Jak łatwo sprawdzić filtr DPF nawet domowym sposobem? Wstępna diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF

Kierowca, który posiada nowoczesny samochód z silnikiem diesla, powinien wiedzieć, jak obchodzić się ze swoim autem. Diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF jest w jego przypadku jedną z najważniejszych. Zbyt intensywna eksploatacja takiego urządzenia nie dość, że dla wprawionego kierowcy jest zauważalna, to jeszcze możliwa do naprawienia we własnym zakresie. Aby zapchany filtr DPF wyczyścić poprawnie, trzeba mieć jednak podstawową wiedzę na ten temat. Zabiegi z użyciem płynu do kominków nie są najlepszym rozwiązaniem…

Diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF w domowych warunkach

O tym, że przepustowość filtra cząstek stałych DPF jest ograniczona, świadczy przede wszystkim świecąca kontrolka filtra cząstek stałych. Niestety do jej ostrzegawczego migania czy świecenia nie zawsze dochodzi. Warto zatem znać i rozpoznawać pozostałe kryteria, według których diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF będzie możliwa.

To, że w środku elementu narasta ilość sadzy i popiołów, na pewno lepiej wiedzieć wcześniej. Zaniedbany problem doprowadza bowiem do częstych uszkodzeń w samym silniku albo turbosprężarce. Przechodząc jednak do sedna, naszą uwagę powinna zwrócić świecąca bez innej, wyraźnej przyczyny kontrolka check engine. Ona również w wyraźny sposób może informować nas, że w filtrze dzieje się coś złego.

Pozostałe sygnały ostrzegawcze, to między innymi nagłe spadki mocy silnika lub zmiany w zakresie jego obrotów. Niepokojące jest również zwiększone zużycie paliwa. Stała obserwacja działania samochodu i powyższych parametrów, umożliwia wczesną reakcję w obliczu problemu zapchania filtra.

Konsekwencje zapchania filtra DPF

Z racji tego, że tylko niektóre samochody jasno i wyraźnie informują kierowców o poziomie zużycia filtra DPF, wiedza o podstawowych objawach jego zapchania jest niezbędna. Konsekwencje zaniedbań w tym zakresie są bardzo odczuwalne. Nie tylko dla samego samochodu, ale i naszej kieszeni.

Kiedy spaliny nie przedostają się swobodnie przez filtr, samochód automatycznie traci swoją moc, a jego osiągi spadają. Zmuszony do tego silnik, przechodzi natomiast w tryb awaryjny. Bywa też, że po przejechaniu mniej więcej 300 kilometrów, samochód zaczyna wręcz dławić się spalinami, ciężko przyspiesza, a kierowca w trakcie jazdy odczuwa charakterystyczne szarpnięcia.

Jeżdżenie z zapchanym filtrem DPF zwiększa zatem obciążenie silnika i prowadzi do szybszego zużycia praktycznie wszystkich elementów układu korbowo-tłokowego. Z kolei przejście auta w tryb awaryjny, to kolejny czynnik powstawania zanieczyszczeń i jeszcze szybsze zużycie silnika.

Gdy dojdzie do całkowitego zapchania, koniecznością staje się wymiana filtra DPF na nowy. Oryginalny element wymienny, w zależności od marki samochodu, to koszt około 4,5 tysięcy złotych. Tańsze są oczywiście zamienniki, bo te można nabyć już za nieco ponad tysiąc złotych. Niestety, do ceny filtra trzeba doliczyć również koszty montażu i demontażu, nie wspominając nawet o ewentualnej potrzebie wymiany pozostałych elementów silnika.

diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF

Domowe sposoby samodzielnego czyszczenia filtra DPF

Nic więc dziwnego, że samodzielna diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF jest tak ważna. Odpowiednio szybka reakcja, pozwoli uniknąć wskazanych kosztów. Kiedy już zauważmy, że filtr powoli się zapycha, możemy nawet spróbować domowych metod jego oczyszczenia.

Czyszczenie DPF płynem do kominków czy wodą z mydłem może jednak nie być najlepszym pomysłem. Zniweluje problem wyłącznie na jakiś czas, nie usuwając całego brudu albo nawet uszkadzając delikatny wkład. W Internecie królują też porady mówiące, że możemy też użyć myjki ciśnieniowej. Tu trzeba jednak uważać, bo filtr pod wpływem dużego ciśnienia może ulec uszkodzeniu. Nigdy nie będziesz w stanie wyregulować przepływu, aby z jednej strony filtr stał się niezapchany, a z drugiej, kanaliki w jego wnętrzu nie popękały.

Bezpieczne metody czyszczenia filtra DPF

Najpewniejszym i najskuteczniejszym sposobem czyszczenia filtra DPF jest oddanie samochodu w ręce specjalistów. W warsztatach samochodowych stosuje się różne metody oczyszczania tego elementu, choć uważa się, że najnowocześniejsze jest zastosowanie innowacyjnego sprzętu gorąco-wodnego. Urządzenie tego rodzaju wykorzystuje wysokie ciśnienie, siłę hydrodynamiki przypływu wody oraz siłę impulsu sprężonego powietrza z kompresora. Specjalna mieszanka usuwa cząstki stałe w filtrze i dokładnie go oczyszcza. W jaki sposób? Otóż odpowiednio dobrany detergent powoduje, że cząsteczki środka myjącego w łatwy i szybki sposób łączą się z cząstkami brudu, co zwiększa skuteczność wskazanej metody.

Diagnostyka poziomu zapchania filtra DPF i jego regeneracja

Wnioski nasuwają się więc same. Odkrycie postępującego procesu zapchania filtra DPF powinno skłonić nas do natychmiastowej reakcji. O pomoc przy oczyszczeniu go z sadzy, popiołów i nagarów, poprośmy jednak fachowców. Ich działania są jedynymi, które są w stanie całkowicie wyeliminować wskazany problem w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button