Przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF

Filtr DPF, nazywany również filtrem cząstek stałych, to ważna część samochodów napędzanych silnikami Diesla. Jego obecność w układzie wydechowym pojazdu pozwala na znaczące ograniczenie toksycznych i rakotwórczych substancji zawartych w spalinach, które szkodzą zdrowiu i środowisku. Współcześnie jednak właściciele aut z wielu powodów decydują się na wycięcie filtra DPF. Czy usunięcie tego elementu wywiera wpływ na przegląd pojazdu? W jaki sposób można wykryć brak filtra w samochodzie i czym on grozi? Jak przebiega przegląd Diesla z wyciętym filtrem DPF?

Dlaczego wycięcie filtra DPF cieszy się popularnością wśród kierowców?

Wycięty filtr DPF to dla wielu posiadaczy aut sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Element ten ulega bowiem zatkaniu po przebyciu od 80 do 200 tysięcy kilometrów, w związku z czym wymaga częstej wymiany lub naprawy. Inwestycja w nowy filtr to koszt od 2 do nawet 16 tysięcy złotych. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na naruszenie przepisów i nielegalne wycięcie filtra DPF.

W jaki sposób wycięcie filtra DPF wpływa na samochód oraz kierowcę?

Wycięcie filtra DPF, choć bardzo popularne, niesie jednak za sobą wiele poważnych konsekwencji. Jedną z nich jest znacząca szkoda dla środowiska. Brak filtra cząstek stałych przekłada się między innymi na zwiększenie ilości szkodliwych substancji w powietrzu, które prowadzą do powstawania globalnego ocieplenia i dziury ozonowej. Nadmiary toksycznych spalin zagrażają również zdrowiu zarówno kierowcy, jak i osób z jego otoczenia. Mogą bowiem wywoływać poważne schorzenia takie jak astma czy nowotwory.

Wycięty filtr DPF może także prowadzić do uszkodzenia samochodu i szybszego zużycia jego podzespołów. W efekcie koszty napraw ulegają zwiększeniu, a właściciel samochodu częściej korzysta z usług mechanika. Usunięcie filtru cząstek stałych wiąże się również z brakiem możliwości uzyskania pozytywnego wyniku okresowego badania technicznego. Negatywne rezultaty przeglądu ulegają również archiwizacji, co niekorzystnie wpływa na wizerunek kierowcy.

Przegląd Diesla z wyciętym filtrem DPF – w jaki sposób można wykryć brak tego elementu?

Przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF — pomiar dymomierzem lub analizatorem składu spalin

W wielu przypadkach brak filtra cząstek stałych w pojeździe stwierdza się na podstawie badania poziomu przejrzystości dymu samochodowego. Dokonywane jest ono zazwyczaj przez diagnostę lub funkcjonariusza policji przeprowadzającego kontrole drogowe. Do przeglądu wykorzystuje się takie przyrządy jak dymomierz optyczny czy analizator składu spalin. W sytuacji, gdy normy dymu samochodowego i jego przejrzystości zostaną znacząco przekroczone, badania kończą się oceną negatywną z powodu zaistnienia podejrzenia wycięcia filtra DPF. W takim przypadku właściciel samochodu jest zobowiązany do wymiany lub instalacji nowego elementu.

przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF

Przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF — sprawdzenie czystości rury wydechowej i fabrycznego montowania

Popularnym sposobem oceny stanu filtra DPF jest również sprawdzenie czystości końcówki rury wydechowej samochodu. Znajdująca się w niej gruba warstwa sadzy daje przesłanki do stwierdzenia braku lub zniszczenia filtra cząstek stałych. Warto pamiętać o tym, że badania nie należy wykonywać na rozgrzanym silniku. Uchroni to diagnostów i kierowców przed poparzeniami. Filtr DPF można także skontrolować poprzez sprawdzenie fabrycznego montowania nowo nabytego samochodu. Badania tego typu najlepiej jest przeprowadzać w sprawdzonych warsztatach samochodowych, które cieszą się dobrą opinią wśród właścicieli pojazdów.

Przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF — system EOBD

Czasami jednak zdarza się, że pomimo wyciętego filtra DPF pojazd spełnia wymagane normy spalinowe, w związku z czym wykrycie brakujących w samochodzie elementów ulega znacznemu utrudnieniu. Rozwiązaniem jest system diagnostyki pokładowej pojazdu EOBD (European On Board Diagnostic). Polega on na podłączeniu urządzenia diagnostycznego do pamięci centralnego komputera samochodu, co pozwala na odczytanie różnorodnych kodów błędów i wykrycie brakujących elementów w aucie. Dzięki temu diagnostycy z łatwością mogą zauważyć różne usterki i tym samym wydać stosowną opinię na temat pojazdu.

Przegląd diesla z wyciętym filtrem DPF – podsumowanie

Wycięcie filtra DPF może wydawać się sposobem na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy. Jazda pojazdem, który nie zawiera tej części, jest jednak nielegalna. Kierowca prowadzący samochód bez filtra cząstek stałych może zostać ukarany mandatem w wysokości 500 złotych. Funkcjonariusze mają również prawo zatrzymać dowód rejestracyjny auta oraz odholować je na parking policyjny. Powyższe konsekwencje bez wątpienia przemawiają za tym, aby zadbać o samochód i nie usuwać z niego żadnych części. Podobnie należy pamiętać o tym, że przegląd Diesla z wyciętym filtrem DPF to badanie, którego stanowczo nie warto unikać. Sprawdzenie sprawności pojazdu jest bowiem gwarancją bezpiecznej podróży oraz ochrony zdrowia i środowiska.

Jeśli Twój filtr DPF się zapchał, rozważ jego regenerację. Usługa jest ułamkiem ceny nowego filtra, a stosowana przez nas metoda wodna daje przepustowość na poziomie ponad 90% (zwykle ok. 95%). Nie ryzykuj mandatem, umów się na czyszczenie filtra DPF.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Call Now Button