Olej silnikowy syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny – różnice

Olej silnikowy — od jego jakości i rodzaju zależą: efektywność pracy silnika samochodu, awaryjność, a także zużycie paliwa. Nabywca samochodu musi mieć zatem wiedzę z zakresu rodzajów olejów silnikowych i różnic między nimi. Jest to niezbędne, aby móc dokonać wyboru oleju silnikowego.

Główna różnica wynika z jego procesu produkcji. Olej silnikowy mineralny powstaje w procesie rafinacji ropy naftowej. Olej silnikowy syntetyczny produkowany jest z komponentów bazowych na zasadzie łączenia poszczególnych związków chemicznych. Synteza poszczególnych substancji przebiega z zastosowaniem innowacyjnych technologii. Z kolei półsyntetyczny stanowi mieszankę obu rodzajów oleju.

Olej do silnika z dpf syntetyczny

Cząsteczki oleju syntetycznego nie różnią się między sobą. Nie zawiera on bowiem w składzie żadnych niepożądanych substancji. Dzięki temu jego lepkość jest niższa i posiada on znacznie lepsze parametry smarujące niż mineralny.

Olej silnikowy syntetyczny smarując silnik, powoduje, że pozostaje on czystszy. Ponadto żadna z substancji zawartych w oleju nie ulega spalaniu.

Pozwala on na całkowite wykorzystanie jednostki napędowej. Silnik smarowany takim olejem uzyskuje stuprocentową sprawność. Dobierając odpowiedni produkt, można nieznacznie zmniejszyć zużycie paliwa w samochodzie.

Olej syntetyczny gwarantuje najlepsze smarowanie, ale jest najdroższy. Jego cena wynosi od 30 do 120 zł za litr. Oczywiście koncerny petrochemiczne najchętniej je produkują.

Jednak wybierając te produkty, należy zwrócić uwagę na dodatki w nich zawarte. Detergenty utrzymują silnik w czystości, a także neutralizują niekorzystne kwasy. Modyfikatory tarcia wpływają na mniejsze siły zachodzące między poszczególnych elementami ruchomymi. Dzięki temu jest lepsza wydajność paliwowa. Natomiast antyoksydanty przedłużają żywotność odpowiednich właściwości oleju. Jest to istotne w produktach typu Longlife. Środki dyspersyjne natomiast mają za zadanie pozbywać się szkodliwej sadzy i szlamu.

Ilość dodatków w środku smarnym może sięgać nawet 30%. Z uwagi na to specjaliści zalecają stosowanie oleju syntetycznego przez cały okres eksploatacji pojazdu, a nie tylko do określonego przebiegu.

Olej syntetyczny a temperatura

Takie oleje dobrze pracują w wysokich temperaturach i nie odkładają się w postaci nagaru wewnątrz silnika. Następuje wydłużenie żywotności silnika.

Ponadto olej silnikowy syntetyczny zachowują płynność w niskich temperaturach nawet do – 60 0 C. W konsekwencji rozruch motoru podczas silnych mrozów jest bezproblemowy. Przy czym rozchodzenie się środka smarnego po elementach ruchomych następuje szybciej niż w przypadku półsyntetycznych i mineralnych odpowiedników.

Syntetyczne substancje tego oleju silnikowego zmniejszają również siły tarcia, co korzystnie wpływa na zużycie paliwa. Ważne są regularne wymiany oleju (co 10-15 tysięcy kilometrów) i zgodne z instrukcją obsługi oleju. Dzięki temu dłużej się zachowuje czystość silnika poprzez ograniczenie powstawania jakichkolwiek osadów. Dzięki temu, w określonych przypadkach, mechanicy dopuszczają wydłużenie okresu wymiany środka smarnego do 20 tysięcy kilometrów.

olej do silnika z dpf

Olej do silnika z dpf półsyntetyczny

Olej półsyntetyczny jest uważany za środek smarujący pośredni między olejami syntetycznymi a mineralnymi. Jest to bowiem mieszanka mineralnych i syntetycznych baz olejowych. Ich właściwości są często bliskie olejom ich syntetycznych odpowiedników, ale mają też trochę niższą cenę. Na większą skalę zaleca się stosowanie ich  w przypadku samochodów z dużymi przebiegami i klasycznych marek.

Firmy oferują te produkty z oznaczeniem d„Classic”. Skierowane są one do modeli takich jak Mercedes W124, BMW E30 i wielu innych konstrukcji z przełomu lat 80. i 90. Półsyntetyczne oleje są zalecane również w silnikach o dużej intensywności eksploatacji w przeszłości. W przypadku samochodów używanych, z przebiegiem powyżej 300-400 tysięcy kilometrów, dopuszcza się przejście na tańsze oleje półsyntetyczne. Dotyczy to również aut kupowanych na rynku wtórnym, w których nie wiadomo, jakie wcześniej stosowano produkty.

Pomimo tego specjaliści zalecają, żeby za szybko nie zmieniać klasy oleju, póki jednostka napędowa pracuje bez szwanku. Zatem należy pozostać przy syntetycznych środkach smarnych.

Olej do silnika z dpf mineralny

Należy zaznaczyć, że oleje mineralne mają w swym składzie siarkę, węglowodory oraz inne substancje, których nie da się wyeliminować w procesie rafinacji. Z tego powodu poszczególne cząsteczki oleju nie są identyczne. Zatem olej ten nie jest jednolity i posiada znacznie większą lepkość od oleju syntetycznego. Dodatkowo pewne jego zanieczyszczenia chemiczne, które są w tym oleju, spalają się, tworząc nagar.

Olej mineralny najczęściej jest stosowany w samochodach dostawczych i ciężarowych. Fachowcy nie zalecają używania go w autach osobowych. Jest przestarzałą wersją oleju. Cechuje go najgorsza odporność na wysoką temperaturę i trudno jest mu przetrzymać arktyczne mrozy.

Natomiast cenowo olej ten jest najkorzystniejszy i zatem jest preferowany do stosowania w silnikach bardzo wyeksploatowanych oraz w starszych jednostkach wyprodukowanych przynajmniej dwie dekady temu, w których zużycie oleju wynosi nawet 1-2 litrów na tysiąc kilometrów. Ponadto jest on najtańszy.

Litr takiego oleju mineralnego kosztuje od 12 zł do 15 zł. Ten środek smarny zabezpiecza także wysłużone silniki przed wypłukaniem nagarów. Dzięki temu unika się powstawania niepożądanych wycieków, zmniejszenia stopnia kompresji lub ciśnienia w silniku.

Olej silnikowy syntetyczny, półsyntetyczny i mineralny — różnice

Niezależnie od wybranego oleju, najważniejszy jest fakt, by specyfik wpisywał się w zalecenia określone przez producenta. To zapewni jednostce napędowej możliwie optymalne warunki pracy. W tym przypadku dobrze jest mieć jego zapas (chociaż 1 litr) na ewentualną dolewkę. Specjaliści zalecają też kontrolę jego poziomu co 2-3 tankowania. W wysłużonych silnikach, a także w nowych, ale skomplikowanych i wysilonych, zużycie oleju powinno być wkalkulowane w ich eksploatację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *