Filtr DPF jest częścią układu wydechowego auta, która służy do oczyszczania spalin ze szkodliwych substancji. Jak każda część w samochodzie DPF również po pewnym czasie eksploatacji ulega uszkodzeniu lub zapchaniu. Dowiedz się, jakie są częste błędy związane z DPF.
Częste błędy związane z DPF – standaryzacja
Powszechnym trendem staje się standaryzacja. Od 2000 roku producenci samochodów muszą uwzględniać normy SAE i ISO. Dzięki temu niezależnie od tego, w jakim państwie będziemy, mechanik będzie wiedział, co takiego zepsuło się w naszym aucie. Pierwsza litera kodu to lokalizacja awarii. Dla przykładu P oznacza silnik, a U system komunikacji. Z kolei następne trzy cyfry odpowiadają za lokalizację i rodzaj błędu. W kodzie P 4 dotyczy sprawdzania emisji pomocniczych, natomiast 5 silnika na biegu jałowym.
Co jeszcze warto wiedzieć na temat kodów błędów DTC?
Kody błędów DTC stanowią wstęp do diagnostyki. Istotne jest także to, że poza kodami powszechnymi istnieją również takie, które dotyczą konkretnej marki. Mechanik sprawdzający auto w pierwszej kolejności weryfikuje stan całego układu, a więc nie tylko elementu, który pokazany jest w kodzie błędu. W praktyce jest tak, że kod wskazuje na inną część, a awarii uległo urządzenie, które wcześniej znajdowało się w danym układzie.
Częste błędy związane z DPF
Należy zdawać sobie sprawę z tego, że układ wydechowy bardzo często jet przeciążony. Do tego elementy wchodzące w jego skład, są bardzo mocno ze sobą powiązane. Należy też zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma jednej procedury, która będzie skuteczna w każdym przypadku. Czas diagnostyki można zdecydowanie skrócić dzięki biuletynom serwisu technicznego przeznaczonym dla konkretnej marki samochodu. Może być tak, że kod będzie prokurowany na przykład przez turbosprężarkę, zaciski, uszczelki, pierścienie i złącze elastyczne. W przypadku, gdy mechanik nie może znaleźć usterki, sprawdza materiały eksploatacyjne, a więc paliwo i olej silnikowy. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że jeśli mają one słabą jakość, mogą wpływać na działanie układu wydechowego.
Co należy sprawdzić, gdy awaria naprawdę dotyczy filtra cząstek stałych DPF?
Gdy awaria rzeczywiście związana jest z filtrem cząstek stałych, należy sprawdzić porty czujników i rurki, czujniki ciśnienia i temperatury, czy też obwody systemowe. Co więcej, trzeba także zdawać sobie sprawę z tego, że awaria filtra DPF może być dużo poważniejsza. Gdy dojdzie do zatkania filtra DPF zaleca się profesjonalne czyszczenie. Natomiast przy uszkodzonym filtrze koniecznością staje się jego wymiana.
Częste błędy związane z DPF — najpopularniejsze kody błędów filtra cząsteczek stałych
Warto także wymienić najpopularniejsze kody błędów DPF. Na przykład błąd czujnika ciśnienia spalin określa się jako P0470, z kolei błąd zakresu działania czujnika ciśnienia spalin oznacza się w postaci kodu P0471. Wydajność DPF poniżej progu ukrywa się za kodem P2002, natomiast niski obwód czujnika A ciśnienia DPF ma kod P2454. Inne przykłady najpopularniejszych kodów błędów DPF dotyczą takich przypadków jak niska różnica ciśnień na filtrze DPF (P244A), wysoka różnica ciśnień na filtrze DPF (P244B), czas regeneracji filtra DPF (P2458). Może to być także kod dotyczący częstotliwości regeneracji filtra DPF (P2459).
Dlaczego nie należy lekceważyć zapchanego filtra cząstek stałych?
Należy zdawać obie sprawę z tego, że zapchany filtr cząstek stałych DPF może prowadzić do poważnych problemów. Doskonałym przykładem jest zatarcie jednostki napędowej. Jest to spowodowane niedokończonym wypalaniem filtra. W konsekwencji dochodzi do mieszania się paliwa z olejem silnikowym. Doprowadza to do tego, że formulacja traci swoje maksymalne możliwości smarne. Dlatego silnik może być narażony na dużo większe oddziaływanie tarcia. W rezultacie może dojść do wspomnianego zatarcia. Zapchany filtr cząstek stałych DPF wywołuje też nieprawidłowości pracy układu korbowo-tłokowego.
Co należy robić, aby filtr cząstek stałych DPF był w jak najlepszej kondycji przez dłuższy czas?
Podstawą jest systematyczne wypalanie filtra DPF. Co więcej, nie można także przerywać tego procesu. Najlepiej przeprowadzać ten proces poza miastem na dłuższej trasie, na przykład na autostradzie lub na drodze ekspresowej. Kierowca przeprowadzający czyszczenie filtra DPF musi utrzymać odpowiednią prędkość, która powinna kształtować się na poziomie od 80 do 120 km na godzinę. Ponadto proces wypalania filtra cząstek stałych DPF wykonuje się przez około kilkanaście minut/kilometrów. Kolejną rzeczą jest zadbanie o czystość filtra i powiązanych układów: wydechowego i paliwowego. Należy w tym celu stosować właściwe preparaty konserwujące i czyszczące.
Filtr cząstek stałych DPF jest bardzo ważnym elementem układu wydechowego w pojazdach wysokoprężnych. Co więcej, coraz częściej występuje również w autach z silnikiem benzynowym. Jest to element samochodu, który odpowiada za czyszczenie spalin ze szkodliwych substancji. Po pewnym czasie może dojść do problemów z filtrem cząstek stałych. Kody błędów stanowią dużą pomoc w tym zakresie.