód, wiemy, jak powinien działać. Wszelkie odstępstwa od tej normy mogą zwiastować uszkodzenia lub inne nieprawidłowości. Warto także pamiętać o systematycznych przeglądach. Wykwalifikowani specjaliści w porę wychwycą wszelkie komplikacje, które mogłyby w przyszłości przerodzić się w jeszcze większe problemy.

W ostatnich latach dużą skutecznością cieszą się przeglądy opierające się na elektronicznej diagnostyce. Podłącza się wówczas pojazd do elektronicznej aparatury, która za pomocą specjalistycznego komputera jest w stanie precyzyjnie określić wszelkie nieprawidłowości. Taka praktyka umożliwia wykrycie na czas wielu błędów, które mogłoby z czasem wywołać dalsze usterki i uszkodzenia.

Jeśli przeprowadzona profesjonalna diagnostyka nie przyniesie konkretnych odpowiedzi, a falowanie obrotów silnika się powtarza, zaleca się przeprowadzenie bardziej zaawansowanych działań. Może się bowiem zdarzyć, że czujniki elektroniczne w pojeździe zakłamują stan faktyczny i podają nieprawdziwe informacje. W takiej sytuacji dobrze jest przyjrzeć się dokładniej przewodom elektrycznym oraz cewce zapłonowej. Bywa, że jej nieprawidłowe działanie może przyczynić się do wywołania falujących obrotów. Stosując oprzyrządowanie diagnostyczne, możemy dowiedzieć się, w jakim stanie są te elementy i czy nie wymagają one wymiany lub naprawy.

Falujące obroty silnika — co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?

Analizując zjawisko falowania obrotów, możemy dojść do wniosku, że w rzeczywistości jest ono dość złożone. Wynika to przede wszystkim z faktu, że przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele. W praktyce oznacza to więc, że przed diagnozującym sprawę mechanikiem staje poważne zadanie. Bywa, że sprawdzenie przewodów i szeroko pojętej elektroniki nie wystarczy, aby wskazać źródło problemu. Jest to tym trudniejsze, że zjawisko to może zdarzyć się nawet w przypadku rozgrzanego już silnika. Usterka ta pojawia się także w pojazdach z napędem na gaz LPG. Dotyczy to głównie samochodów starszych, w których instalacja ta nie posiada najnowszych udogodnień. Warto mieć jednak świadomość, że może się ona pojawić nawet w nowszych systemach. W przypadku nieścisłości należy przyjrzeć się całemu układowi, jak również reduktorowi i silniczkowi krokowemu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości konieczna może okazać się naprawa lub wymiana na nowy element.

Na koniec warto zwrócić uwagę, że falowanie obrotów silnika może się zdarzyć również w sytuacji zalania silnika. Dochodzi wówczas do zalania olejem, co z kolei może poważnie zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu poszczególnych podzespołów, w szczególności elektronicznych przewodów i złączy. Aby zniwelować szkodliwe skutki takich zdarzeń, należy dokładnie oczyścić poszczególne części, a w razie potrzeby wymienić zużyte lub uszkodzone elementy. Zaleca się także przeprowadzanie systematycznych przeglądów, dzięki którym z pewnością unikniemy poważniejszych problemów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button