Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych?

 

Na pewno nie jeden kierowca samochodu z silnikiem Diesela myśli, jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych i poprawić jego kondycję. Niestety, wymiana owego filtra nie należy do tanich wydatków. Dlatego każdy chciałby, aby odstępy między regeneracjami były w miarę możliwości jak najdłuższe.

Podtrzymanie w odpowiednim stanie technicznym powinno zabezpieczyć auto przed usterkami i przedłużyć żywotność cząsteczek stałych. Należy pamiętać, że układ wydechowy w pojeździe jest tak skonstruowany, że większość jego elementów jest ze sobą powiązane. Im szybciej usterka zostanie usunięta, tym większe prawdopodobieństwo, że ta szkoda nie będzie miała wpływu na kondycję innych części.

Oddziaływanie na funkcjonowanie filtra cząsteczek stałych

Do zadań filtra cząsteczek stałych DPF należy między innymi uwalnianie spalin z różnego rodzaju osadów, przed tym, jak opuszczą układ wydechowy. Z tego powodu jakość spalin ma największy wpływ na zapychanie się filtra DPF. Należy pamiętać, by czyścić filtr, bo im czystsze spaliny, tym zdrowszy filtr. Dodatkowo istnieją również inne sposoby na przedłużenie żywotności filtra DPF. Przede wszystkim należy pamiętać, by paliwo było jak najlepszej jakości oraz o tym, by regularnie wymieniać filtr.

Dobranie odpowiedniego oleju

Sam olej, który wlewamy do swojego samochodu, nie jest tak bardzo groźny, jak przeróżne dodatkowe substancje. Skądinąd prawdą jest, że preparaty te chronią silnik naszego pojazdu, lecz często istnieje prawdopodobieństwo, że kilka kropel przedostanie się do komory spalania. Do pojazdów ze wbudowanym filtrem DPF zaleca się używanie olejów z substancjami niskopopiołowymi w składzie. Za pomocą owych substancji filtr wolniej się zatyka. Należy pamiętać, że sadza wypali się w trakcie samoczynnego czyszczenia filtra, lecz popiół zostanie już na nim na stałe. Przykładowe oznaczenia na opakowaniach filtrów to: LwSASP, DPF, klasa C w klasyfikacji ACEA (C1 i C4 to low SASP a C2, C3 i C5 to middle SAPS) lub Emmision System Protection, jak również normy MB 229.51, 507.00 oraz BMW-LongLife-04.

Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych - oleje z niskim SASP
Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych – oleje z niskim SASP

Turbosprężarka

Uszkodzenie bądź zepsucie turbosprężarki może powodować przepuszczanie oleju silnikowego do układu wydechowego. Oznacza to koniec żywotności filtra DPF. Osad wytworzony we wkładzie ceramicznym jest na tyle spalony, że usunięcie go jest niemożliwe. Warto często sprawdzać turbosprężarkę. Gdy tylko jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu filtra będą zauważalne, to znak, że należy go wymienić. Lub dla bezpieczeństwa co 100 tysięcy kilometrów.

Zawór EGR

Zawór EGR to inaczej Exhaust Gas Recirculation. Gdy przy każdym naciśnięciu pedału z układu wydechowego będzie zauważalna chmurka sadzy, a silnik osłabł, może oznaczać to zepsucie zaworu EGR. Odpowiada on za redukcję stężenia tlenków azotu w spalinach — przekierowuje spaliny ponownie do komory spalania, które zostają tam oczyszczone. Po tym dopiero trafiają z powrotem do układu wydechowego. Poprzez unieruchomienie zaworu w pozycji otwartej może skutkować pogorszenie stanu mieszanki powietrznej do komory spalania. Przez co, spada również temperatura spalania. Produkty reakcji mają w posiadaniu większą ilość sadzy, która nie miała możliwości trafić powtórnie pod tłok. Przez co filtr DPF zapycha się szybciej i nie nadąża się samooczyszczać.

Tuning

Pojazd można podrasować na dwa sposoby. Mało kosztownie albo dokładnie i dobrze. Gdy nie mamy zbyt dużych zasobów finansowych, tuningujemy swoje samochody sami, przy użyciu kiepskich boxów, które niestety wytwarzają dużą ilość spalin z dodatkiem sadzy. Gdy jednak jesteśmy w stanie przeznaczyć pewną sumę na tuning pojazdu, postawmy na podrasowanie w profesjonalnym serwisie. W takich miejscach czynności te dokonywane są z niezwykłą starannością, tak by wszystko ze sobą współgrało. Po wykonaniu tuningu i wszystkich czynności montażowych serwisant dokonuje testów dymienia.

Wtryskiwacze paliwa

Za równomierne rozpylanie i jakość rozpylania paliwa odpowiadają wtryskiwacze paliwa. W momencie, gdy wtryskiwacze są zużyte, proces spalania jest utrudniony oraz wytwarzane są duże ilości sadzy. Wtedy filtr DPF co miesiąc, góra dwa miesiące, powinien być poddawany chemicznej regeneracji. Wtryskiwacze paliwa to drogi element do naprawy czy wymiany. Można spotkać się z wyceną nawet do kilku tysięcy złotych.

Paliwo z niepożądanego źródła

W konsekwencji to, co wlewamy do baku, ma wpływ na to, co wydobywa się z układu wydechowego. Współczesne filtry DPF obligatoryjnie potrzebują paliwa o standaryzowanym składzie. Nie poleca się kupowania paliwa lub ropy od niezaufanych źródeł. Nieznane substancje, które zawiera taka ropa, mogą zapchać filtr DPF.

Filtr powietrza

Filtr — ta część samochodu powinna być wymieniana w czasie każdego przeglądu. W sytuacji, gdy filtr staje się niedrożny, mniej powietrza dochodzi do układu dolotowego. Skutkuje to gorszym spalaniem i zwiększeniem ilości sadzy.

Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych - filtr powietrza
Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych – filtr powietrza

Jak wydłużyć życie filtra cząsteczek stałych?

Receptą jest utrzymywanie auta w dobrej kondycji i bieżące reagowanie na nieprawidłowości. Stosując dobre paliwo, wymieniając regularnie filtr powietrza i zepsute lub zużyte części, na pewno zyskasz długie okresy między regeneracjami filtra DPF oraz znacząco przedłużysz jego żywotność.

Zobacz także wpis Zapchany filtr DPF – objawy, gdzie przedstawiliśmy symptomy świadczące o zapchaniu filtra cząsteczek stałych i sposobach radzenia sobie z nimi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button