Turbosprężarka a kompresor

Elementy, które odpowiadają za dostarczanie jak największej ilości powietrza do komory spalania silnika to zarówno turbosprężarka, jak i kompresor. Przyczyniają się one do zwiększenia momentu obrotowego, a także mocy silnika bez względu na to, czy jest to jednostka wysokoprężna, czy też benzynowa. Mimo tego są to produkty, które znacząco się od siebie różnią. Turbosprężarka a procesor, sprawdź co wybrać?

Co warto wiedzieć na temat turbosprężarki?

Turbosprężarkę napędzają gazy wylotowe silnika. Rezultat jej działania objawia się przez zwiększanie ilości powietrza transportowanego do komory spalania. Składa się ona z gorącej części, a więc turbiny i zimnej, czyli sprężarki. Pierwszy czynnik to element układu wylotowego jednostki napędowej, natomiast drugi dolotowego silnika. Natomiast oba wyposażone są w wirniki połączone wspólnym wałem.

Podstawowe informacje dotyczące kompresora

Alternatywę do turbosprężarki stanowi kompresor. Pełni on takie samo zadanie, jednak pojawia się tu pewna różnica, która ma duże znaczenie. Ujawnia się ona przez sposób napędzania. W tym przypadku pasek klinowy ponosi odpowiedzialność za przełożenie napędu. Może to być również przekładnia zębata, która przyczynia się do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego bądź też łańcuch. Sprzęgła uruchamiające sprężarkę przy właściwym zakresie obrotów odpowiadają za napęd. Kompresor to element, który podejmuje pracę od włączenia silnika, do chwili osiągnięcia wysokich obrotów, które spowodują odcięcie zapłonu w celu obniżenia ruchów silnika.

turbosprężarka a kompresor

Turbosprężarka o kompresor, jakie są podstawowe różnice między tymi elementami?

Podobna funkcja nie zwalnia tych elementów z występowania istotnych różnic, z których najważniejsze dotyczą budowy. Turbosprężarkę napędzają gazy, które przemieszczają się z komory spalania silnika. Natomiast konkurencyjny produkt wprawiany jest w ruch paskiem zespolonym z wałem korbowym. Kompresor to mniejszy przyrost mocy. Odczujesz go jednak już przy najniższych obrotach. Przeciwniczka do właściwej mocy wymaga prawidłowej prędkości obrotowej.

Turbosprężarka a kompresor, jakie jest podstawowe podobieństwo?

Zadanie turbosprężarki i kompresora polega na podwyższaniu ciśnienia powietrza. Mają one zwiększyć moc przez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza do komory spalania. W rezultacie więcej tlenu zmieszanego z dużą ilością paliwa przyczynia się do uzyskania większych możliwości, jeśli chodzi o dynamizm pracy.

turbosprężarka a kompresor

Turbosprężarka a kompresor, co należy wybrać?

Każde z tych czynników ma pewne wady i zalety. W przypadku kompresora nie odczujesz tak zwanych turbo dziur. Jednak zastosowanie tego rozwiązania związane jest z większą potrzebą na paliwo. Z drugiej strony wpływa to na zdecydowanie większą sprawność działania. W odróżnieniu od turbosprężarki konkurent ulega znacznie rzadziej awariom. Warto jednak wspomnieć o tym, że dochodzi do nich najczęściej z winy samych użytkowników. Nie łatwo jest zatem wskazać, co jest lepsze. Gdy auto nie ma doładowania, korzystniejszą opcją będzie instalacja turbosprężarki. Natomiast atutem alternatywnego rozwiązania jest bez wątpienia bezawaryjność. Jednak, czy to wystarczy, aby skierować się ku tej opcji?

Turbosprężarka a kompresor, jakie są koszty i trwałość w przypadku tych produktów?

Koszty ewentualnych napraw turbosprężarki oscylują w granicach od 900 do 3000 zł. Natomiast wytrzymałość uzależniona jest w tym przypadku od stylu jazdy, a także regularności serwisowania. Zdecydowana większość producentów podkreśla, że jest ona w stanie wytrzymać od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Znane są jednak historie, w których turbodoładowanie poradziło sobie aż z 350 tysiącami kilometrów.

Regulacja kompresora to wydatek na poziomie od 1000 do 4000 zł. Tutaj nie trzeba martwić się utratą smarowania po wyłączeniu silnika. Dlatego żywotność tej części często dochodzi do 300 tysięcy kilometrów.

Wybór pomiędzy turbosprężarką a kompresorem niestety nie jest sprawą łatwą. Zarówno w jednym, jak i drugim rozwiązaniu znajdziesz pewne zalety, ale także i minusy. Kompresor jest zdecydowanie mniej awaryjny, ale nie przynosi tak spektakularnych wzrostów mocy, jak turbosprężarka. Do tego dochodzi także złożony proces montażu. To zdecydowanie zadanie dla prawdziwych zawodowców. Natomiast, jeśli pragniesz, aby turbosprężarka Twojego auta wysłużyła wiele kilometrów, musisz nauczyć się właściwego traktowania. Potrzebny jest tutaj ścisły reżim eksploatacyjny. Pamiętaj o tym, że doładowywany silnik nie lubi być dodatkowo poganiany przed osiągnięciem roboczej temperatury. Natomiast przy użyciu kompresora, jednostka napędowa pod pewnym względem łączy się z układem doładowania. W rezultacie dochodzi do znacznie wyższego zużycia paliwa.

Zatem najważniejsze, aby podczas wyboru kierować się zdrowym podejściem. Ponadto nie zaleca się zmiany na turbosprężarkę w przypadku pojazdów, w których fabrycznie zamontowano kompresor i odwrotnie. Jednakże wybór należy do Ciebie! Staraj się dobrze poznać zalety i wady jednego, a także drugiego rozwiązania oraz zdecydować się na to, co jest Ci potrzebne!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button