Filtry DPF są wmontowywane do pojazdów ze wbudowanym silnikiem Diesla, jak i wybranych modeli z silnikiem benzynowym. Ich celem miałaby być ochrona środowiska przed emisją cząsteczek stałych. Sadza i nie do końca spalony popiół zbierają się na wkładzie ceramicznym filtra, a niezabrudzone spaliny wydobywają się poza filtr. Jego objętość jest nieznaczna, nawet jeśli po przejechaniu 300-600 km filtr ulega samoczynnemu wypaleniu. W przypadku gdy to nie wystarcza, kierowca pojazdu jest zmuszony odpowiedzieć sobie na pytanie — wymiana czy regeneracja filtra DPF?
Samoczynne spalanie i dodatki do paliwa
Zazwyczaj wskaźnik ciśnienia wbudowany w filtrze komunikuje komputerowi, kiedy powstaje konieczność samoczynnego spalania resztek po spalinach. Do komory spalania dochodzi większa ilość paliwa. Tym samym, przy pomocy wyższej temperatury gazów znajdujących się w środku, sadza ulega wypaleniu. Wybrane filtry DPF, już te bardziej zaawansowane, posiadają dodatkowy wtryskiwacz, odmierzający dawkę paliwa wprost do filtra DPF. Wadą samoczynnej regeneracji jest fakt, że popiół powstały z oleju nie ulega wypaleniu, a także konieczność utrzymania silnika na wysokich obrotach przez około 10 do 15 minut.
Co zrobić w przypadku, jak jeździmy tylko i wyłącznie w mieście i zgodnie z przepisami, nie osiągamy prędkości potrzebnej do samoczynnego wypalania spalin? Możemy zdecydować się na substancję do przetykania filtrów. Jest możliwość nalewania ich od razu do baku bądź do filtra. Zniżają one temperaturę niezbędną do wypalania sadzy. W rezultacie więcej cząsteczek stałych przechodzi proces spalania. Wytwórcy radzą stosowanie ich co około 3 000 km. Nie jest to jednak rozwiązanie długotrwałe, bo popiół wciąż pozostaje. Tak naprawdę odkładamy tylko to, czego najbardziej się obawiamy – wymiany filtra DPF. Jako pierwszy sygnał – rozpali się lampka na desce rozdzielczej, której nie powinno się ignorować.
Rodzaje regeneracji filtra DPF
Obecnie występuje szereg sposobów na to, jak przywrócić filtrowi cząsteczek stałych DPF odpowiednią przepustowość. Do najpowszechniejszych rodzai regeneracji należy: regeneracja mechaniczna i chemiczna. Są one względnie nie drogie, porównując do bezzwłocznej wymiany filtra. Poza wypalaniem wymuszonym istnieje konieczność rozmontowania filtra na czas jego remontu. Pracownik serwisu za pomocą endoskopu jest w stanie zaopiniować czy konstrukcja wkładu nie uległa uszkodzeniu np. roztopieniu bądź popękaniu.
Wymuszone wypalanie
Trafiają się serwisy świadczące usługi wymuszonego wypalania filtra, lecz w tym przypadku nie może być on za bardzo napełniony. Zewnętrzny komputer, który jest podłączony do silnika, podtrzymuje obciążenie 3000 obrotów na minutę przez określony czas ok. 30 minut. W przypadku bardziej wymagającego filtra istnieje perspektywa zastosowania dodatkowych substancji udrażniających i ponowne przejście przez całą procedurę. Wymuszone wypalanie zawsze wiąże się z wymianą oleju. Taka regeneracja to wydatek ok. 150-200 zł. Warto zapamiętać, że spalanie wymuszone nie jest w stanie usunąć popioły.
Regeneracja termiczna i ultradźwiękowa
W tej sytuacji potrzebne jest usunięcie filtra i jego rozcięcie. Przy regeneracji termicznej wkład poddawany jest działaniu wysokiej temperatury – około 700 st. C w czasie od ok. 8 do 48 godzin. Na koniec toku filtr musi być zespawany.
Firmy, które mają w ofercie metodę chemiczną, wlewają specjalne substancje chemiczne lub umieszczają filtr w wodzie. Ultradźwięki pobudzają związki chemiczne lub bąbelki powietrza, które odrywają zanieczyszczenia od ścianek wkładu ceramicznego. Przebieg naprawy jest niekrótki i potrzeba na jego wykonanie ok. 12 do 24 godzin. Cena, jaką trzeba zapłacić za taką usługę to około 400 – 500 zł. Niestety formy te nie cieszą się zbytnią popularnością oraz prestiżem.
Regeneracja chemiczna / płukanie wodą / metoda hydrodynamiczna
Korzystając z preparatu do czyszczenia kominków oraz myjki ciśnieniowej jest możliwość jedynie uszkodzenia filtra DPF. Rozsądniejszym wyjściem będzie skierować się, w miejsce, gdzie naprawa zachodzi analogicznie, lecz w bardziej kontrolowanym środowisku. Pozatykany filtr DPF wkłada się do urządzenia podłączonego pod instalację pomiarową. Poprzez wkład ceramiczny przelewana jest woda pod ciśnieniem, która zawiera odpowiedni detergent. Najpierw odbywa się to w kierunku odwrotnym, a potem zgodnym z przepływem spalin. Gotowy filtr trzeba wysuszyć w temperaturze ok. 90 st. C oraz schłodzić go. Cena takiej naprawy waha się ok. 400-500 zł. Przepłukiwanie filtra wodą usuwa ok. 98% zanieczyszczeń. Proces ten trwa około 60 minut.
Wymiana filtra DPF
Zdarza się tak, że regeneracja nie przyniesie oczekiwanych skutków, czy filtr ulegnie uszkodzeniu. W takiej sytuacji filtr DPF należy wymienić. Jest to dość droga sprawa. Przez „nadszarpnięciem” domowego budżetu może uchronić nas zakup używanego filtra. Ceny różnią w zależności od marki i modelu. Waha się ona zwykle między 1500 a 2500 zł. Bez większych problemów powinien on pokonać ok. 100 000-150 000 km.
Przy zakupie filtra DPF bardzo często zastanawiamy się, czy robimy dobrze. Tak naprawdę, nie mamy rzetelnych informacji o jego poprzednim właścicielu. Nie wiemy, w jakim jest stanie technicznym i czy faktycznie ma przebieg zgodny z podanym. Wybierając nową część ze sklepu do układu wydechowego, należy liczyć się z wyższymi kosztami. W tym przypadku cenny również nie należą do niskich. Najtańsze filtry kosztują około 500-700 zł, do Fiata – 2500 zł, do Mercedesa – 5000 zł, do BMW, Volvo – 6000 zł, Vw Golf – 8 000 zł, Mitsubishi ok. 10000 zł. Ze wbudowanym serwisowym filtrem DPF auto jest w stanie bez problemu przejechać ok. 150 000 – 300 000 km.
Wymiana czy regeneracja filtra DPF
Naprawa filtra DPF jest dużo tańsza niż wymiana. Wykorzystując metodę przepłukiwania wodą, jest szansa, że nasz filtr będzie prawie jak nowy. W tym wypadku wymiana jego będzie obligatoryjna tylko w sytuacji, gdy dojdzie do stopienia bądź uszkodzenia wkładu ceramicznego. Jak najbardziej możemy się zdecydować na nią w dowolnym momencie, lecz trzeba liczyć się wtedy z większymi kosztami.