Rodzaje regeneracji filtra DPF

W przypadku zapchania się filtra DPF mamy kilka opcji do wyboru: wymianę, wycięcie lub oczyszczenie. Różnią się skutkami prawnymi i kosztami. Najtańsza i najbardziej ekologiczna jest regeneracja. Obecna technologia pozwala odnowić ten element układu wydechowego na kilka sposobów. Przedstawiamy rodzaje regeneracji filtra DPF, ich wady i zalety.

Rodzaje regeneracji filtra DPF

Wypalanie wymuszone filtra DPF

Samochód zostaje podłączony do komputera, który ma za zadanie spowodować rozpoczęcie pracy silnika w określonym trybie. Mieszanka paliwowa wraz z podwyższonymi obrotami zwiększa temperaturę nawet do 600 stopni. Szacuje się, że dzięki wypalaniu filtr DPF udrażnia się w 70 procentach. Jednak nie rozwiązuje to problemu, tak jak powinno, ponieważ popioły nie spalają się w ogóle. Ponadto serwisy wykonujące wypalanie, często nakazują podpisania dokumentu, który informuje, że w trakcie procesu może dojść do zapalenia się filtra.

Czas trwania: ok. 15-60 minut

Zalety:

  • przeciętnie oczyszcza filtr
  • szybka

Wady:

  • działa tylko w przypadku mało i średnio zapchanych filtrów
  • wymaga wymiany oleju
  • wymaga działania silnika (spala paliwo)
  • nie oczyszcza filtra z popiołów

Regeneracja ultradźwiękowa

Filtr zostaje zanurzony pod wodę, a ultradźwięki wytwarzają mikroskopijne pęcherzyki o wysokiej temperaturze i ciśnieniu w granicach 500 MPa. Ma to spowodować odłączenie się osadów od warstw filtra. Czyszczenie może trwać nawet do 24 godzin, ponieważ oprócz ultradźwięków dochodzi jeszcze osuszanie oraz czyszczenie pneumatyczne. Dosyć skuteczne, ale jednak nie do końca bezpieczne. Filtr jest wykonany z węglika krzemowego, dodatkowo pokrytą warstwą platyny. Jest to krucha substancja, która potraktowana ultradźwiękami może się pokruszyć. Oprócz tego nie jest to najlepsza metoda w sytuacji dla filtrów o dużych gabarytach czy silnie zabrudzonych olejem.

Czas trwania: 12-24 godziny

Zalety: dobre oczyszczenie filtra

Wady:

  • niewydajna przy silnym zapchaniu
  • niewydajna przy dużych filtrach
  • istnieje ryzyko uszkodzenia filtra
  • duże zużycie wody

Regeneracja termiczna/obróbka cieplna

Przy tym rodzaju regeneracji technik rozcina filtr i umieszcza go w piecu. Temperatura stopniowo wzrasta, aż uzyska 700 stopni. Ma to na celu pozbycia się pozostałości, poprzez utlenienie. Usługa również nie trwa krótko – od 8 do 48 godzin. Filtr na końcu jest zespawany, co niestety narusza jego jednolitość, a wysoka temperatura może przyczynić się do uszkodzenia metali poprzez szok termiczny.

Czas trwania: 8-48 godzin

Zalety: dobre oczyszczenie filtra

Wady:

  • konieczność rozcięcia filtra
  • ryzyko szoku termicznego uszkodzenia powłok z metali szlachetnych

Regeneracja chemiczna/ metoda hydrodynamiczna

Na samym początku filtr moczy się w gorącej wodzie ze środkiem zmiękczającym popioły. Następnie zostaje umieszczony w maszynie, która jest podłączona do instalacji pomiarowej. Tam specjalistyczny roztwór pod odpowiednim ciśnieniem płucze wkład filtra w określonych odstępach czasowych. Na końcu filtr wysusza się oraz schładza. Taka regeneracja filtra DPF jest dużo krótsza od innych i trwa mniej więcej nieco ponad godzinę. Natomiast parametry filtra po czyszczeniu są zbliżone do poziomu wydajności nowego, usuwając tym samym praktycznie 98% zanieczyszczeń.

Czas trwania: ok. 60 min dla samochodów osobowych i ok. 120 minut dla ciężarówek

Zalety:

  • bardzo dobre oczyszczenie filtra (98%)
  • możliwość regeneracji filtrów różnej wielkości
  • brak konieczności rozcinania i spawania
  • nie ma ryzyka uszkodzenia powłok z metali szlachetnych
  • brak szkodliwych odpadów (czysta woda po odfiltrowaniu)

Wady: brak

Rodzaje regeneracji filtra DPF — najlepsze rozwiązanie

Porównując rodzaje regeneracji filtra DPF obecnie dostępne na rynku, warto zwrócić uwagę na ten związany z przepłukiwaniem. Nie tylko cieszy się dużym zainteresowaniem, ale również skutecznością. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze, które miałbyś przeznaczyć na nowy filtr oraz będziesz chronił środowisko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *