Dlaczego turbina ciągnie olej?

 

Wyciek oleju może pojawić się w sytuacji różnych problemów technicznych. Może to być na przykład zły poziom ciśnienia w obudowie turbiny czy sprężarki. Jest to dość niebezpieczne zjawisko, które może przyczynić się do spowodowania uszkodzeń systemów łożyskowych. Co więcej, jego braki mogą wywołać konsekwencje w postaci złego działania komponentów i ich zatarcia. Dowiedz się zatem, dlaczego turbina ciągnie olej. Jakie są tego najczęstsze przyczyny?

Co to jest turbina i jak działa, przeczytaj, aby poznać odpowiedź na pytanie: dlaczego turbina ciągnie olej?

Zadanie turbosprężarki polega na generowaniu ruchu obrotowego. Urządzenie wykorzystuje się do wytwarzania energii elektrycznej w silnikach, a także systemach napędowych. Turbina złożona jest z łopatek, które wytwarzane są ze stali. Cecha charakterystyczna tego stopu i specjalna konstrukcja przyczyniają się do tego, że ciecz jest w stanie wejść do turbiny i popchnąć łopatki. Elementy te przechwytują część energii w postaci ruchu obrotowego.

Jakie są najważniejsze objawy wycieku oleju z turbiny? Pierwsze objawy odpowiadające na pytanie dlaczego turbina ciągnie olej

Podstawowym objawem informującym o wycieku oleju z turbiny jest obecność oleju pod samochodem. Jest to symptom, który powiadamia o zużyciu doładowania turbo. W przypadku, gdy uszkodzenie jest znaczne, należy przygotować się na zakup nowej turbosprężarki. Należy zdawać sobie także sprawę tego, że kapiący olej może również wskazywać na to, że nie doszło do uszkodzenia, ale do nieprawidłowego uszczelnienia. Wyciek oleju z turbosprężarki może także informować o bardzo dużej ilości oleju silnikowego. Może to mieć niebagatelny wpływ na pracę jednostki napędowej. Zapchana odma turbiny może utrudnić dobre działanie układu odpowiedzialnego za odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wyciek oleju z turbiny wpływa także na ogólną pracę samochodu.

Dlaczego turbina ciągnie olej?

Jakie są przyczyny wycieku oleju z turbiny?

Wyciek oleju z turbiny może być wynikiem zatkanych lub zgiętych przewodów powrotnych oleju. Nie bez znaczenia jest również zbyt wysokie ciśnienie w skrzyni korbowej. Jedną z przyczyn może być nieprawidłowa wentylacja skrzyni korbowej. Cechą charakterystyczną tych przypadków jest to, że olej nie może wrócić do misy olejowej. W sytuacji, gdy płyn napotka pewną blokadę, będzie szukał innej drogi. Najczęściej będzie tak, że przedostanie się przez turbosprężarkę i wtedy dojdzie do wycieku z połączeń układu oddechowego.

Co sprawia, że po wymianie turbosprężarki olej cały czas cieknie? Dlaczego turbina ciągnie olej?

Wymieniona turbosprężarka natychmiast po uruchomieniu przyczynia się do wyciskania oleju po stronie wydechowej. Wówczas pojawia się niebieski dym i strona turbosprężarki nosi na sobie znamiona oleju. Wiele osób mogłoby pomyśleć, że powodem takiego stanu rzeczy najprawdopodobniej jest nieprawidłowo przeprowadzona wymiana. Istnieje też duże prawdopodobieństwo, że poprzedni model turbosprężarki mógł być już nieszczelny. W konsekwencji wtłaczał bardzo dużo oleju do przewodu powietrza doładowującego. Gdy podczas wymiany starej turbiny nie wykonano dalszych weryfikacji, nowy sprzęt przekazuje do silnika stary olej, który zebrał się w przewodzie. Później przedostaje się w stronę wydechową, wymienionej turbiny spala się i produkuje niebieski dym.

Jak najprościej poradzić sobie z wyciekiem oleju z turbiny?

W celu uszczelnienia wału w turbinie wykorzystuje się dwa typy uszczelnień. Stosuje się rzeczywisty ruch obrotowy. Gdy prędkości obrotowe nie przekraczają wartości do 300000 obrotów na minutę, olej wyrzucany jest z wału. Działa na to siła odśrodkowa. Pierścienie wału stanowią pewien typ uszczelnienia labiryntowego. Jest to rozwiązanie, które wspaniale chroni przed wyciekiem oleju z turbiny.

Dlaczego turbina ciągnie olej?

Jakie są najważniejsze przyczyny wycieku oleju z turbo?

Przyczyną wycieku oleju z turbosprężarki jest użycie uszczelek o nieprawidłowym kształcie. Złe dopasowanie może spowodować dławienie oleju. Kolejnym powodem może być bardzo duże ciśnienie spalin lub wadliwie funkcjonujący układ odpowietrzania skrzyni korbowej. Wycieki oleju pełnią także bardzo duże znaczenie, jeśli chodzi o potencjalne zepsucie turbosprężarki. Nie są one bezpośrednią przyczyną. Dowodem na to jest zanieczyszczony olej. Brudna ciecz może mieć w sobie opiłki, co może prowadzić do zniszczenia podzespołu. Olej musi wówczas przejść właściwe przefiltrowanie, ponieważ dzięki temu nie doprowadzi do przetarcia łożyska maszyny wirnikowej. Cykliczna wymiana oleju z pewnością skutecznie zabezpieczy przed taką sytuacją. Do uszkodzenia turbiny może przyczynić się też brak dostarczenia oleju. Niezastosowanie olejowania może wywołać wypalenie łożysk.

Co zrobić, gdy turbosprężarka puszcza olej?

Gdy wszystko wskazuje na to, że turbosprężarka puszcza olej, należy udać się do serwisu samochodowego. W takich okolicznościach specjaliści przeprowadzą dokładną diagnostykę i sprawdzą wszystkie ewentualności. W efekcie będzie można podjąć dalsze kroki związane na przykład z regeneracją turbosprężarki lub wymianą. Dzięki temu kierowca ochroni się także przed dodatkowymi i do tego większymi kosztami wynikającymi z awarii, które mogłyby powstać, gdy problem nie został naprawiony.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button