Zapach spalin w samochodzie – co oznacza?

Zapach spalin w samochodzie to sygnał poważnych usterek, którego pod żadnym pozorem nie wolno bagatelizować. Długotrwałe wdychanie dymu może bowiem prowadzić do zatruć, a nawet śmiertelnych zaczadzeń. Co może być przyczyną awarii? Na co zwraca uwagę mechanik podczas przeglądu? Jakie działania należy podjąć, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i współpasażerom?

Zapach spalin w samochodzie = nieszczelność układu wydechowego

Układ wydechowy pojazdu to złożony zespół różnorodnych części, odpowiedzialnych za usuwanie z silnika niepotrzebnych i toksycznych substancji. Pęknięcia, dziury i zniszczenia spawów powodują jednak, że spaliny nie wydostają się poprawnie na zewnątrz. Zamiast tego wentylacja zasysa dym przez atrapę chłodnicy lub z okolic podszybia i prowadzi go pod prąd do komory silnika. W efekcie kierowca i jego pasażerowie czują zapach spalin w samochodzie na postoju. W zaparkowanym pojeździe nie dochodzi bowiem do usunięcia dymu z komory.

Awaria tego typu zazwyczaj nie stanowi zbyt dużego obciążenia dla domowego budżetu. Jest również prosta do zdiagnozowania. Usterki układu wydechowego można bowiem rozpoznać po charakterystycznym metalicznym warkocie silnika.

Nieszczelny katalizator

Swędzące oczy oraz przykry zapach przypominający zgniłe jaja to sygnały, że mogło dojść do rozszczelnienia lub zniszczenia katalizatora w układzie wydechowym. Element ten ma za zadanie reagować z siarką w celu aktywnej redukcji tlenków azotu, tlenków węgla i węglowodorów. Uszkodzenie części zaburza proces przemiany powyższych związków, co skutkuje powstawaniem toksycznych oparów.

Awaria tego typu może stanowić znaczne obciążenie dla portfela. Uszkodzonego katalizatora nie da się bowiem w żaden sposób naprawić. Jedynym wyjściem jest całkowita wymiana elementu na nowy.

Nieszczelny kolektor wydechowy

Kolektor wydechowy to część znajdująca się blisko bloku silnika. Odpowiada za kierowanie dymu z komory spalania do pozostałych elementów układu wydechowego. Awaria dotyczy najczęściej uszczelki ujścia kolektora, która ulega przepaleniu lub rozszczelnieniu. Przez to spaliny nie trafiają do rur wydechowych pojazdu i zostają zassane do wnętrza samochodu.

Zardzewiały elastyczny łącznik wydechu

Zapach spalin w samochodzie może mieć również swoją przyczynę w niepoprawnie działającym elastycznym łączniku wydechu. Element ten, zwany również plecionką, pełni rolę neutralizatora naprężeń układu wydechowego. Bezpośrednio wpływa tym samym na pracę innych znajdujących się w jego pobliżu części, takich jak kolektor czy katalizator.

Łącznik wydechu jest podatny na rdzewienie i pękanie. Nadmierna korozja powoduje, że element traci swoją elastyczność, potrzebną do prawidłowego działania i wspomagania innych części. W efekcie dochodzi do zaburzenia przepływu spalin w układzie wydechowym.

Zatarcie układu recyrkulacji spalin EGR

Układ recyrkulacji spalin EGR, znany również jako zawór zwrotny w wydechu, odpowiada za redukcję tlenków azotu. Kieruje również niektóre składniki dymu wydechowego z powrotem do silnika. Ochrania w ten sposób środowisko i nie dopuszcza do emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Usprawnia także pracę pojazdu.

W zaworze EGR gromadzi się nagar, którego nadmiar może prowadzić do zatarcia układu recyrkulacji. Awaria objawia się najczęściej poprzez zapach spalin w samochodzie diesel wydobywający się z nawiewów. Do innych sygnałów ostrzegawczych należą również zmniejszona moc silnika, jego szarpanie i zbyt duże dymienie z układu wydechowego.

Zatarcie zaworu ma miejsce najczęściej w starszych wysokoprężnych silnikach. Usterce można z łatwością zapobiec poprzez systematyczne usuwanie nadmiaru nagaru. W tym celu należy umyć EGR przy użyciu specjalnego płynu po każdych 60 tysiącach kilometrów przebiegu. Jeśli czyszczenie nie pomaga i zapach wciąż utrzymuje się w samochodzie, zawór należy wymienić na nowy.

Zapach spalin w samochodzie przez rozszczelnioną głowicę lub nagrzewnicę

Usterki nagrzewnicy i głowicy charakteryzują się obecnością gęstego białego dymu z rury wydechowej oraz silnej woni palonego płynu chłodzącego. Zapach spalin w samochodzie pojawia się zaś w momencie włączenia ogrzewania. Obie awarie to poważne uszkodzenia, które mogą znacząco obciążyć portfel. Wymagają również zajrzenia pod maskę pojazdu w celu przeprowadzenia jego dokładnego przeglądu.

Uszkodzenie uszczelki głowicy można potwierdzić za pomocą specjalnego testu. Polega on na umieszczeniu wężyka w miejscu korka chłodnicy. Zmiana koloru cieczy reakcyjnej sygnalizuje, że spaliny znajdują się w układzie chłodzenia i jego kanałach wodnych. Obecność dymu w tych miejscach prowadzi do przekierowania płynu chłodniczego do komory spalania. W efekcie wylewa się on z samochodu, tworząc pod nim kałużę.

Zapach spalin w samochodzie - co oznacza

Zapchany filtr kabinowy

Niedrożność filtra kabinowego to bardzo rzadka usterka, która może być przyczyną zapachu spalin w samochodzie. W awarii tego typu toksyczny dym przedostaje się do wnętrza przez inne otwory w aucie. Problem można usunąć poprzez dokładne wyczyszczenie filtra z wszelkich osadów.

Dziurawa podłoga samochodu lub nieszczelne okna i drzwi

Zapach spalin w samochodzie może mieć również swoje źródło w zniszczonych uszczelkach drzwi i okien. W takim przypadku zaleca się wymianę elementów na nowe. Załatania wymagają również wszystkie dziury w kabinie pojazdu. Dzięki temu dym nie będzie zasysany z zewnątrz podczas podróży.

Uszkodzona sonda lambda a zapach spalin w samochodzie

Sondy lambda dokonują pomiaru ilości powietrza w spalinach, a następnie przekazują wyniki do komputera. Ten zaś na ich podstawie odmierza właściwą dawkę paliwa potrzebną do wtryśnięcia do cylindrów. Poprawna współpraca powyższych części jest wymagana do oczyszczenia dymu z elementów, które nie podlegają spalaniu. Awaria sond zaburza jednak cały proces i powoduje wysłanie błędnych pomiarów do komputera. Prowadzi to do wtryśnięcia niewłaściwej ilości paliwa do cylindrów. W efekcie dochodzi do przepuszczenia przez układ wydechowy nieoczyszczonego dymu oraz silnego zapachu benzyny, które następnie trafiają do wnętrza auta. Powyższą usterkę można z łatwością zdiagnozować poprzez przegląd danych komputera.

Spaliny wewnątrz pojazdu: jak na nie zareagować?

Zignorowanie zapachu spalin w samochodzie może mieć tragiczne konsekwencje dla zdrowia i życia. Dlatego po zaobserwowaniu nieprzyjemnej woni wewnątrz auta należy natychmiast otworzyć tylne okna i skierować się do warsztatu na ogólny przegląd. Mechanik obejrzy części układu wydechowego, przeprowadzi wszystkie potrzebne badania i usunie przyczynę problemu. Dzięki temu codzienne podróże nie będą stanowiły zagrożenia dla kierowcy i jego pasażerów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button