Jak rozpoznać i usunąć usterki wydechu?

Po co rozpoznać i usunąć usterki wydechu w samochodzie? Jest to niezbędne i pierwsze w kolejności działanie, które muszą podjąć zarówno kierowca, jak i mechanik. Początkowymi objawami, które pozwalają nam na rozpoznanie, że coś złego dzieje się w układzie wydechowym naszego auta, są pojawiające się odgłosy. Należą do nich gwizdanie, trudny do zniesienia hałas i wibracje układu. Dodatkowo mogą nastąpić: dudnienia metalicznym dźwiękiem nasilającym się przy wyższych obrotach silnika, bądź charakterystycznym dźwiękiem przypominających stukanie, czy świst silnika. Każdy z tych odgłosów wiąże się z usterkami określonych części układu wydechowego.

Pojawiające się usterki układu wydechowego każdego samochodu są związane z faktem, że jest on poddawany wielu negatywnie wpływającym na niego czynnikom. Należą do nich wilgoć i woda, wysokie temperatury, czy też zanieczyszczenia. Z tego powodu elementy wydechu po pewnym czasie użytkowania auta będą ulegać psuciu. Pojawią się zatem usterki, które będą wymagały usunięcia.

Przede wszystkim należy podkreślić, że układ wydechowy ma wyjątkowo trudną rolę w samochodzie. Usuwa spaliny, neutralizuje produkty spalania i zmniejsza hałas. Ponadto wisi on pod autem, a zawieszony jest na metalowych i gumowych hakach. Ciągle ulega on drżeniom, osiada na nim błoto i woda oraz działa na niego korozja.

Rozpoznać i usunąć usterki wydechu? – Po pierwsze „coś mi stuka w samochodzie”

WIemy już, że usterki wydechu można rozpoznać po charakterystycznych odgłosach.

Jeżeli usłyszymy bardzo silny hałas, to jego powodem jest prawdopodobnie uszkodzenie tłumika albo dziura powstała z powodu korozji w jednej z rur wydechowych. Inna przyczyna to oberwanie się albo całkowite urwanie układu wydechowego, w tym uszkodzenie wieszaków. Powodem tego hałasu może być również korozja zamocowań na elementach układu, które są wykonane z metalu, albo zawadzenie o coś na drodze, zwłaszcza gruntowej.

Z kolei woń spalin wewnątrz kabiny samochodu, to prawdopodobnie atak korozji i dziura w układzie, powstała nieszczelność spowodowana oderwaniem się części układu, bądź zły montaż. Jeśli zapali się kontrolka check engine i nastąpi wprowadzenie silnika w tryb awaryjny, to według wszelkiego prawdopodobieństwa nastąpiła awaria sondy lambda, zapchanie katalizatora i/lub zapchanie filtra cząstek stałych. Kolejny dźwięk tym razem grzechotanie wiąże się z wykruszeniem wkładu katalizatora i kwalifikuje się do wymiany na nowy.

Usterki typu: awaria sondy lambda i układu SCR

Jeżeli zauważymy bardzo wysokie spalanie i spadek mocy silnika, to przyczyną jest awaria sondy lambda. Po czym przyduszanie silnika i spadek mocy, to prawdopodobnie zapchany katalizator. Wtedy trzeba zamontować nowy. Jednoczesne zapalenie się kontrolki check engine i obniżenie mocy silnika wiąże się z awarią układu SCR i brakiem płynu AdBlue w zbiorniku. Może też być powodem uszkodzenia wtryskiwacza AdaBlue, zamarznięcia płynu AdBlue, czy uszkodzenia pompy AdBlue lub uszkodzeniem czujnika azotu.

Kolejna reakcja typu zapalona kontrolka filtra DPF na desce rozdzielczej i spadek mocy wróży zapchanie filtra cząstek stałych DPF/FAP.  Inną przyczyną będzie brak płynu katalitycznego w filtrze FAP. Może się do tego dołożyć mechaniczne uszkodzenie filtra, ewentualnie awaria któregoś z czujników filtra DPF.

Występujący miejscami atak korozji objawiający się widocznymi nalotami powstaje głównie wtedy, gdy producent słabo zabezpiecza układ wydechowy. Dokłada się do tego fakt parkowania auta głównie na wilgotnym terenie np. na trawniku. Takie ataki korozji dotyczą głównie rur wydechowych. Przyjmuje się, że w niektórych samochodach mogą one wytrzymać zaledwie 5 lat lub przebieg 100 tys. km. Są jednak takie pojazdy, w których i po 200 tys. km nic się nie dzieje.

Kolejne symptomy awarii to m.in.:

  • gaśnięcie silnika,
  • problemy z jego uruchomieniem
  • dławienie się silnika,
  • zapalona kontrolka check engine,
  • spaliny w płynie chłodniczym,
  • woń spalin w płynie chłodniczym.

Zwiastują one problemy wynikające z niewłaściwego działania układu recyrkulacji spalin EGR. Wiadomo jest, że układ wydechowy musi być w pełni kompletny. Wówczas tylko wtedy jest to zgodne z homologacją auta. Tymczasem sam samochód nie emituje zwiększonej ilości szkodliwych substancji. Ostatecznie można stwierdzić, że stan układu wydechowego ma olbrzymi wpływ na pracę silnika i na komfort jazdy.

Rozpoznać i usunąć usterki wydechu – Jak dbać o samochód, żeby był sprawny?

Zanim określimy sposoby usuwania usterek wydechu zwróćmy uwagę na to, jak dbać o układ wydechowy auta.

Dbałość o układ wydechowy samochodu

W pierwszej kolejności trzeba chronić układ wydechowy przed korozją. Należy zatem pamiętać o jego dokładnym spryskaniu wodą po zimie po ostygnięciu w celu oczyszczenia go z resztek soli drogowej. Dodatkowo należy także parkować auto na suchym gruncie, a nie na wilgotnej trawie. Dodatkowo można stosować specjalne farby wysokotemperaturowe. Chronią one poszczególne elementy układu przed korozją tj. rury i tłumiki.

Ponadto powinno się kontrolować stan zawieszeń. Jeżeli jedno ulegnie uszkodzeniu, to układ w każdej chwili się urwie. Okazało się, iż katalizatory oraz filtry cząstek stałych są najtrwalsze w tych samochodach, które dużo jeżdżą poza miastem. Powinniśmy również szybko usuwać awarie układów wtryskowych, bowiem niszczą one filtry cząstek stałych w dieslach oraz awarie układów zapłonowych w benzyniakach, które powodują trwałe zniszczenie katalizatora.

rozpoznać i usunąć usterki wydechu

Rozpoznać i usunąć usterki wydechu – Po drugie jak usunąć usterki wydechu

Usterki wydechu usuwamy poprzez naprawę, albo wymianę uszkodzonych jego elementów. Przy czym można je naprawiać w różnoraki sposób. Wszystko zależy zatem od rodzaju uszkodzenia. Zasada jest taka, że uszkodzone elementy zawieszenia układu wymienia się na nowe. Przy tym najlepiej wymienić je wszystkie. W praktyce bowiem jest tak, iż jeśli uszkodzeniu uległ jeden, to za jakiś krótki czas przestaną pracować kolejne z jego elementów.

Uszkodzone przez rdzę rury wymienia się na nowe, w ten sposób, że wstawiamy odcinki o odpowiedniej średnicy i długości, które należy przyspawać. Tego typu naprawa jest prosta i niedroga. Mechanik robi to w taki sposób, iż dokonuje demontażu układu wydechowego z zawieszeń, następnie odpina wtyczki od sond lambda i innych elementów. Po czym wycina z niego pordzewiałe elementy i wstawia w ich miejsce nowe. Niekiedy naprawia się także pordzewiałe tłumiki, ale najczęściej kupuje się nowe.

Jak usunąć usterki wydechu – naprawy układów DPF, EGR i SCR

Jak mówią fachowcy kompletne układy wydechowe do wielu modeli aut można kupić już za kilkaset złotych. Dotyczy to rur, tłumika i mocowania. Natomiast droższe elementy wydechu i te oryginalne, jeżeli ulegną awarii to ich koszty są w tysiącach złotych np. w przypadku katalizatorów i filtrów DPF. Są na to jednak różnego rodzaju alternatywy, które proponują zakłady naprawcze.

Popsute sondy lambda zawsze wymienia się na nowe, a zapchany katalizator można wymienić na katalizator uniwersalny, który nie jest taki drogi i dzięki temu zmniejsza się koszty naprawy.

Z kolei zapchany filtr cząstek stałych poddaje się czyszczeniu za pomocą specjalistycznego środka, bądź wypalaniu w piecu indukcyjnym. Takie czyszczenie kosztuje kilkaset zł. W przypadku awarii układu recyrkulacji spalin EGR można też go oczyścić, jeśli uległ zabrudzeniu, co było powodem zablokowania zaworu. Często także zawodzi chłodnica. W tym przypadku najczęściej stosuje się nowy element. Cena to od kilkuset zł wzwyż. Uszkodzony układ SCR, to bardzo droga naprawa, ale nie ma tutaj innej alternatywy.

Jednocześnie powinno pamiętać się, że wszelakie „naprawy” polegające na usunięciu z auta filtrów cząstek stałych, katalizatorów albo zaworów EGR są zabronione przez prawo. Zgodnie z nim, mechanik – diagnosta w trakcie okresowego badania nie może podpisać badania technicznego samochodowi, który ma niekompletny układ wydechowy, czy jest nieszczelny. Dlatego też zawsze w przypadku problemów z układem wydechowym, warto jest poszukać pomocy u niedrogiego mechanika.

Jakie są najczęstsze usterki wydechu

Aktualnie uważa się, że najczęstszą usterką układu wydechowego jest zapychanie filtrów cząstek stałych, czyli DPF/FAP. Przyczyną tego stanu rzeczy jest zły stan techniczny samochodu oraz jazda nim jedynie na krótkich dystansach. W celu naprawy tej usterki trzeba wykonać serwisowe wypalanie filtra. W przypadku, gdy to nie pomoże to konieczna jest regeneracja filtra lub wymiana go na nowy.

Usterki wydechu dotyczą kolektora i katalizatora. Kolektor może ulec zniszczeniu z powodu narażenia go na działanie różnic temperatur. Z powodu regularnego rozgrzewania i stygnięcia następują jego pęknięcia. Z tego względu niezbędna jest jego naprawa w postaci zwykłego spawu. W ostateczności należy kolektor wymienić na nowy. Kolejną dość częstą usterką jest awaria katalizatora spowodowana   niedrożnościami wynikającymi z osadzaniem się sadzy. Wówczas jej skutkiem jest spadek mocy auta. W tym przypadku uszkodzony katalizator wymienia się na nowy, bowiem dochodzi do zerwania jego przewodów zasilających.

Częstą przyczyną usterek wydechu jest również rdza. Jak wiemy poszczególne elementy tworzące układ wydechowy są wykonane ze stali. Z tego powodu łatwo ulegają procesowi rdzewienia. Okazuje się, iż nawet niewielki nalot doprowadza do nieszczelności układu. Aby w pewnym stopniu zapobiec temu procesowi, zastosujmy akcesoria i preparaty, które zabezpieczają stal przed szkodliwym wpływem rdzy.

Tymczasem w sposób doraźny wydech można naprawić, zaklejając ubytek specjalną taśmą uszczelniającą. Jest to jednak rozwiązanie prowizoryczne i na krótką metę. Często trzeba wydech wymienić na nowy. Rdza jest też zagrożeniem dla wielu innych stalowych części samochodowych. Chodzi tutaj m.in. o hamulce, w tym głównie tarcze hamulcowe czy sprzęgło.

Jak rozpoznać i usunąć usterki wydechu – Podsumowanie

Na zakończenie warto jest podkreślić, że właściciele samochodów powinni posiadać, chociaż podstawową wiedzę z zakresu budowy układu wydechowego. W nowoczesnych silnikach jest bowiem tak, że defekt jednego podzespołu takiego jak np. niesprawności filtra cząstek stałych automatycznie pociąga za sobą wiele innych kosztownych usterek. Aby unikać zatem awarii, należy w pierwszym rzędzie likwidować pierwsze symptomy niedrożności DPF/FAP, a następnie zadbać o to, żeby samoczynny proces regeneracji filtra cząstek stałych przebiegał prawidłowo i nie został przerwany. Poza tym nie wolno także lekceważyć świecących kontrolek oraz komunikatów wyskakujących na komputerze pokładowym. Trzeba czuwać podczas jazdy samochodem i w miarę możliwości szybko rozwiązywać powstałe problemy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button