Filtr DPF, choć bardzo niewielki, stanowi bardzo istotny element w naszych czterech kółkach. Niestety, jako część mocno eksploatowana, dość często ulega awariom. W niektórych przypadkach konieczna jest także jego wymiana. Co więcej, bywa również i tak, że DPF się zapycha. Jakie są tego przyczyny i w jaki sposób można się przed taką usterką uchronić?
Zapchany filtr DPF objawy — jak uniknąć nieprzewidzianych wydatków? Dlaczego DPF się zapycha?
Części zamienne w samochodzie podlegają nieustającej eksploatacji. Z uwagi na ten fakt, często się zużywają i wymagają wymiany na nowe. Jest to zwykle mało przyjemny moment, ponieważ wiąże się z nieprzewidzianymi, niejednokrotnie bardzo wysokimi, wydatkami. Aby uniknąć tego rodzaju przykrych niespodzianek, dobrze jest dbać o swoje cztery kółka. Im bezpieczniejsza jazda, a także rozsądne korzystanie z pojazdu, tym większa szansa, że usterek będzie mniej. Jakość prowadzenia auta bardzo często przekłada się na późniejsze naprawy i konieczność wymiany części. Oczywiście nie wszystkich usterek jesteśmy w stanie uniknąć. Duża ich ilość wynika z naturalnej eksploatacji urządzeń i podzespołów i zwykle odbywa się po przejechaniu określonej liczby kilometrów. Warto jednak regularnie serwisować nasz pojazd, aby na bieżąco monitorować jego działanie. Należy także obserwować swój samochód, ponieważ często daje on wyraźne sygnały, że dzieje się z nim coś niedobrego. Przykładem może być zapchany filtr DPF. Po czym poznać, że DPF się zapycha?
Niedrożny filtr DPF się zapycha — przyczyny naturalne — pierwsze objawy zapchanego DPF
Warto uświadomić sobie, to, że zapychanie się DPF jest nieuniknione. Wynika to przede wszystkim z jego użytkowania. Jak większość elementów w samochodzie, także i on ulega zużyciu z biegiem czasu. Jest to bowiem element, który na co dzień jest bardzo intensywnie eksploatowany i to od niego, między innymi, zależy bezpieczeństwo i komfort jazdy. Należy także wiedzieć, że konieczność wymiany tego urządzenia na nowe jest wpisana w specyfikę nowoczesnych pojazdów. Każdy z producentów pojazdów mechanicznych tak je projektuje, aby wymusić niejako konieczność wymiany osprzętu na nowy, po przejechaniu określonej liczby kilometrów lub po upływie pewnej ilości czasu.
Systematyczna wymiana filtra jest niezbędna i wynika z samej specyfiki budowy i pracy tego elementu. Głównym zadaniem tego urządzenia jest bowiem wyłapywanie niepożądanych cząstek spalin, a następnie ich spalanie. Pozostały po tym procesie popiół namnaża się w filtrze i w pewnym momencie dochodzi do jego zapchania. Warto pamiętać, że wydarzy się to prędzej czy później i żaden kierowca nie uniknie w miarę regularnej wymiany. Jedyne, co można zrobić, to spowolnić nieco ten zabieg poprzez stosowanie odpowiednich, wysokiej jakości olejów silnikowych. Dzięki nim możemy ograniczyć ilość spalanego popiołu.
Jeśli filtr DPF się zapycha w wyniku użytkowania, samochód przejdzie w tryb awaryjny. Wówczas konieczna będzie wizyta w serwisie, gdzie specjaliści zweryfikują nieprawidłowości i zaproponują rozwiązanie naprawcze. W przypadku niektórych modeli aut na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka wskazująca na wystąpienie błędu. W takiej sytuacji należy podjąć decyzję, czy wymienić filtr na nowy, czy spróbować go przeczyścić. Warto w tym względzie zdać się na profesjonalistów, którzy będą w stanie podpowiedzieć, która z opcji będzie dla nas najlepsza.
Zapchany filtr DPF — przyczyny zewnętrzne — jak sprawdzić, czy DPF jest zapchany?
Korzystając ze swoich czterech kółek, musimy pamiętać, że awarie mogą zdarzyć się również z przyczyn niezależnych. W przypadku niedrożnego filtra DPF może okazać się, że usterka nie wyniknęła wcale z naszej winy ani z naturalnego procesu użytkowania. Po czym poznać, że dzieje się coś niepokojącego?
Awaria urządzenia filtrującego polega przede wszystkim na tym, że proces spalania cząstek stałych nie przebiega prawidłowo. Zabieg ten zostaje zablokowany albo odbywa się jedynie częściowo. Wtedy również dochodzi do niedrożności filtra, a przez to do zaburzeń w jego pracy. Przyczyną takiego stanu rzeczy mogą być, między innymi, awarie osprzętu, którego zadaniem jest spalanie sadzy. W efekcie element ten całkowicie przestaje funkcjonować. Z pewnością pewnym sygnałem, że nie wszystko działa prawidłowo, jest zauważalny spadek mocy silnika. Jeśli jednak zauważymy tego rodzaju znaki, konieczna będzie dalsza diagnostyka, aby właściwie określić problem i opracować jego rozwiązanie.
W jaki sposób przeciwdziałać zapychaniu się filtra DPF?
Dobrze jest pogodzić się z myślą, że wymiana tego urządzenia jest zabiegiem koniecznym i musi być przeprowadzana w miarę regularnie. Oczywiście, stosując odpowiedniego rodzaju preparaty oraz dokonując systematycznego serwisowania naszych czterech kółek, możemy opóźnić ten proces. Pozwoli nam to jednocześnie na bardziej komfortową i bezpieczniejszą jazdę.
Jeśli jednak przyjdzie moment, w którym nasz filtr DPF będzie zapchany, wówczas należy rozważyć, czy lepsza będzie wymiana, czy regeneracja. W tym celu najlepiej zasięgnąć opinii specjalistów. W profesjonalnym serwisie możemy przeprowadzić rzetelną diagnostykę w naszym samochodzie oraz wykazać ewentualne problemy z poszczególnymi podzespołami. Dzięki temu codzienne korzystanie z naszego pojazdu będzie znacznie pewniejsze i przyjemniejsze. Zasadniczo zwiększa to także nasze bezpieczeństwo na drodze.