Prawidłowe działanie maszyn oraz urządzeń mechanicznych jest kluczowe dla sprawności całego systemu. Każdy element musi bowiem funkcjonować bez zarzutu. Aby to sprawdzić, konieczne są regularne przeglądy oraz kontrole. Ważna jest także czujność użytkowników, którzy znają swój sprzęt i na bieżąco reagują na wszelkie niepokojące sygnały. Nie inaczej jest w przypadku samochodu. To system naczyń połączonych i każdy z podzespołów musi być w pełni sprawny. Przykładem może być turbosprężarka — urządzenie stosowane w pojazdach mechanicznych od wielu lat. W jaki sposób sprawdzić ciśnienie turbosprężarki? Jak można ustalić, czy dzieje się z nią coś niepokojącego?
Turbosprężarka — ważny element wnętrza samochodu
Choć w pojeździe mechanicznym każdy układ ma bardzo duże znaczenie, turbosprężarka to jeden z bardziej kluczowych elementów. Jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa na pracę samochodu, a także na ogólny komfort jazdy.
Co to znaczy, że turbosprężarka działa prawidłowo? Specyfika pracy tego urządzenia polega przede wszystkim na produkcji równomiernej ilości powietrza dostarczanego do silnika. Układ na bieżąco ją sprawdza i dzięki temu poszczególne elementy mogą funkcjonować w bezpiecznej temperaturze i w odpowiednich warunkach.
Warto wiedzieć, że w najnowszych samochodach turbosprężarka posiada dodatkowe usprawnienia, między innymi wewnętrzny system regulujący, który na bieżąco sprawdza parametry układu i w razie potrzeby sygnalizuje, że coś jest nie tak. Przykładem takiego rozwiązania jest, między innymi, zawór wastegate, czyli zawór upustu spalin. Zlokalizowany jest on przed dolotem spalin do turbiny.
Ciśnienie turbosprężarki odpowiada pośrednio za prawidłowe funkcjonowanie turbosprężarki
Turbosprężarka tworzy wewnątrz nadciśnienie, które następnie przekazuje się do zasobnika ciśnienia zintegrowanego z zaworem upustowym. Kiedy czujnik ciśnienia turbosprężarki pokaże określony poziom, następuje otwarcie zaworu upustowego.
Część spalin powstałych w wyniku wewnętrznych procesów zmierza następnie do układu wydechowego poprzez kanał bocznikujący. Wynika to z ograniczenia ciśnienia doładowania w układzie dolotowym. Jeśli turbina nie uzyska określonej wartości ciśnienia, sprężyna zamyka zawór upustowy. Wówczas wszystkie powstałe spaliny zmierzają na łopatki turbiny. Z kolei, kiedy ciśnienie jest odpowiednio wysokie, zawór upustowy ponownie się otwiera. Warto wiedzieć, że jest to proces ciągły, który powtarza się systematycznie w obrębie układu.
Ciśnienie turbosprężarki — nowoczesne sterowanie ciśnieniem w pojeździe mechanicznym
Współcześnie montowane w samochodach modele są dodatkowo wyposażone w czujnik ciśnienia turbosprężarki, które pozwalają na monitorowanie poziomu ciśnienia w układzie.
Większość nowoczesnych modeli wyposaża się w elektrozawór. Co więcej, sterownik w silniku wysyła ustalony sygnał, który zmienia poziom ciśnienia wypadkowego. Dzięki temu funkcjonowanie całego układu turbosprężarki jest dokładniejsze i mniej awaryjne.
Zawór upustowy z kolei reguluje się poprzez podciśnienie wytwarzane w sterowanej w sposób mechaniczny pompie. Poziom ciśnienia, które następnie kieruje się do zaworu upustowego, ustawia właśnie elektrozawór. Ten zaś podlega zarządzaniu poprzez sterownik zamontowany w silniku.
Ta “współpraca” pomiędzy poszczególnymi elementami sprawia, że zawór upustowy zamyka się i otwiera w odpowiednim momencie. Z kolei do zmiennej geometrii podciśnienia używa się pneumatycznego układu regulacji. W tym przypadku położenie łopatek zależy przede wszystkim od poziomu podciśnienia sterującego.
Warto wiedzieć, że kierownice spalin z kolei ustawia się poprzez silnik elektryczny, czyli bardzo istotną część całego modułu. Odpowiada on więc za sterowanie turbosprężarki. Sygnał sterujący przekazuje się ze sterownika silnika prosto do nastawnika zmiennej geometrii za pomocą wiązki elektrycznej. Należy mieć świadomość, że nastawniki funkcjonujące wewnątrz turbosprężarki działają w układzie zamkniętym, informując sterownik silnika o faktycznym umiejscowieniu kierownicy. Dzięki tego rodzaju udogodnieniom cały system pracuje bezawaryjnie i bardziej skutecznie. Pozwalają one ponadto na lepsze sterowanie ciśnieniem w pojeździe.
Jakie ciśnienie wytwarza turbosprężarka?
Średnio ciśnienie turbosprężarki waha się w granicach 0,4-1,5 bara przy samochodach do codziennej jazdy. Pojazdy sportowe posiadają turbiny, których ciśnienie przekracza nawet 2,5 bara.
Profesjonalny serwis naprawy turbosprężarek
Znajomość funkcjonowania własnych czterech kółek pozwala na bieżąco monitorować i wychwytywać wszystkie ewentualne nieprawidłowości i niepokojące objawy. W razie potrzeby zachęcamy jednak do odwiedzenia profesjonalnego serwisu. Jego wykwalifikowani pracownicy skontrolują Państwa pojazd, a także odpowiedzą na wszystkie nurtujące Państwa pytania.
2 komentarze “Ciśnienie turbosprężarki – jak sprawdzić prawidłowe działanie ciśnienia doładowania?”
Ciekawy artykuł na temat sprawdzania prawidłowego działania ciśnienia doladowania w turbosprężarce. Bardzo pomocne wskazówki i wyjaśnienia, które na pewno przydadzą się wszystkim posiadaczom samochodów z turbodoładowaniem. Dobrze opisane metody sprawdzania, które można zastosować samodzielnie. Przydatna lektura dla każdego, kto chce zadbać o właściwe funkcjonowanie swojego silnika.
Bardzo interesujący artykuł! Wyjaśnia on w prosty sposób, jak sprawdzić i monitorować ciśnienie turbosprężarki w samochodzie. Dzięki temu artykułowi dowiedziałem się, jakie są objawy niskiego i wysokiego ciśnienia doladowania oraz jak mogą wpływać na pracę silnika. Polecam go wszystkim kierowcom, szczególnie tym, którzy mają turbodoładowane pojazdy.