Błędy kierowców aut z turbosprężarką cz. 1

 

Od wielu już lat samochody wyposażone w silniki z turbosprężarką są bardzo popularne. Dotyczy to zarówno turbodieseli, jak i turbobenzyn. Ponadto należy dodać, że jednostki wysokoprężne cieszą się również olbrzymim powodzeniem. Jest ona urządzeniem, którego zadaniem jest zwiększenie sprawności silnika bez zmiany jego gabarytów. Zatem nadaje ona autu dużo większą moc w porównaniu ze zwyczajną jednostką wolnossącą.

Konstruktorzy takiego urządzenia twierdzą, że prawidłowo użytkowana turbosprężarka potrafi być bardzo długo bezawaryjna, ale na pewno nie jest długowieczna. W związku z tym musi być ona starannie konserwowana przez jej użytkowników, o czym zapomina wielu kierowców popełniając szereg błędów.

Zatem o turbosprężarkę należy odpowiednio zadbać, aby pracowała przez długi czas bez zbędnych problemów. Mówi się , że urządzenie to powinno bezproblemowo działać przez cały okres eksploatacji silnika. Natomiast w praktyce jest inaczej, bowiem turbiny wytrzymują co najwyżej przebiegi rzędu 30-50 tysięcy kilometrów.

Niezmiernie istotny wpływ na trwałość tego elementu auta ma sposób eksploatacji jednostki napędowej. Niestety zauważa się, że zarówno kierowcy, jak i pracownicy warsztatów nie mają stosownej wiedzy na temat prawdziwych przyczyn awarii turbosprężarek. Dlatego też często usuwają skutki awarii, a nie przyczyny. W związku z tym, aby właściwie obchodzić się z samochodem z turbo, należy przede wszystkim poznać jej budowę i współpracę z silnikiem. Ponadto bardzo ważne jest, aby kierowcy takich aut zapoznali się z najczęściej popełnianymi przez nich błędami podczas ich użytkowania.

Błędy kierowców aut z turbosprężarką wynikające z braku wiedzy dotyczącej jej pracy

Błędy kierowców dotyczą m.in.: wymuszania niewłaściwej pracy silnika, stosowanego oleju, dopuszczania do zanieczyszczeń, niewłaściwego smarowania, przyczyniania się do pocenia silnika, rajdowa jazda, sposób mycia samochodu oraz pozwalanie na duże jego zabrudzenia itp. Spróbujemy opisać te błędy włączając jeszcze inne z nich, rzadziej spotykane.

Dbałość o sprawne działanie turbosprężarki na podstawie zdobytej wiedzy

Najpierw jednak w sposób skrócony przedstawimy opis pracy turbosprężarki. Otóż na początku należy podkreślić, że wielu kierowców swoich samochodów z turbosprężarkami przekonało się, że można narobić sobie dużo kłopotów i nadwyrężyć swój budżet poprzez wymuszanie dodatkowych osiągów, bowiem urządzenia te od czasu do czasu psują się i wówczas właściciel auta musi przygotować się na spory wydatek.

W związku z tym o turbosprężarki trzeba dbać. Można wtedy uniknąć uszkodzeń tego urządzenia, szczególnie gdy znamy jego budowę i sposób działania. Zatem jest to urządzenie, które pompuje powietrze do kolektora dolotowego silnika, w tym celu, aby w cylindrach można było spalić więcej paliwa. Efektem takiego działania jest uzyskanie większego momentu obrotowego oraz wyższej mocy, niż gdyby silnik nie miał turbosprężarki.

Powyższe zjawisko w przenośni nazywane jest „pompą powietrzną”. Pompa ta zatem nie jest połączona żadnym mechanizmem z wałem korbowym silnika. Natomiast wirnik turbo jest napędzany gazami wylotowymi tego właśnie silnika. Wzdłuż osi pierwszego wirnika znajduje się drugi wirnik. Jego zadaniem jest zasysanie powietrza atmosferycznego i przekierowanie go do kolektora dolotowego. Jego obroty mogą osiągnąć nawet 250 tys./min. Z tego wynika, że turbosprężarka jest w sumie urządzeniem prostym. Warto zatem o tym wiedzieć.

błędy kierowców aut

Błędy kierowców aut -problemy ze smarowaniem, niesprawdzanie poziomu oleju silnikowego

Wirniki turbosprężarki obracają się czasami z olbrzymią prędkością, natomiast ich oś wymaga idealnego łożyskowania, a zatem i smarowania. Ponadto wszystko ma miejsce w wysokich temperaturach. Trwałość turbosprężarce zapewnimy wówczas poprzez dobre smarowanie. Ważne jest zatem sprawdzanie poziomu oleju w samochodzie przez ich właścicieli.

Ubytek oleju dotyczy wszystkich aut niezależnie od ich wieku zarówno nowych, jak i starszych. Zaleca się  regularne sprawdzanie poziom oleju w silniku. Częstość sprawdzania zależy od sposobu eksploatacji. Najlepiej jednak gdy będziemy to robić raz na miesiąc niż w ogóle.

W Internecie zachęca się do takiego sprawdzania poziomu oleju szczególnie przez właścicieli samochodów z silnikami TSI i TFSI (Audi, Seat, Škoda, VW) oraz THP (Citroën, MINI, Peugeot), a także we wszystkich nowoczesnych silnikach Diesla. Ponadto w silnikach Diesla poziom oleju może się podnosić. Należy traktować to, jako ostrzeżenie. Może to bowiem oznaczać, że filtr cząstek stałych się nie wypala, a olej, którego jest za dużo tj. mieszanka oleju napędowego i silnikowego trzeba wymienić.

Zaniedbanie dotyczące wymiany oleju w skrzyni biegów

Nie można zaniedbywać wymiany oleju w skrzyni biegów, aby przekładnia prawidłowo pracowała i niezawodnie przez długi czas. Ma to szczególnie duże znaczenie w przekładniach automatycznych. Zaleca się wymieniać w nich olej co 40–50 tys. km. Ważne jest również, aby był to środek taki jak stosuje producent. Olej do skrzyń biegów musi być odpowiedni, a niekoniecznie najlepszy, ponieważ  może to doprowadzić do przyspieszonego zużycia elementów przekładni.

Również w mechanizmach różnicowych w autach z napędem na tylne lub cztery koła niezbędna jest  wymiana oleju przekładniowego. W tym przypadku powinno się zasięgać opinii w autoryzowanym serwisie, ponieważ w niektórych samochodach terenowych wymaga się specjalnych olei. Nie wymienia się ich w sprzęgłach wiskotycznych odpowiadających za dołączanie napędu.

Błędy kierowców aut – dolewanie oleju do gorącego silnika

Nie zawsze powyższa czynność jest groźna dla turbosprężarki, ale tylko w tych jednostkach napędowych, które mają stosowne zabezpieczenia przed takimi zabiegami. Nie mniej jednak w innych autach może się zdarzyć, że dolewanie zimnego oleju do mocno rozgrzanego silnika spowoduje mikropęknięcia głowicy czy wałka rozrządu. Najlepiej zatem poczekać kilkanaście minut przed dolaniem oleju, czyli tyle czasu, ile potrzeba do sprawdzenia poziomu oleju.

Pocenie się silnika

W taki sposób często określane są wycieki oleju. Takie, które wielu kierowców ignoruje i uważa, że jest to jedynie sprawa estetyki. W tym przypadku poprzez dolewanie oleju i dalszą jazdę z brudnym silnikiem może spowodować, iż wyciekający olej z dużym prawdopodobieństwem zniszczy niektóre elementy elektroniki lub nawet pasek rozrządu jeżeli tam trafi.

Należy zaznaczyć, że usunięcie drobnego wycieku oleju nie jest kosztowne. Natomiast na pewno jest to o wiele droższe, gdy miejsc do uszczelnienia jest kilka. Popełnia się często błąd podczas usuwania wycieków polegający na wymianie uszczelek i stosowanie różnego rodzaju past, czy silikonów w miejscach, w których nie można tego robić.

Oprócz przedstawionych błędów wynikających z braku wiedzy dotyczącej pracy turbosprężarki przez użytkowników aut jest ich jeszcze wiele innych. Na uwagę zasługują również błędy wynikające ze złej eksploatacji aut. Przedstawiono je w 2 części tego tematu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button