Jak wypalić DPF?

W dzisiejszych czasach, dzięki poszerzającej się wiedzy i rosnącej świadomości, wiemy doskonale, że musimy zacząć działać dla dobra środowiska naturalnego. Oznacza to między innymi wprowadzenie szeregu zmian, na przykład w sferze nawyków oraz codziennych wyborów konsumenckich. Nie bez wpływu na nasze otoczenie pozostają bowiem takie dziedziny jak motoryzacja. Współczesne pojazdy mechaniczne muszą być bezpieczniejsze i mniej inwazyjne. Jednym z rozwiązań jest stosowanie specjalnie opracowanych filtrów, których zadaniem jest oczyszczanie spalin. Są to precyzyjne urządzenia o bardzo istotnych funkcjach. Co warto na ich temat wiedzieć? Jak wypalić DPF? Jak prawidłowo go eksploatować?

Czym jest filtr DPF i w jakim celu stosuje się go we współczesnych autach?

Stosowanie urządzeń filtrujących to odpowiedź na potrzeby środowiska naturalnego. W naszym otoczeniu znajduje się bowiem coraz więcej szkodliwych cząstek, które nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie i samopoczucie. Niestety przyczyniają się do tego w dużej mierze samochody i inne pojazdy mechaniczne, których coraz więcej jeździ po drogach całego świata. Ta sytuacja stała się groźna na tyle, że powołane do tego podmioty opracowały szereg zasad, które mają na celu poprawę kondycji naszej planety. Jedną z nich jest konieczność stosowania w pojazdach spalinowych specjalnych filtrów cząstek stałych.

Urządzenie to posiada precyzyjną konstrukcję, wewnątrz której gromadzą się cząstki spalin, które są następnie oczyszczone przed emisją do atmosfery. Dzięki temu mniej toksycznych elementów przedostaje się do otoczenia. Należy jednak wiedzieć o tym, że aby podzespół ten działał prawidłowo, musi być odpowiednio eksploatowany. Jak go używać, aby do zatkania doszło jak najpóźniej, czyli jak wypalić DPF w czasie jazdy.

Filtr DPF – jak wygląda jego użytkowanie?

Zgodnie ze współczesnymi normami i dyrektywami każdy pojazd spalinowy lub z silnikiem typu Diesel musi posiadać filtr cząstek stałych. Urządzenie to zostało zaprojektowane i wykonane w taki sposób, aby wychwytywać powstałe w procesie spalania szkodliwe cząstki i neutralizować je. Dzięki temu do atmosfery przedostają się niemal wyłącznie obojętne dla powietrza związki. Należy jednak mieć świadomość, że filtr DPF wymaga odpowiedniego użytkowania. Jest to bowiem podzespół, który jest ściśle sprzężony z silnikiem, co oznacza, że pracuje on w tym samym czasie.

Eksploatacja tego urządzenia jest bardzo intensywna. W związku z tym zużywa się ono relatywnie szybko. Warto o tym wiedzieć, aby uwzględnić ten fakt podczas planowania systematycznych przeglądów i serwisowania naszych czterech kółek. Warto przy tym wiedzieć, że każdy model samochodu, a także konkretny filtr, ma swoją specyficzną wydajność i żywotność. Szczegółowe parametry będą się więc różnić w zależności od konkretnego auta. Musimy jednak pamiętać, że filtr cząstek stałych należy traktować w odpowiedni sposób.

Wypalanie filtra DPF – co to takiego? 

Każdy filtr DPF, choć poszczególne modele mogą różnić się między sobą, jeśli chodzi o specyfikację techniczną, ma podobną budowę. Składa się on z licznych kanalików, w których gromadzą się pozostałe z procesu spalania cząstki. Z czasem, wraz z użytkowaniem naszych czterech kółek, odkłada się ich wewnątrz na tyle dużo, że konieczne jest oczyszczenie urządzenia. Zaleca się więc wypalenie pozostałej sadzy i popiołu, aby dokładnie oczyścić podzespół z tych elementów. Warto przy tym wiedzieć, że niewykonanie tej czynności może przyczynić się do spadku wydajności silnika, a nawet do zaburzenia mocy całego pojazdu. Zanieczyszczony DPF to także prosta droga do tego, aby przestał on działać prawidłowo. Co więcej, niesprawny filtr może przyczynić się do tego, że nasze auto nie przejdzie okresowego przeglądu, a co za tym idzie, nie otrzyma prawa do poruszania się po polskich drogach.

Jak wypalić DPF?

Wypalanie filtra DPF (Diesel Particulate Filter) to niezbędny proces, aby usunąć nagromadzoną sadzę i inne zanieczyszczenia, które mogą uniemożliwić prawidłową pracę silnika diesla. Istnieje kilka sposobów, aby przeprowadzić ten proces, w tym:

  1. Jazda na autostradzie
    Regularna jazda na autostradzie pozwala na osiągnięcie odpowiednio wysokiej temperatury, która może spowodować wypalenie się zgromadzonej sadzy w filtrze DPF. W trakcie dłuższych jazd na stabilnych prędkościach silnik osiąga temperatury wystarczająco wysokie, aby spalić nagromadzone zanieczyszczenia.
  2. Wykorzystanie specjalnych dodatków do paliwa
    Istnieją również specjalne dodatki do paliwa, które pomagają w procesie regeneracji DPF. Te dodatki, dodawane do baku paliwa, mogą zmniejszyć temperaturę potrzebną do spalania sadzy, co może być korzystne w przypadku krótkich tras miejskich.
  3. Urządzenia do regeneracji DPF
    Istnieją specjalne urządzenia dostępne na rynku, które mogą być podłączone do pojazdu w celu regeneracji filtra DPF. Te urządzenia generują specjalne warunki, które umożliwiają wypalanie się sadzy bez konieczności długotrwałej jazdy na autostradzie.
  4. Profesjonalna regeneracja w serwisie
    Jeśli samodzielne próby regeneracji nie przynoszą rezultatów, warto skorzystać z usług profesjonalnego serwisu samochodowego. Specjaliści mogą przeprowadzić bardziej zaawansowane procesy regeneracji, które zapewnią skuteczne wypalenie zgromadzonej sadzy.

Niezależnie od wybranej metody ważne jest, aby regularnie monitorować stan filtra DPF i podejmować odpowiednie działania, gdy pojawią się symptomy jego zapchania. Zapobieganie nagromadzeniu się zanieczyszczeń poprzez regularne czyszczenie lub regenerację może przedłużyć żywotność i skuteczność filtra DPF oraz zapewnić prawidłową pracę silnika diesla.

Co zrobić, aby uniknąć zatkania się filtra DPF?

Zatkany filtr cząstek stałych to duży problem. Taki stan może wpływać na wydajność samego urządzenia, ale również na ogólną kondycję całego auta. Dlatego tak ważna jest systematyczna diagnostyka i serwisowanie. Co więcej, w razie zaobserwowania niepokojących sygnałów, na przykład hałasu spod maski samochodu albo wydobywającego się ze środka czarnego dymu, zwykle wizyta u mechanika jest już koniecznością. Aby jednak zapobiec tego rodzaju zdarzeniom, dobrze jest zadbać o profilaktykę.

Popularnym i bardzo wygodnym rozwiązaniem jest samodzielne wypalanie filtra DPF. Jest to swego rodzaju zabieg o charakterze pielęgnacyjnym, który jednocześnie pozwala oczyścić wnętrze urządzenia. W jaki sposób go wykonać? Jeśli filtr wciąż jest drożny (nie doszło jeszcze do jego zatkania) można go przepalić w czasie codziennej jazdy. Aby to się udało, należy zapewnić ku temu odpowiednie warunki, tj. doprowadzić do wejścia silnika na wysokie obroty. Przyjmuje się, że musi to być wartość około 2500 – 3500 obrotów. Stan taki należy utrzymać nieprzerwanie przez minimum kilkanaście minut, do pół godziny. Najlepiej zrobić to na autostradzie lub na drodze szybkiego ruchu. W mieście nie zaleca się przeprowadzania tego zabiegu. Wysoka temperatur wewnątrz urządzenia umożliwi wypalenie pozostałości sadzy i popiołu.

Kiedy przeprowadzić proces wypalania? Jak wypalić DPF?

Zabieg samodzielnego wypalania filtra DPF zaleca się wykonywać regularnie co kilkaset przejechanych kilometrów. W razie wątpliwości w tym względzie dobrze skonsultować stan naszego urządzenia z profesjonalnym serwisem samochodowym. Warto także wiedzieć, że w większości nowoczesnych pojazdów taką potrzebę sugeruje specjalna kontrolka wyświetlająca się na desce rozdzielczej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button