Filtr DPF cena

Filtry cząstek stałych powinno montować się w samochodach z silnikiem wysokoprężnym w celu zminimalizowania emisji trujących spalin do atmosfery. Dbając o środowisko i nasze zdrowie powinniśmy wybierać auta wyposażone w DPF. Wraz z zaostrzeniem przepisów unijnych producenci aut z sinikiem Diesla zostali zobowiązani do fabrycznego montowania filtrów DPF w układzie wydechowym pojazdu. Jest to jednak element wyposażenia, który stwarza niemałe kłopoty. Filtr cząstek stałych ma ograniczoną żywotność, a nieprawidłowa eksploatacja auta tylko sprzyja jego zapchaniu. Cena nowego filtra DPF może zniechęcać nawet zamożnych posiadaczy czterech kółek. Z jakim wydatkiem trzeba się liczyć, gdy chcemy wymienić filtr cząstek stałych? Jaka będzie cena regeneracji filtra DPF? A z jakimi kosztami będziemy musieli się zmierzyć w razie usunięcia filtra DPF? Dowiedz się więcej na temat filtr DPF — cena regeneracji i zakupu!

Cena filtra DPF/FPA – zakup nowego filtra

W zależności od modelu auta możemy mieć do czynienia z filtrami suchymi DPF (Diesel Particulate Filter) lub tzn. mokrymi FPA (Filtere à Particules). Te ostatnie montuje się głównie w samochodach francuskich marek tj. Peugeot, czy Citroen, ale znajdziemy je również w niektórych Oplach. Różnica w filtrach wynika z temperatury, w której następuje wypalenie nagromadzonych w filtrze cząsteczek, czyli po prostu sadzy. W filtrach suchych wymagana jest bardzo wysoka temperatura, nawet 700 st. C, co możliwe jest tylko przy regularnej jeździe poza miastem, z prędkością co najmniej 100 km/h. Filtry mokre oczyszczają się w temperaturze ok. 300 st. C, dzięki czemu są trwalsze i lepiej radzą sobie, gdy samochód jeździ głównie na krótkich dystansach np. w warunkach miejskich. Auta z FAP są jednak droższe w eksploatacji, gdyż wymagają regularnego uzupełniania płynu katalizującego.

Jak każdy element wyposażenia samochodu, tak i filtry DPF z czasem ulegają zużyciu. W prawidłowo eksploatowanym aucie, gdzie możliwe jest regularne, samoczynne wypalenie nagromadzonej sadzy, filtr zapycha się popiołem po ok. 180 tys. km przebiegu. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wymiana filtra cząstek stałych na nowy. Nie jest to jednak tani zabieg. Ceny nowych, oryginalnych filtrów DPF zaczynają się od kwoty 4000 zł, a przy niektórych modelach aut, w szczególności japońskich, osiągają nawet 12 000 zł. Zamienniki można dostać już za ok. 2 000 zł. Nadal jest to jednak wysoka cena jak za wymianę jednego filtra DPF.

Skąd tak wysoki koszt DPF?

W każdym modelu auta filtr DPF wygląda nieco inaczej, dlatego nie jest to element łatwy do przełożenia z innego samochodu. Ceramiczny korpus filtra obudowany jest osłoną ze stali nierdzewnej. Wewnątrz znajduje się system równolegle ułożonych kanalików, naprzemiennie zatkanych albo ze strony wlotowej, albo wylotowej. W ten sposób spaliny przechodzą przez porowate ścianki kanalików, pozostawiając wewnątrz filtra ok.75% szkodliwych substancji. Skomplikowana budowa rzutuje na cenę filtra DPF.

Cena za oczyszczenie filtra DPF/FPA – rodzaje regeneracji zapchanego filtra

Samochody z silnikiem Diesla nie nadają się do jazdy na krótkich dystansach. Stanie w korkach także działa negatywnie na ich silnik, a w tym także na filtr cząstek stałych. Samoczynna regeneracja filtra rozpoczyna się średnio co 600-900 km i trwa ok. 10-15 minut. Samochód może wówczas pracować nieco głośniej, mogą załączyć się dodatkowo tylne wycieraczki lub ogrzewanie. Silnik dąży do większego obciążenia, by osiągnąć odpowiednią temperaturę potrzebną do spalenia nagromadzonej w filtrze sadzy. Auto powinno przez cały ten proces poruszać się jednostajną prędkością. Jeżeli takie samooczyszczanie filtra zostanie przerwane, o co nietrudno w warunkach miejskich, wówczas część niespalonej sadzy może zapchać filtr DPF.

Zarówno filtr zapchany popiołem, na skutek wielu samoczynnych regeneracji, jak i taki zapchany w efekcie niedokończonego wypalania sadzy, może być zregenerowany w serwisie.

filtr dpf cena
Filtr DPF cena regeneracji jest znacząco niższa niż jego wymiany

Filtr DPF cena a rodzaj regeneracji

Cena oczyszczenia filtra DPF zależy od rodzaju regeneracji. W pierwszej kolejności mechanicy proponują wymuszoną regenerację, czyli podłączenie auta do specjalistycznego sprzętu i dokończenie wypalania sadzy w filtrze, gdy auto jest w postoju. Cena wymuszonej regeneracji filtra DPF to koszt ok. 400-500 zł. Należy pamiętać, że oczyszczony w taki sposób filtr odzyskuje sprawność na poziomie 70%.

Pełne oczyszczenie filtra z cząstek stałych możliwe jest tylko w przy chemicznej regeneracji. Filtr podlega demontowaniu i umieszczeniu w specjalistycznej maszynie. Tam przechodzi kilkuetapowy proces regeneracji. Pod ciśnieniem powinien być przepłukiwany odpowiednimi detergentami, tak by wszystkie pozostałości sadzy i popiołu zostały usunięte, a jednocześnie nie została uszkodzona cenna powłoka z metali szlachetnych. Cena chemicznej regeneracji filtra DPF zaczyna się od 600 zł. Różnica cenowa jest niewielka, ale jakość usługi jest już kolosalna. Niestety nie wszystkie serwisy ASO będą oferowały specjalistyczną regenerację, z uwagi na brak odpowiedniego sprzętu.

Spotkać można jeszcze regenerację przez wypalenie filtra. Jej koszt oscyluje w granicach 1 000 zł. Niestety umieszczenie filtra w piecu na kilkanaście godzin w bardzo wysokiej temperaturze, mimo że oczyści go z resztek sadzy, może zniszczyć sam filtr i pozbawić go właściwości katalizujących.

Cena za usunięcie filtra DPF/FPA – koszt demontażu, konsekwencje prawne

Mimo że zabiegi usunięcia filtra są w Polsce zabronione i wiążą się z tym konsekwencje prawne, nadal wielu mechaników proponuje taki zabieg. Mechanik usuwa filtr w taki sposób, że zarówno służbom tj. inspekcja ruchu drogowego, czy policji, trudno jest ustalić, podczas rutynowej kontroli, faktyczny brak filtra. Usuwamy filtr, ale obudowa wraca na swoje miejsce. Jednocześnie komputer samochodu przeprogramuje się, tak by nie domagać się regeneracji DPF.

Cena za usługę usunięcia filtra DPF waha się pomiędzy 1 000 zł a 1 500 zł. W sytuacji, gdy policja wykryje proceder, kierowcy grozi mandat karny w wysokości 500 zł. Jeżeli natomiast na stacji diagnostycznej okaże się, że nasz diesel nie ma filtra cząstek stałych, auto nie przejdzie przeglądu i będziemy zobowiązani zamontować nowy DPF.

Emisja trujących cząstek PM w powietrzu wzrasta z roku na rok. W dużych miastach, w szczególności w okresach zimowych stężenie smogu jest zatrważające. Decydując się na taki zabieg, powinniśmy być świadomi, że cenę za usunięcie filtra DPF poniesiemy nie tylko my, ale całe zatruwane środowisko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *