Turbosprężarki hybrydowe

 

Turbosprężarki hybrydowe do aut są stosunkowo nowym i innowacyjnym wynalazkiem naszych czasów. Mają one zastosowanie głównie w samochodach sportowych, ponieważ to nowe rozwiązanie daje duże osiągi wyczynowe poprzez podniesienie mocy i doładowania silnika. Urządzenia takie powstają dzięki wprowadzeniu w nich niezbędnych modyfikacji, ale bez zmiany wszystkich układów w samochodzie.

Obecnie turbosprężarki hybrydowe są coraz częściej dostępne w ofertach wielu firm. Zatem każdy może kupić odpowiadający mu model. Należy podkreślić, iż tego typu wyroby tuningowe o większej wydajności są znacznie mniej trwałe i w zasadzie nie nadają się do innych pojazdów. Szczególnie dotyczy to samochodów do transportu ludzi, czy różnych ładunków.

Można stwierdzić, że turbosprężarka hybrydowa to zmodyfikowana typowa turbosprężarka, która charakteryzuje się parametrami nieosiągalnymi dla standardowych podzespołów. W tych hybrydowych turbo wprowadzono takie zmiany, które pozwalają na skrócenie do minimum czasu reakcji na wciśnięcie pedału gazu, czyli szybkie uzyskanie dużej sprawności przy wysokich obrotach.

Turbosprężarki hybrydowe – budowa i ich zalety

Typowa turbosprężarka hybrydowa stanowi połączenie dwóch turbosprężarek o różnych rozmiarach tj. większej i mniejszej. Większa turbo to tzw. strona zimna, a jej zadaniem jest czuwanie nad przepływem powietrza. Natomiast tzw. gorąca część jest mniejsza. Należy jednak przetoczyć jej wnętrze oraz założyć większy wirnik. Robi się to w tym celu, aby przy zwiększonym ciśnieniu spalin uzyskać moc turbo wystarczającą do zapewnienia odpowiednich obrotów i potrzebnej ilości powietrza dla cylindrów.

Główną zaletą turbosprężarki jest uzyskanie dużej prędkości pojazdu wyścigowego. Wmontowanie takiego urządzenia w miejsce standardowego turbo nie sprawia żadnych kłopotów ze względu na rozmiary, a zatem nie potrzeba dokonywać dodatkowych zmian w komorze silnika. Ponadto zastosowanie jej nie skutkuje koniecznością wymiany kolektora dolotowego oraz układu wydechowego. Zdarza się jednak, że w określonych przypadkach staje się to niezbędne. Z tego wynika, że jest dobry sposób na poprawę osiągów bez dużych i kosztownych zmian w naszym aucie.

turbosprężarki hybrydowe

Modyfikacje turbosprężarek

Przy podnoszeniu mocy silnika należy także zwiększyć ilość paliwa oraz powietrza dostarczanego do silnika. Ilość powietrza można zwiększyć poprzez zastosowanie jednego ze sposobów tj. wymiany turbosprężarki na większą lub modyfikacji standardowej turbosprężarki. Tych zmian dokonują różne firmy tuningowe.

Istnieją także inne modyfikacje turbosprężarek w celu uzyskania turbo hybrydowych. Dotyczy to obróbki obudowy łożyskowań, wbudowania nowego rdzenia ze zmienionymi łożyskami ślizgowymi lub kulkowymi. Ponadto konieczna jest obróbka obudowy kompresji czy zastosowanie większego, odlewanego koło kompresji. Hybrydą możemy też nazwać turbinę, która została przerobiona ze sterowania elektronicznego na podciśnieniowe.

Elektryczna turbosprężarka hybrydowa i jej zalety

Turbosprężarka elektryczna jest również hybrydą. Rozwiązanie to jest połączeniem standardowego sposobu pracy turbiny i silnika elektrycznego. Porównując ją z klasyczną turbosprężarką można skonstatować, że jej praca jest niezależna od prędkości, z jaką funkcjonuje silnik. Jej działanie rozpoczyna się już od najniższych obrotów. Powoduje to elektryczny silniczek. Uruchamia on bowiem wirniki stosunkowo szybko.

Działanie tego urządzenia polega na tym, że wały turbiny oraz kompresora są połączone ze sobą za pomocą sprzęgieł z wałem silnika elektrycznego, który spełnia również rolę alternatora. W związku z tym w momencie wciśnięcia gazu przez kierowcę turbina ulega rozłączeniu. Wtedy też zaczyna pracować silnik elektryczny. Nadaje on odpowiednio wysokie obroty kompresorowi.

Natomiast w czasie, gdy turbina uzyska już stosunkowo wysokie obroty, sprzęgło znowu łączy ją z kompresorem. Ten prądowy element wyhamowuje również łopatki, w przypadku, gdy zaczynają się obracać się za szybko. Zatem zastosowanie takiej elektrycznej turbosprężarki hybrydowej w silniku ma dwie podstawowe zalety tj. eliminuje całkowicie zjawisko „turbodziury” oraz zwiększa wydajność silnika, ponieważ w czasie, gdy dodamy gazu natychmiast reaguje. Dla przykładu przy bardzo niskich obrotach tj. nawet tylko 1200 obr/min w dieslu osiąga już 100% momentu obrotowego, co umożliwia szybkie ruszanie i przyspieszanie.

Podsumowując należy stwierdzić, iż turbosprężarki hybrydowe są coraz powszechniej stosowane w wyścigowym świecie motoryzacyjnym. Jednak producenci silników cały czas prowadzą prace naukowo-badawcze mające na celu wynalezienie coraz efektywniejszych sposobów na zwiększanie wydajności elementów aut, przy jednoczesnym zmniejszeniu spalania. Konstruktorzy tworzą coraz bardziej śmiałe i nowoczesne rozwiązania samochodowych podzespołów. Wynikiem ich myśli wynalazczej są właśnie turbosprężarki hybrydowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button