Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF objawy

Filtr DPF składa się z kilku podzespołów, a każdy z nich odpowiedzialny jest za coś innego. Jednym z kluczowych elementów jest czujnik różnicy ciśnień, nazywany także czujnikiem ciśnienia spalin. Czujnik DPF jest na tyle istotny, że odpowiada za kontrolowanie stanu wypełnienia filtra cząstek stałych. Dlatego nie należy bagatelizować odznak pewnych nieprawidłowości z nim związanych. Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień DPF objawy, które warto zweryfikować, poznasz w tym artykule.

Czujnik DPF, czym jest czujnik różnicy ciśnień

Bez wątpienia to jeden z ważniejszych jak nie najważniejszy czujnik w układzie oczyszczania spalin. Występuje w dwóch rodzajach. Jeden mierzy ciśnienie przed filtrem, a drugi mierzy i porównuje ciśnienie przed i za filtrem. Działają na zasadzie układu tensometrycznego, który wykonuje pomiaru po obu stronach membrany. Wynik różnicy to odkształcenie, jakie jest wysyłane sygnałem do wzmacniacza. Czujnik DPF działa podobnie do tensometru, gdzie wzrost ciśnienia powoduje proporcjonalny wzrost napięcia sygnału. Odkształcenie membrany powoduje zmianę wartości sygnału czujnika, co daje możliwość rozpoznania stopnia zapełnienia filtra DPF. W sytuacji, gdy obwód jest nieszczelny albo czujnik uszkodzony, to dochodzi do zablokowania regeneracji filtra. Czujnik montuje się najczęściej dosyć blisko filtra DPF w komorze silnika. Dzięki temu ogranicza się wystąpienie różnych awarii i różnicy ciśnień w przewodzie.

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień objawy

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień daje o sobie znać, poprzez zapalenie się kontrolki, która nawiązuje do filtra cząstek stałych. Nie należy bagatelizować żadnych tego typu wiadomości, ponieważ mogą one doprowadzić do całkowitego zniszczenia filtra DPF, a nawet silnika. Ponieważ w przypadku jakieś wady, filtr nie będzie prawidłowo się regenerował. Może dojść także do sytuacji, gdzie to będzie jakiś problem z przewodem (np. zatkany lub nieszczelny). Nie należy jednak łączyć w jedną całość obu przypadków.

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień dpf objawy

 

O uszkodzeniu czujnika DPF, oprócz zapalonej kontrolki mogą świadczyć również:

  • spadek mocy,
  • wzrost zużycia paliwa,
  • możliwy zapach paliwa wewnątrz samochodu.

Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji w sprawie czujnika ciśnienia spalin, powinno się skontrolować przewody, które również mogą być odpowiedzialne za wyświetlanie się błędu lub zapalenia kontrolki. Najlepiej udać się wtedy do wyspecjalizowanego warsztatu samochodowego, który prawidłowo zdiagnozuje obecny stan pojazdu i w razie potrzeby wymieni uszkodzony czujnik DPF. Ważne jest, aby nie zapomnieć o tym, że po wymianie czujnika, trzeba wykonać za pomocą specjalnego urządzenia jego ponowne dopasowanie do samochodu. Dzięki temu sterownik zatwierdzi nowy czujnik DPF i nie będzie problemu z właściwym odczytywaniem wypełnienie filtra.

Czujnik DPF – diagnostyka dzięki oprogramowaniu

Diagnostyczne oprogramowanie pozwala na szczegółowe przejrzenie wartości ciśnienia po połączeniu się z ECU, czyli sterownikiem silnika. Należy w tym celu wybrać sterownik, który odpowiada za dane informacje. W czujniku  interesować nas będzie wartość dotycząca czujnika różnicowego, która następnie będzie wyliczana przez komputer. Gdy nie przekroczy ona 10 milibarów podczas obrotów biegu jałowego, świadczy to o prawidłowym przepływie spalin przez filtr DPF. W innym wypadku diagnozuje się problem, który może wynikać zbyt dużej ilości sadzy w filtrze.

Oprócz tego, dzięki oprogramowaniu można zaczerpnąć informacji na temat innych wartości – chociażby wyliczających ilość milibarów w trakcie dodania gazu. To samo dotyczy magistrali, którą także można „prześwietlić” i odczytać panujące w niej ciśnienie maksymalne. Wartość ciśnienia różnicowego powinna być jak najniższa podczas wolnych obrotów silnika. Tym samym jego wielkość nie może gwałtownie wzrostach w momencie dodawania gazu lub zwiększania obciążenia. Sprawdzenie wszystkich parametrów czujnika pozwoli na szczegółowe zdiagnozowanie oraz zapobieganie przed innymi nieprawidłowościami w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *