Niefachowo przeprowadzona naprawa turbosprężarki – po czym poznać?

Turbosprężarka we współczesnych autach to standard. Jej obecność to wspaniały sposób na poprawę dynamiki silnika. Jednak, jak każda część w samochodzie po pewnym czasie ulega ona zużyciu. Co więcej, nieprawidłowe traktowanie może przyspieszyć konieczność wizyty w warsztacie. Nie zawsze jednak uda się trafić na solidną firmę. Sprawdź, do czego może doprowadzić niefachowo przeprowadzona naprawa turbosprężarki.

Niefachowo przeprowadzona naprawa turbosprężarki, czyli objawy spartaczonej wymiany turbiny

Zasadniczą kwestią związaną z wymianą uszkodzonej turbosprężarki jest dokładne wyczyszczenie instalacji. Podstawę stanowi drożność i zalanie świeżym olejem. Czasami jednak dochodzi do sytuacji, w której olej przedostaje się z przewodu doprowadzającego do filtra przez jednokierunkowy zawór zwrotny. Brak oleju w przewodzie przyczynia się do powstania zjawiska kawitacji. Wówczas przez pewien czas po starcie łożyskowanie turbiny nie jest smarowane odpowiednią ilością oleju. Taka przerwa może skończyć się awarią. Ciąg zdarzeń zachwieje stabilność działania wałka turbosprężarki. Skutkiem jest zwiększenie luzu promieniowego w przypadku koła kompresji, jak i łopatek wirnika. Wycieranie prowadzi do oderwania elementów tych części. Duże siły, które powstają w wyniku nieprawidłowego wyważenia, doprowadzają do przeginania wałka i ostatecznie jego pęknięcia.

Przy naprawie turbosprężarki warto też sprawdzić, a najlepiej wymienić przewody olejowe. Muszą być one drożne. W przeciwnym przypadku musisz się liczyć z szybkim uszkodzeniem turbiny.

Jak powinna wyglądać naprawa turbosprężarki?

Niefachowo przeprowadzona naprawa turbosprężarki może skończyć się awarią i poniesieniem znacznych kosztów. Dlatego warto dowiedzieć się, jak powinien wyglądać profesjonalny proces związany z przywróceniem tej części do stanu używalności. Na początku profesjonalista przeprowadza wymianę filtra i oleju, a także uruchamia silnik przez kilkanaście minut. Później wylewa olej służący do wypłukania i przystępuje do właściwej naprawy. Podstawę stanowi tutaj zdiagnozowanie przyczyny awarii. Gdy nie wiadomo dlaczego turbina nie działa proces wymiany będzie ryzykowny. Wówczas jazda z nowym elementem może zakończyć się jego uszkodzeniem już po pokonaniu nieznacznej liczby kilometrów.

Zatem konieczne działanie stanowi tutaj zweryfikowanie ciśnienia oleju i drożności przewodów olejowych. Jakiekolwiek nieprawidłowości, jeśli chodzi o te części, należy usunąć poprzez wymianę na nowe. Specjalista zwróci też uwagę na przewód odpowietrzenia skrzyni korbowej. Nie może on być zanieczyszczony, gdyż wtedy negatywnie wpłynie na odpływ oleju z turbiny. Kolejny krok uwzględnia wyczyszczenie układu dolotowego i zasysania spalin do turbosprężarki. Zaleca się też przeprowadzenie kontroli przepustnicy i przepływomierza. Fachowcy dokonują też wymiany intercoolera.

Pracownicy profesjonalnego warsztatu przed montażem turbiny sprawdzą jej osłony i osłony przewodów paliwowych. Nie mogą być luźne. Gdy tak jest, trzeba je usztywnić. Wszystkie połączenia muszą być szczelne. W razie potrzeby uszczelki wymienia się na nowe. Nie należy stosować substytutów, gdyż źle się to odbija na całej naprawie. Po zakończeniu procesu instalacji mechanik wymienia olej silnikowy. Środek wlewa do turbosprężarki przez otwór doprowadzający preparat smarny. Dalej rozprowadza się go po łożyskach delikatnym podmuchem sprężonego powietrza. Przed podłączeniem przewodu olejowego zaleca się ponowne wlanie oleju do turbiny.

Ile turbina powinna wytrzymać po dobrze wykonanym procesie naprawy?

Gdy wszystko zostało wykonane prawidłowo, właściwie użytkowana turbosprężarka powinna poradzić sobie z dystansem od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Co więcej, zdarzają się także sytuacje, w których mechanizm wytrzymuje bez kolejnej awarii blisko 400 tysięcy kilometrów.

Części oryginalne czy lokalne zamienniki

W przypadku wymiany turbosprężarki kierowca ma do wyboru trzy możliwości: części pochodzące od producentów oryginałów, zamienniki lub regenerację. Pierwsze dają największą gwarancję, jeśli chodzi o skuteczność. Jednakże trzeba tutaj liczyć się z wysoką ceną. W przypadku zamienników istnieje duże niebezpieczeństwo, że trafi się na wadliwą konstrukcję, która doprowadzi do jeszcze większych problemów. Natomiast w przypadku regeneracji wysoka trwałość produktu nie jest pewna.  Tutaj zasadnicze znaczenie ma jakość zastosowanych zestawów naprawczych i precyzja sprzętu kalibrującego. Dlatego najlepszym wyborem są części oryginalne. Mimo wysokich kosztów w chwili naprawy, w dłuższej perspektywie czasowej jest to korzystniejsze rozwiązanie pod względem finansowym. Są one trzy lub nawet cztery razy trwalsze niż konkurencja w postaci zamienników, a rzadsze naprawy to więcej pieniędzy w portfelu.

Niefachowo przeprowadzona naprawa turbosprężarki może dla Ciebie bardzo źle się skończyć. Dlatego, gdy część się zużyje lub ulegnie awarii, staraj się wybrać sprawdzony i profesjonalny warsztat. Twoje wątpliwości powinna wzbudzić bardzo niska cena wyróżniająca się na tle konkurencji. Zasięgnij też opinii znajomych i poznaj ich doświadczenia, jeśli chodzi o naprawę turbiny!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button