Jaki olej do diesla z DPF?

 

DPF to utarta nazwa filtru cząstek stałych. Montuje się go najczęściej w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Czołowym jego zadaniem jest zatrzymanie i wyłapywanie ze spalin tzw. cząstek stałych, czyli sadzy oraz popiołów o niemal mikroskopijnych rozmiarach. Przez to olej do diesla z DPF ograniczyć emisję szkodliwych substancji do atmosfery i tym samym chronić środowisko naturalne. Ponadto zarówno sadza, jak i cząsteczki popiołów są bardzo niezdrowe, a długotrwale ich wdychanie przez organizm człowieka mogą być przyczyną powstawania nowotworów.

Takie szkodliwe związki emitują głównie samochody z silnikami diesla. Duża liczba tych cząstek powoduje, że egzemplarze bez filtru DPF byłyby zgodne co najwyżej z normą emisji spalin Euro III. Dodatkowo zastosowanie filtru DPF do tego rodzaju silników, oczywiście z odpowiednimi olejami, spełniają wymagania normy Euro IV. Filtr występuje najczęściej za katalizatorem w układzie wydechowym. Wyróżniamy dwa typy filtrów, tj. DPF („suchy”) oraz FAP („mokry”). Mają one to samo przeznaczenie, różnią się nieco działaniem.

Filtr DPF zapycha się szybciej lub wolniej ze względu na kilka czynników. Jednym z nich jest jakość paliwa oraz rodzaj oleju silnikowego. Niezależnie od stanu technicznego samochodu, do komory spalania zawsze trafi trochę oleju. W czasie jego spalania powstaje popiół, który trafia dalej do filtra DPF. Nie można go usunąć podczas samoczynnej regeneracji, potrzebna jest wizyta w serwisie i wyczyszczenie elementu. Dlatego powinniśmy stosować oleje niskopopiołowe.

Zwykle oznaczane są jednym z symboli:

  • LwSASP / low SASP
  • DPF, klasa C w klasyfikacji ACEA (C1 i C4 to low SASP a C2, C3 i C5 to middle SAPS)
  • Emmision System Protection
  • MB 229.51, 507.00
  • BMW-LongLife-04

olej do diesla z DPF

Przykłady produktów rynkowych

Silnikowy olej do diesla z DPF syntetyczny TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30 5L C2/A5/B5 PSA B71 2290 DPF/FAP

Klasa lepkości 5W30, zastosowanie — do silników: benzynowych, diesla oraz z filtrem cząstek stałych marek samochodów Peugeot i Citroen. Jest też bardzo dobry w silnikach z turbodoładowaniem, wielozaworowych oraz wolnossących. Nadaje się do stosowania wielosezonowo w każdych warunkach drogowych, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej i na autostradzie przy dużych prędkościach obrotowych.

  • producent: firma TOTAL
  • klasyfikacja ACEA: A5, B5, C2
  • cena ok. 100 zł za 5 l

Silnikowy olej do diesla z DPF syntetyczny SHELL HELIX HX8 ECT 5W30 SN, C3, VW 504.00/507.00, MB229.31/229.51

Klasa lepkości (SAE): 5W30, klasa API – SN. Zastosowanie do silników: benzynowych, diesla oraz z filtrem cząstek stałych. Olej ten specjalnie jest zaprojektowany tak, aby bez problemu dostosowywał się do zmiennych warunków pracy silnika. Dedykowany dla instalacji dwupaliwowych (z LPG). Gwarantuje mu on tym nieustanną ochronę od środka.

  • producent: firma SHELL
  • klasyfikacja ACEA: C3
  • cena ok. 25 zł za 1 l

Silnikowy olej do diesla z DPF syntetyczny ELF 5W-30 EVOLUTION 900 DID

Klasa lepkości (SAE) – 5W30, klasa API – CF, SL. Opracowany specjalnie dla silników benzynowych oraz wysokoprężnych z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi w swoich konstrukcjach (wielozaworowe, wolnossące i turbodoładowane jednostki) koncernu Volkswagen. Jest kompatybilny z samochodami marek m.in.: Audi, Seat czy Skoda. Olej ten można z powodzeniem stosować w samochodach osobowych i dostawczych podczas jazdy miejskiej, sportowej, jak również po autostradzie, nawet w najtrudniejszych warunkach eksploatacji.

  • producent: firma ELF
  • klasyfikacja ACEA: A5/B5, C2
  • cena ok. 80 zł za 4 l
    olej do diesla z DPF

Silnikowy olej do diesla z DPF syntetyczny Elf Evolution Full-Tech Fe Solaris Dpf 5W30

Wytworzony w Technologii Syntetycznej ELF. Jest całkowicie kompatybilny z najnowszymi rozwiązaniami technicznymi zastosowanymi w silnikach benzynowych i Diesla, wyposażonych w pompowtryskiwacze, jak również w filtr cząstek stałych DPF. Innymi słowy, przystosowany jest do najnowszych systemów oczyszczania spalin. Przede wszystkim zalecany jest do stosowania w silnikach benzynowych i wysokoprężnych najnowszej konstrukcji spełniających normy emisji spalin EURO 4, EURO 5 i EURO 6. Posiada homologację dla Mercedesa-Benza i Renault.

  • producent: firma ELF
  • klasyfikacja ACEA: C3, C4
  • cena ok. 26 zł za 1 l

Silnikowy olej do diesla z DPF syntetyczny GM-OPEL 5W30 DEXOS2 LPG/CNG/DPF C3 BMW LL-04, VW 505.01, MB229.51

Klasa lepkości (SAE) – 5W30. Klasa API – CF, SM. Zastosowanie — do silników: benzynowych, diesla i ponad wszystko z filtrem cząsteczek stałych oraz zasilanych LPG. Co więcej, olej ten chroni silnik dzięki niskiej zawartości siarki, fosforu i popiołów. Posiada również specjalną formułę, która świetnie współpracuje z filtrami cząsteczek stałych i katalizatorami drożnymi.

  • producent: firma GM OPEL
  • klasyfikacja ACEA: A3, B4, C2
  • cena ok. 80 zł za 5 l

Jaki olej do diesla z DPF?

Na rynku istnieje wiele przykładów olejów niskopopiołowych. Niektóre są uniwersalne, inne dedykowane poszczególnym markom. Na pewno warto zwrócić uwagę na klasyfikację ACEA lub oznaczenia low SASP.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button