Od przybytku podobno głowa nie boli, ale niestety powiedzenie to nie zawsze sprawdza się w przypadku samochodów. Już na pewno, wtedy gdy mamy na myśli prawidłowy poziom oleju w silniku auta. Jakie są przyczyny tego, że w silniku przybywa oleju?
Co może być przyczyną wysokiego poziomu oleju w silniku?
Kiedy w silniku przybywa oleju, to problem ten wiąże się zazwyczaj z niedbałą wymianą lubrifikantu. Jeśli to nie jest główna przyczyna, to trzeba poszukać gdzie indziej. Działania warto rozpocząć od otwarcia maski i sprawdzenia, jaki jest aktualnie poziom oleju na bagnecie.
Nie martwmy się tym, że wskaźnik Max będzie przekroczony o milimetr. Ten niewielki nadmiar nie spowoduje większych szkód w silniku, ponieważ zostanie naturalnie spalony podczas codziennej eksploatacji samochodu. Do warsztatu wybierzmy się dopiero wtedy, gdy zauważymy, że poziom oleju został znacznie przekroczony.
Dobrze działający silnik nie powinien mieć żadnych problemów z utrzymaniem odpowiedniego stanu oleju na dystansie około 20 000 km po jego wymianie na nowy. Jeżeli skala bagnetu jest przekroczona, to oznacza to usterkę. Powodem tego może być inny płyn, który rozrzedza lubrifikant.
Przez taki efekt olej będzie miał znacznie słabsze właściwości smarne i gorzej będzie chronił najważniejsze elementy silnika przed doprowadzeniem do przegrzania. Takie zjawisko może doprowadzić do zatarcia jednostki oraz pojawienia się znacznie większego dymienia. Kolor spalin zmieni się również na błękitny.
Co jest najczęściej powodem tego, że w silniku przybywa oleju?
Najczęstszym powodem podwyższonego stanu oleju w silniku jest płyn chłodniczy. Najłatwiej jest to ocenić po kolorze oleju. Jeśli jego barwa jest jaśniejsza i zauważymy, że w zbiorniczku wyrównawczym jest ubytek płynu, to znaleźliśmy przyczynę.
W większości przypadków przez nieszczelną uszczelkę pod głowicą do środka przedostaje się płyn chłodniczy. Jest to bardzo powszechna awaria, która dotyczy głównie kilkuletnich pojazdów, ale na szczęście można sobie z nią łatwo poradzić.
Mechanik powinien na początek wymontować głowicę, aby ją ocenić i upewnić się, że to właśnie uszczelka powoduje problem. Jeżeli tak, to wystarczy ją po prostu wymienić na nową. Koszt takiej operacji nie powinien przekraczać 1000 złotych.
Większość specjalistów od mechaniki samochodowej nie poprzestanie wyłącznie na wymianie uszczelki. Potrzebne będzie również planowanie głowicy, czyli dokładne wyrównanie jej powierzchni za pomocą frezarki. Szczelność uszczelki oraz układ zaworowy to także bardzo ważne elementy, które powinien sprawdzić mechanik.
Warto więc zdecydować się na wymianę uszczelki wraz z planowaniem głowicy, ponieważ bez tego procesu płyn chłodniczy dalej będzie przeciekał do oleju. W niektórych przypadkach dochodzi do tego, że płyn chłodniczy przedostaje się do oleju, ponieważ doszło do pęknięcia cylindra albo głowicy. W takim przypadku trzeba liczyć się już z nieco większymi kosztami naprawy.
Jak sprawdzić, czy do oleju przedostaje się paliwo?
Zjawisko przedostawania się paliwa do oleju dotyczy różnych samochodów. Nie ma tutaj znaczenia to czy silnik jest benzynowy, czy wysokoprężny.
Samodzielnie można dokonać oceny problemu. Olej, do którego dostanie się paliwo, nie zmieni swojej barwy, ale straci swoje właściwości smarne, czyli będzie mniej lepki, co można łatwo wyczuć w palcach. Dobrym pomysłem jest także własny węch, ponieważ łatwo będzie można wyczuć olej o zapachu paliwa.
Zawsze, kiedy paliwo przedostaje się do miski olejowej, niekorzystnie wpływa to na pracę silnika. Oznacza to również, że silnik jest bardzo wyeksploatowany.
Paliwo najczęściej przez nieszczelne pierścienie tłokowe przelatuje do komory spalania. W efekcie takiego procesu paliwo dawkowane przez wtryskiwacze osadza się na cylindrach, a następnie ścieka do samej miski. Czasem więc kierowca zauważy, że w silniku przybywa oleju.
Trzeba mieć jednak na uwadze to, że do takich awarii nie dochodzi zbyt często i najczęściej problemy tego typu występują w silnikach samochodów, które mają już swoje lata. Naprawa w większości przypadków jest dość kosztowna i skomplikowana, więc w starszych modelach pojazdów jest to zupełnie nieopłacalne.
Czy powodem przybywania oleju może być auto z DPF?
W nowoczesnych silnikach diesla jedną z najczęstszych przyczyn przybywania oleju silnikowego jest filtr cząstek stałych, który potocznie nazywa się DPF-em. W bardzo trudnych przypadkach poziom oleju podnosi się nawet o ponad litr. Dlaczego występuje takie zjawisko?
Trzeba tutaj zasięgnąć informacji na temat zasad działania i eksploatacji filtra cząstek stałych. Przede wszystkim DPF co jakiś czas musi się regenerować, czyli prościej mówiąc wypalać.
Proces ten odbywa się dzięki komputerowi sterującemu, który podaje większą dawkę paliwa, ale zmienia kąt wtrysku. W ten sposób temperatura spalin jest wyższa i może dojść do wypalenia sadzy, która nagromadziła się w filtrze.
Niestety w praktyce wygląda to tak, że wiele filtrów nie ma odpowiednich warunków do tego, aby prawidłowo się regenerować. Kierowcy bardzo często jeżdżą autem po mieście i z bardzo małą prędkością, a przez to właśnie cykl wypalania nie zostaje prawidłowo zakończony. W ten sposób duża dawka paliwa przedostaje się do oleju i zwiększa jego poziom w misce, co pogarsza właściwości smarne.
Jeśli dojdzie do sytuacji, w której cykl regeneracji DPF nie będzie zakończony kilka razy z rzędu, to do miski dostaje się duża dawka paliwa. Dlatego też bagnet będzie wskazywał znacznie podwyższony stan oleju, na co trzeba odpowiednio zareagować. Koniecznie trzeba będzie wymienić olej, dokonać serwisowej regeneracji filtra cząstek stałych i zmienić styl jazdy na odpowiedni dla DPF.
Należy również pamiętać o tym, że każdy kierowca ma obowiązek systematycznie sprawdzać poziom oleju silnikowego. Najlepiej jest takie czynności wykonywać przynajmniej raz w tygodniu. Mimo tego, że elektroniczne czujniki są skuteczne i pomocne, to jednak mają taką wadę, że nie informują o zbyt wysokim poziomie oleju.