Wypalanie DPF cena

Samochody wyposażone w silnik diesla mają filtry DPF, które oczyszczają spaliny. Eksploatacja sprawia, że filtry się zapychają. Dlatego potrzebne jest przeprowadzenie procesu określanego jako wypalanie DPF. Warto więcej dowiedzieć się na ten temat, szczególnie że wypalanie DPF cena jest znacznie niższa niż wymiana na nowy element.

Co warto wiedzieć na temat działania filtra DPF?

Filtr cząstek stałych DPF świetnie zatrzymuje cząstki sadzy o określonej wielkości. Później przeprowadza ich neutralizację. Jednakże po pewnym czasie się zapycha, dlatego należy przeprowadzać tak zwaną regenerację filtra DPF.

Filtr cząstek stałych DPF znajduje się na rurze wydechowej za katalizatorem. W środku umieszcza się najczęściej ceramiczny wkład, a w jego wnętrzu tysiące zaślepionych kanalików. Natomiast w ich ściankach znajdziemy maleńkie otwory mające określoną średnicę. W przypadku, gdy cząsteczka sadzy ma mniejszą średnicę, filtr ją zatrzyma. Do tego wysoka temperatura spowoduje, że cząsteczki sadzy zostaną spalone. Filtr DPF jest elementem niezbędnym do tego, żeby konkretny samochód mógł spełnić normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Istotne jest także to, że filtry te występują również w przypadku aut wyposażonych w silniki benzynowe.

Wypalanie DPF cena

Wypalanie filtra DPF jest to inaczej naturalna regeneracja. Dzięki temu filtr się nie zapycha i może służyć przez dłuższy czas. Istotne jest również to, że zapchanie filtra cząstek stałych może wywołać bardzo wiele innych kłopotów związanych z funkcjonowaniem auta. Dla przykładu samochód może mieć problemy z turbosprężarką, wtryskiwaczami, silnikiem, czy też ciśnieniem zwrotnym. Mogą wystąpić też problemy związane z uruchamianiem auta.

Najlepszym rozwiązaniem jest używanie samochodu z silnikiem diesela poza miastem. Jazda na dłuższych trasach powoduje, że wypalanie dokonuje się w sposób samoczynny. Dlatego problem gromadzenia sadzy może praktycznie nie istnieć. Jedyną sytuacją, gdy to się nie stanie jest uszkodzony układ wtrysku paliwa.

Regeneracja filtra DPF, czyli jakie wymienia się sposoby na wypalanie sadzy w filtrze cząstek stałych?

Wypalanie filtra DPF jest procesem, który czasami trzeba samodzielnie zainicjować. Jest to potrzebne w przypadku aut, które są przede wszystkim wykorzystywane do jazdy na krótkich odcinkach. Wynika to z tego, że taka eksploatacja powoduje, że podzespół szybko zasycha. Kierowca musi zdawać sobie sprawę z tego, że regeneracja inicjowana przez sterownik silnika po prostu nie działa.

Na czym polega wypalanie DPF podczas jazdy?

Wypalanie filtra DPF jest bardzo prostą metodą, która przywróci filtrowi pełną drożność. Gdy kierowca zauważy pierwsze objawy związane z zapchaniem filtra cząstek stałych, wówczas należy przeprowadzić proces wypalania. Nie jest to trudne do wykonania. Kierowca musi tylko wyjechać w dłuższą trasę, gdzie może się poruszać z prędkością od 70 do 90 km/h. Przejechanie kilkudziesięciu kilometrów z taką właśnie prędkością sprawi, że można osiągnąć wysoką temperaturę spalin.

Regeneracja filtra DPF na postoju

Innym rozwiązaniem jest regeneracja filtra DPF na postoju. Jest to proces, którego dokonuje się pod nadzorem specjalistów. Dlatego należy to przeprowadzać w specjalistycznych warsztatach samochodowych. Wówczas silnik wprowadza się w tak zwany tryb serwisowy. Wydech należy podłączyć do rury wyprowadzającej spaliny na zewnątrz. Osoby pracujące w warsztacie muszą podłączyć się do elektroniki samochodu, ustawiają DPF w trybie serwisowym i wprowadzają silnik na wysokie obroty. Nie jest to idealna technika, ponieważ niestety może przyczynić się do uszkodzenia filtra.

Wypalanie filtra DPF na postoju

Można także skorzystać z metody polegającej na wypalaniu filtra DPF na postoju. Do tego procesu należy użyć właściwego środka chemicznego. Co więcej, nie obędzie się także bez odpowiednich narzędzi. Proces czyszczenia trwa około godziny. Użyta pianka działa samodzielnie, dlatego nie trzeba nic specjalnego robić. Później przymocowuje się przewód do czujnika, wyjeżdża z garażu i uruchamia silnik. Należy zdawać sobie również sprawę z tego, że należy odczekać przynajmniej godzinę, zanim przystąpi się do pracy nad samochodem.

Jak długo trwa wypalanie filtra DPF na postoju, w serwisie lub podczas jazdy?

Gdy decydujemy się na wypalanie filtra DPF podczas jazdy należy liczyć się z tym, że potrwa to około 30 do 40 minut. Natomiast regeneracja DPF w warsztacie samochodowym trwa blisko godzinę. Z kolei wypalanie filtra cząstek stałych wykonywane na postoju przy wykorzystaniu środka czyszczącego trwa od 2 do 3 godzin.

W jakich okolicznościach niezbędne jest wypalanie filtra cząstek stałych DPF?

Regenerację filtra cząstek stałych DPF przeprowadza się wtedy, gdy pojawiają się objawy świadczące o jego zapchaniu. Co więcej, jest to proces przeznaczony dla samochodów, które są nieustannie eksploatowane po mieście na krótkich dystansach. W takiej sytuacji potrzebna będzie dynamiczna jazda na trasie raz w tygodniu. Dzięki temu uda się z powodzeniem zregenerować filtr DPF.

Wypalanie DPF cena rynkowa

Opłaty za usługi serwisowego czyszczenia DPF mogą być zróżnicowane, uwzględniając różnorodne czynniki, takie jak model pojazdu, typ silnika, marka filtra oraz lokalizacja, w której ma być wykonane czyszczenie. Ogólnie rzecz biorąc, koszt takiej operacji może wynosić od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Typowy koszt czyszczenia ultradźwiękowego i chemicznego filtra DPF waha się od około 300 do 500 zł w przypadku samochodów osobowych, a dla pojazdów użytkowych, w zależności od wielkości filtra, może być wyższy¹. Serwisowe wypalanie sadzy kosztuje zazwyczaj około 300-400 zł. Procedura komputerowego wypalania filtrów stałych jest stosunkowo tańsza, z kosztem w zwykłym warsztacie wynoszącym do około 100 zł, jednak w autoryzowanym serwisie może sięgać +/- 300 zł.

Należy pamiętać, że dokładny koszt będzie uzależniony od indywidualnych potrzeb i ustaleń z serwisem. Dlatego zaleca się wcześniejszy kontakt z wybranym punktem obsługi w celu uzyskania precyzyjnych informacji na temat cen i czasu wykonania usługi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button