Kiedy i jak wymusić wypalanie DPF?

DPF jest to filtr cząstek stałych, który chroni przed przedostawaniem się zanieczyszczeń ze spalin samochodowych do środowiska. Jest to niezwykle niezawodne rozwiązanie, jednak jak wszystko po pewnym czasie ulega zużyciu. W tym przypadku często filtr się zapycha.  Sprawdź, kiedy i jak wymusić wypalanie DPF, które jest rozwiązaniem w takiej sytuacji.

Wypalanie DPF, czyli co warto o tym wiedzieć?

Podczas przeprowadzenia tego procesu dochodzi do wypalania zanieczyszczeń i sadzy, która znajduje się na filtrze DPF. Jak tego dokonać? Zapewnia się wówczas dostęp porcji paliwa, która nie spaliła się w jednostce napędowej. Wówczas przedostaje się ona w postaci dotrysku w suwie wydechu tłoka. Co więcej, niska temperatura w komorze spalania przyczynia się do tego, że paliwo spala się w układzie wydechowym. W celu zainicjowania wypalania DPF utrzymuje się przez dłuższą chwilę podwyższone obroty silnika.

Wypalanie DPF — kiedy należy przeprowadzić ten proces?

Wypalanie DPF to procedura, którą wykonuje się wtedy, gdy osiągi silnika ulegają obniżeniu. Ponadto, wskazaniem do realizacji tej czynności jest także odpowiednia kontrolka wypalania DPF pojawiająca się na desce rozdzielczej Twojego auta. W przypadku zaistnienia tych czynników należy jak najszybciej podjąć właściwe kroki. Proces wypalania przeprowadzisz zarówno na trasie, jak i w trakcie postoju. Jednakże lepszą opcją jest realizacja czynności, gdy pojazd jest w drodze.

Kiedy i jak wymusić wypalanie DPF?

Jak wymusić wypalanie filtra DPF?

Ze względu na to, że wypalanie filtra DPF jest bezpieczniejsze w trakcie jazdy, to w pierwszej kolejności zaprezentujemy, jak należy wykonać to zadanie właśnie w takich okolicznościach. Zatem, gdy na trasie przyjdzie czas wypalania, podkręć obroty silnika do poziomu 2500 do 3500 obrotów na minutę. Osiągaj takie wartości przez minimum dwadzieścia minut. Co więcej, hamuj również silnikiem i jak możesz, to rzadko modyfikuj biegi.

Wypalanie DPF na postoju stanowi mniej polecany sposób. Jednakże, jeżeli pojawia się taka konieczność, to oczywiście nie ma wyjścia. Jedynym rozwiązaniem jest wtedy utrzymywanie obrotów na poziomie 2500-3500 obr./minutę przez pewną chwilę, aż do zainicjowania procesu wypalania. Zadania nie wolno wykonywać w zamkniętej przestrzeni.

Wypalanie DPF, czyli jak przeprowadza się proces w serwisie?

Wypalanie filtra DPF wykonuje się również w warsztacie z udziałem komputera pokładowego. Dzięki temu nie tylko pozbędziesz się sadzy z tego komponentu, ale także dokonasz diagnostyki podzespołu. Wówczas komputer wyposażony w specjalne oprogramowanie zapoczątkuje odpowiedni proces. Zaczyna się on od rozgrzewania i przemieszczenie paliwa do komory spalania. Co więcej, nie zostaje ono tam spalone, a przemieszczone do wydechu. W dalszej kolejności przez kolektor dostaje się do filtra cząstek stałych DPF. Tam następuje zapłon i właściwe zadanie, czyli wypalanie zanieczyszczeń. Istotne jest to, aby zaprezentowana czynność była wykonana dobrym zakładzie serwisowym przez osoby, które mają duże doświadczenie w tym zakresie.

Co ile km wypala się DPF?

Wypalanie filtra DPF wykonuje się wtedy, kiedy samochód zasygnalizuje taką potrzebę. Ponadto, działanie warto podjąć po przejechaniu 300 kilometrów, ale nie później niż po przebyciu 1000 kilometrów. Należy także zauważyć, że na częstotliwość tego procesu wpływa sposób jazdy konkretnego kierowcy. Pamiętaj też o tym, że w sytuacji, gdy procedura nie przyniesie oczekiwanej poprawy, należy podejrzewać, że winowajcom jest inny problem. Filtr może być też zabrudzony popiołem i wówczas receptą jest wodne czyszczenie filtra cząstek stałych DPF.

Wypalanie DPF, czyli ile czasu potrzeba najczęściej na satysfakcjonujące przeprowadzenie tego procesu?

Procedura związana z wypalaniem filtra cząstek stałych DPF bez względu na przyjętą technikę trwa od 20 do 30 minut. Zdecydowanie lepszą alternatywą jest wykonanie czynności podczas jazdy. Jest to bezpieczniejsze niż wypalanie DPF na postoju. Staraj się też zabierać swoje auto na regularne przejażdżki, dzięki temu zadbasz o dłuższą żywotność tego podzespołu.

Jak dbać o filtr cząstek stałych DPF?

Warto też pamiętać o kilku zasadach, które przedłużą trwałość filtra cząstek stałych DPF. Staraj się unikać wyłącznie przejażdżek na krótkich dystansach. Doskonałym rozwiązaniem są wycieczki minimum raz w miesiącu, gdzieś poza miasto lub dalej. Co więcej, w trakcie takich tras utrzymuj przez około 20 minut poziom około 3000 obrotów na minutę. Świetnie sprawdzą się też dodatki do paliwa, które pomagają w procedurze wypalania sadzy. Dbaj także o regularne uzupełnianie płynu. Wymieniaj też olej co 10 do 15 kilometrów. I wreszcie, gdy zauważysz pogorszenie osiągów silnika, działaj szybko i podejmij stosowną interwencję. Dzięki temu ochronisz się przed gorszymi kłopotami, a tym samym też wyższymi kosztami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button