DPF co to?

Jeśli chcemy, aby świat nadal był zieloną planetą, musimy wprowadzić niezbędne zmiany do naszej codzienności. Wiele sfer naszego życia wymaga bowiem weryfikacji i innego spojrzenia na dotychczasowe sprawy. Jedną z takich dziedzin, która w bardzo negatywny sposób przyczynia się do pogorszenia stanu środowiska, jest motoryzacja. Nie da się bowiem zaprzeczyć, że auta zanieczyszczają powietrze. Dlatego współczesne dyrektywy porządkują te kwestie, aby wpłynąć na producentów samochodów. Jednym z ważnych usprawnień jest filtr cząstek stałych, który musi obecnie pojawić się w każdym pojeździe z silnikiem Diesla. Warto dowiedzieć się, DPF co to i w jaki sposób może on wpłynąć na poprawę kondycji naszej planety.

Filtr cząstek stałych – ważne urządzenie dla poprawy kondycji planety

Wszyscy zgodzą się co do tego, że samochody walnie przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska naturalnego. Spaliny zatruwają atmosferę, pogarszając jakość codziennego życia. Stan jest już tak bardzo alarmujący, że organy takie jak Unia Europejska wprowadziły szereg dyrektyw w tym zakresie. Jedna z nich dotyczy konieczności ograniczenia emisji spalin do atmosfery. Aby założenie to się udało, producenci aut muszą zamontować w swoich pojazdach specjalne urządzenia oczyszczające.

Filtr cząstek stałych, inaczej określany jako filtr DPF, to specjalnie zaprojektowane urządzenie, którego głównym celem jest przechwytywanie wytwarzanych spalin i oczyszczanie ich z toksycznych cząstek. Dzięki temu do atmosfery przedostają się wyłącznie bezpieczne pozostałości. Dzięki temu zabiegowi producenci aut mają nadzieję sprawić, że użytkowanie pojazdów mechanicznych nie będzie tak szkodliwe jak dotychczas.

W jaki sposób zbudowany jest filtr DPF?

Warto uświadomić sobie, że podzespół ten należy do jednego z bardziej zaawansowanych elementów w pojeździe. Choć pozornie jego konstrukcja jest prosta, w rzeczywistości system specjalnie opracowanych i wykonanych kanalików spełnia bardzo istotną rolę.

Filtr DPF składa się z wielu precyzyjnie zaprojektowanych kanalików, których powierzchnia pokryta jest metalami szlachetnymi. Spaliny z silnika, powstałe w procesie spalania paliwa, trafiają do urządzenia, gdzie następnie są oczyszczane ze szkodliwych i niepożądanych elementów. W ten sposób do atmosfery ulatniają się bardziej neutralne cząsteczki. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii filtr cząstek stałych to jednocześnie jedna z najdroższych części w samochodzie. Co więcej, jest to podzespół, który użytkuje się niezwykle intensywnie, przez co raz na jakiś czas koniecznie trzeba go wymienić.

DPF co to 2

Eksploatacja filtra cząstek stałych – i co dalej?

Z czego wynika to szybkie zużywanie się tego elementu? Przede wszystkim musimy pamiętać, że urządzenie to pracuje na najwyższych obrotach właściwie przez cały czas, kiedy prowadzimy swoje cztery kółka. Na ogólną kondycję i wydajność filtra ma również nasz styl jazdy oraz to, jak często nasz pojazd wchodzi na wyższe obroty. Bardziej przemyślana i ostrożniejsza może oczywiście wydłużyć żywotność urządzenia, ale nie spowoduje, że będzie ono sprawne w nieskończoność.

Intensywna eksploatacja pojazdu, a co za tym idzie również filtra DPF, wymusza na kierowcy systematyczne przeglądy swoich czterech kółek. Tylko w profesjonalnym serwisie samochodowym można prawidłowo zweryfikować, czy dany model wymaga już wymiany.

Warto jednak przy tej okazji wiedzieć, że zanim przyjdzie chwila wymiany filtra cząstek stałych na nową wersję, istnieje kilka rozwiązań pośrednich.

Regeneracja filtra DPF – czyli, co zrobić, zanim kupimy nowy

Ponieważ jest to urządzenie, które nie należy do tanich, wielu kierowców bardzo boi się chwili, w której straci ono swoją pierwotną wydajność. Nie wolno jednak tej sprawy bagatelizować i za każdym razem należy ją przedyskutować z mechanikiem. Oceni on w pierwszej kolejności aktualny stan naszego filtra, a następnie zaproponuje możliwe rozwiązania.

Najprostszym, a jednocześnie najtańszym rozwiązaniem jest regeneracja już posiadanego modelu. Jak przebiega taki zabieg? Proces ten to nic innego jak mechaniczne czyszczenie filtra z pozostałości sadzy oraz z innych niepożądanych elementów. Dzięki temu licznik zużycia tego podzespołu niejako się zeruje i znów możemy cieszyć się wydajną i bezpieczną jazdą. Należy mieć przy tym także świadomość, że każdy model ma swoją określoną żywotność. Oznacza to w praktyce, że nie można przeprowadzać procesu regeneracji w nieskończoność. O tym, że dany filtr nie nadaje się już do kolejnego czyszczenia, zdecyduje serwis.

Co w sytuacji, kiedy dalsza regeneracja nie jest już możliwa? To również jest sprawa, którą najlepiej przedyskutować z profesjonalnym mechanikiem. Rzetelna analiza pozwoli mu zaproponować najlepsze możliwe rozwiązanie. Warto wiedzieć, że do wyboru mamy zakup fabrycznie nowej części lub modelu regenerowanego, z rynku wtórnego. Pierwsza opcja jest najpewniejsza, ale i najdroższa. Zdecydowanie jednak zakup filtra bezpośrednio od producenta gwarantuje nam doskonałe dopasowane. Druga możliwość także może być bezpieczna, o ile zasięgniemy specjalistycznej opinii przed wyborem konkretnego rozwiązania. Na rynku znaleźć bowiem można bardzo wiele różnych modeli regenerowanych filtrów, które spełniają niezbędne normy i wykazują się odpowiednią wydajnością.

Eksploatując swoje cztery kółka, dobrze jest pamiętać o zrównoważonej i bezpiecznej jeździe. Dzięki temu na dłużej zachowają one sprawność i niezawodność. Co więcej, regularne przeglądy to gwarancja tego, że nasze auto cały czas będzie pod kontrolą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button