Co psuje filtry DPF?

Filtr cząstek stałych to niezbędny element każdego nowego diesla. Jego podstawowe zadanie polega na eliminacji z gazów spalinowych cząstek sadzy, a także popiołu. W praktyce może on wystąpić pod dwoma nazwami: DPF (diesel particulate filter) i FAP, czyli filtre a particules. Jednakże niewłaściwe traktowanie sprawia, że ta część często ulega różnym awariom. Sprawdź, co psuje filtry DPF.

Co psuje filtry DPF – jakie są najczęstsze przyczyny zepsucia?

Filtry cząstek stałych DPF potrafią dobrze pracować nawet przez bardzo długi czas. Nie szkodzą im nawet ogromne odległości i setki tysięcy kilometrów. Jednakże tak dobre przebiegi zdarzają się wyłącznie w pojazdach eksploatowanych na wyjątkowo długich trasach. Co więcej, takie auta muszą być utrzymane w bardzo dobrym stanie i korzystać z materiałów wyróżniających się najwyższą jakością. Tak naprawdę to wystarczy, że jeden element nie będzie funkcjonował tak, jak trzeba i problem gotowy. Filtr może odmówić posłuszeństwa po przebyciu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów i sprawić kierowcy oraz pasażerom niezłe trudności podczas podróży.

Co powoduje zepsucie filtra DPF, czyli jazda na krótkich dystansach?

Podstawową przyczyną nieprawidłowości związanych z działaniem filtra cząstek stałych jest częsta jazda na krótkich dystansach. Cykl dopalania przebiega właściwie wtedy, gdy samochód porusza się z wysoką prędkością przynajmniej przez kilkanaście minut. Niestety w ruchu miejskim nie ma takiej możliwości. Ponadto, silnik musi przy tym pracować pod obciążeniami. W rezultacie niedokończone procesy dopalania prowadzą do tego, że filtr cząstek stałych coraz bardziej się zatyka. Co więcej, do oleju silnikowego przedostaje się paliwo, które nie zostało spalone. Takie połączenie w dużo słabszym stopniu smaruje silnik oraz turbosprężarkę. Zatem części te szybciej się zużywają, a więc również wpływają na skrócenie żywotności filtra cząstek stałych.

co psuje filtry DPF

Co psuje filtry DPF – jakie są jeszcze inne powody prowadzące do uszkodzenia filtra cząstek stałych?

Wśród możliwych powodów wymienia się niewłaściwy montaż wkładu filtrującego w obudowie DPF. Kolejny czynnik prowadzący do niepożądanych zmian to częste wibracje i wstrząsy pochodzące na przykład ze strony silnika. Może dojść też do uszkodzenia struktury wkładu DPF przez użytkowanie paliwa złej jakości. Filtr cząstek stałych jest też często za bardzo obciążany wypalaniem sadzy. Pozostałe powody to niekontrolowane inicjowanie wypalania filtra DPF oraz uszkodzenia wytworzone na skutek złego czyszczenia tego elementu.

Jak można naprawić filtr DPF?

Najlepszy i najbardziej skuteczny sposób to wymiana uszkodzonego filtra cząstek stałych na nowy. Metodę stosuje się wtedy, gdy jest on w bardzo złym stanie i nie można go już naprawić. Co więcej, elementy te również oddaje się do regeneracji. Polega to na kilkugodzinnym wypalaniu filtra w specjalnym piecu. Pomaga to w doczyszczeniu części i dopaleniu sadzy do postaci popiołu. Następnie wydmuchuje się zanieczyszczenia i wykorzystuje do tego celu sprężone powietrze pod wysokim ciśnieniem.

Jak poradzić sobie z niesprawnym filtrem DPF przy wykorzystaniu domowych metod?

Można zastosować profesjonalne środki przeznaczone do czyszczenia filtra cząstek stałych. Jednak nie będzie to działanie trwałe i skuteczne. Przyniesie pewne rezultaty, ale na krótko. Filtr znowu się zapcha. Można też umyć element przy pomocy myjki ciśnieniowej. Jednakże nie poleca się tego osobom bez doświadczenia, gdyż można zrobić więcej szkody niż pożytku. Najlepiej zwrócić się do specjalisty. Wówczas można mieć pewność, że podjęte prace przyniosą dużo więcej korzyści. Co więcej, w dłuższej perspektywie czasu pozwoli to oszczędzić środki z budżetu domowego, gdyż istnieje mniejsze prawdopodobieństwo kolejnej awarii.

Jak dbać o filtr DPF, aby go nie zepsuć?

Kilka istotnych trików pomoże przedłużyć żywotność filtra DPF. Po pierwsze regularnie dbaj o szczelność turbiny oraz wtryskiwaczy. Gdy nie ma luzu na wirniku, olej silnikowy nie może dostać się do cylindra. Duże znaczenie dla wytrzymałości tego elementu ma też technika jazdy. Raczej nie zaleca się gwałtownego wciskania pedału gazu. Wówczas paliwo nie zdąży się dostatecznie spalić i dochodzi do gromadzenia się dużej ilości sadzy w filtrze. W konsekwencji część bardzo szybko się zapycha i odmawia posłuszeństwa w działaniu. Stosuj też wysokiej jakości oleje silnikowe przeznaczone do samochodów z filtrem cząstek stałych!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button