Metody czyszczenia DPF – porównanie dostępnych metod

Filtry DPF, znane również jako filtry cząstek stałych, to obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu typu diesel, wyprodukowanego po 2010 roku. Części zbierają sadzę, popiół, nagar i inne zanieczyszczenia, dzięki czemu chronią środowisko i pozytywnie wpływają na jakość powietrza. Filtry DPF z racji swojej funkcji wymagają jednak regularnego oczyszczenia, aby zapobiec ich zapchaniu i związanej z tym niewłaściwej pracy silnika. Które metody czyszczenia DPF charakteryzują się największą popularnością?

Czyszczenie filtra DPF Łódź: dostępne metody

Wypalanie na postoju i szybka podróż na długich trasach

Najprostsze, a zarazem najtańsze metody czyszczenia DPF to przejażdżka po autostradzie za miastem lub wypalenie filtra na postoju. Po uruchomieniu silnika należy przez około 15 minut utrzymywać jego pracę na poziomie od 2500 do 3500 obrotów na minutę. Dzięki temu filtr ulegnie rozgrzaniu, a komputer samochodowy dostarczy dodatkową dawkę paliwa do wydechu i zainicjuje proces wypalania zgromadzonych zabrudzeń. Warto nadmienić, że czyszczenie filtra na postoju prowadzi do wzrostu poziomu zanieczyszczeń w terenie zabudowanym. Aby uniknąć tego problemu, należy częściej podróżować za miasto.

Metody czyszczenia DPF – wypalanie w trybie serwisowym

Wypalanie w trybie serwisowym to jeden z najczęściej stosowanych sposobów na oczyszczenie filtra. Polega na użyciu mieszanki paliwowej o lepszej jakości, podłączeniu silnika do komputera diagnostycznego i wprowadzeniu części do pracy na wysokich obrotach. Dzięki temu filtr DPF rozgrzewa się nawet do 600 stopni Celsjusza, co pozwala na wypalenie zalegających na nim złogów sadzy.

Metoda wypalania w trybie serwisowym nie wymaga demontażu filtra z samochodu. Nie usuwa jednak nagaru, popiołu i innych zanieczyszczeń. Obciąża również silnik, przez co nie nadaje się do stosowania na samochodach z przebiegiem wynoszącym ponad 50 tysięcy kilometrów.

Metody czyszczenia DPF – termiczna

Ciepło wykorzystuje się też w obróbce termicznej. Aby ją przeprowadzić, demontuje się filtr DPF, przecina go i wyjmuje ze środka wkład ceramiczny. Następnie umieszcza się go w piecu indukcyjnym na czas około 12 godzin, aby wypalić zalegającą na ściankach sadzę. Po skończonej obróbce oczyszczony wkład umieszcza się z powrotem w środku filtra, a obudowę zamyka poprzez spawanie. Powyższa metoda wiąże się jednak z ryzykiem nieodwracalnego uszkodzenia wkładu i koniecznością jego wymiany na nowy. Obróbka termiczna, podobnie jak wypalanie w trybie serwisowym, nie usuwa również popiołów i innych zabrudzeń.

Metody czyszczenia DPF – hydrodynamiczna

Filtry cząstek stałych można również oczyszczać przy pomocy wody. W tym celu wystarczy skorzystać z maszyny wytwarzającej silne strumienie pod wysokim ciśnieniem, zmieszane z preparatami usuwającymi zabrudzenia. Spowoduje to wypłukanie zarówno sadzy, jak i popiołu, nagaru i innych uporczywych zabrudzeń.

Czyszczenie hydrodynamiczne trwa zaledwie 30 minut. Można także dostosować jego intensywność do aktualnego stanu filtra, co pozwala na ochronę części przed zniszczeniem. Przed usuwaniem zabrudzeń nie trzeba też rozcinać DPF, ani wyjmować z niego wkładu.

Metody czyszczenia DPF – porównanie dostępnych metod 2

Metody czyszczenia DPF – ultradźwiękowa

Popularnością cieszy się również czyszczenie ultradźwiękowe. W jego trakcie serwisanci demontują filtr DPF z samochodu i umieszczają część w specjalnym metalowym zbiorniku wypełnionym wodą. Następnie przy pomocy ultradźwięków wprowadzają ciecz pod ciśnienie 500 MPa. Dzięki temu grudki zabrudzeń ulegają rozbiciu i usunięciu z powłoki filtra. Przed czyszczeniem nie trzeba rozcinać DPF w celu wyjęcia wkładu. Metoda ultradźwiękowa charakteryzuje się jednak niską skutecznością, dlatego po jej zakończeniu należy przygotować się na konieczność dodatkowego czyszczenia.

Metody czyszczenia DPF – chemiczna

Inny sposób na czyszczenie filtra DPF to obróbka chemiczna. W jej trakcie do kanalików części wprowadza się środki myjące, które rozpuszczają sadzę i inne zabrudzenia. Następnie filtr płucze się specjalnie do tego celu przeznaczonym preparatem.

Przed czyszczeniem chemicznym nie trzeba demontować filtra, ani wyjmować z niego wkładu. Metoda ta, podobnie jak ultradźwiękowa, ma jednak niską skuteczność i nie usuwa dużych uporczywych zabrudzeń. Z tego powodu po zakończonym czyszczeniu fachowcy często zalecają przeprowadzenie serwisowego wypalania DPF.

Metody czyszczenia DPF – pneumatyczna

Ostatni sposób czyszczenia to obróbka pneumatyczna. W jej trakcie stosuje się sprężone powietrze, wprowadzane kolejno do każdego kanalika wkładu ceramicznego. Dzięki temu zabrudzenia zalegające na ściankach części zostają rozbite i usunięte.

Metoda pneumatyczna cechuje się wysoką skutecznością. Jest jednak dość inwazyjna i wymaga ponownego zespawania rozciętego filtra. Oprócz tego sprężone powietrze jest również nieskuteczne w przypadku zabrudzeń spowodowanych wyciekiem oleju. W takiej sytuacji należy rozważyć zastosowanie innej metody czyszczenia.

Czy wycinanie filtra DPF się opłaca?

Wielu kierowców reaguje niechęcią na myśl o czyszczeniu filtra i decyduje się na jego usunięcie. Jest to jednak nieopłacalna i niezgodna z prawem procedura, którą można z łatwością wykryć w czasie kontroli drogowej. Do sygnałów świadczących o braku filtra DPF w samochodzie należą między innymi ciemne wyziewy z układu wydechowego pojazdu, praca silnika w trybie awaryjnym, a także zapalona kontrolka błędu DPF na desce rozdzielczej. Funkcjonariusze policji mogą też przeanalizować skład spalin przy pomocy specjalnego miernika.

Pojazd, w którym stwierdzono brak DPF, często zostaje odholowany i niedopuszczony do dalszej podróży. Kierowca może również tymczasowo stracić pozwolenie na użytkowanie i dowód rejestracyjny pojazdu. Oprócz tego właścicielowi auta i warsztatowi, który podjął się nielegalnego wycięcia filtra, grozi mandat w wysokości od 1500 do 5000 złotych. To jednak nie koniec kosztów. Aby samochód mógł zostać ponownie dopuszczony do ruchu, konieczny jest zakup i montaż nowego filtra, a także przeprowadzenie obowiązkowych badań stanu technicznego pojazdu. Ostateczny koszt braku DPF może zatem przekroczyć kwotę nawet 20 tysięcy złotych w zależności od rodzaju wybranego filtra.

Czyszczenie DPF Łódź: podsumowanie

Filtry cząstek stałych umożliwiają prawidłową pracę silnika i ochronę środowiska przed szkodliwymi zanieczyszczeniami. Dlatego warto regularnie korzystać z wybranej metody czyszczenia DPF dla wygodnej i bezpiecznej eksploatacji auta. Już dziś zapytaj swojego mechanika o to, jak zadbać o filtr DPF w swoim samochodzie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button