Jak sprawdzić stan turbosprężarki?

Turbosprężarka to jeden z niezwykle istotnych elementów wyposażenia pojazdów zasilanych olejem napędowym. Jak każda część, także i ona ulega z czasem zużyciu, a nawet nieprzewidzianym awariom. W jaki sposób rozpoznać, że nie działa ona prawidłowo? Jak sprawdzić stan turbosprężarki?

Dlaczego turbosprężarka się psuje?

Wydawać by się mogło, że jeśli do produkcji auta wykorzystuje się dobrej jakości podzespoły, cały mechanizm będzie nam długo i niezawodnie służył. Oczywiście w ogólnym zarysie tak rzeczywiście jest. Niestety w praktyce, części, które podlegają szczególnie intensywnej eksploatacji, zużywają się szybciej i raz na jakiś czas należy je wymienić. Zanim to jednak nastąpi, trzeba bacznie przyglądać się swojemu pojazdowi, aby niczego nie przeoczyć i wyłapywać wszystkie niepokojące sygnały, które wysyła nasz samochód. Niektóre z nich mogą bowiem świadczyć o uszkodzeniu turbosprężarki.

Warto uświadomić sobie, że nawet najlepszej jakości materiały i części zamienne nie gwarantują 100% trwałości. Każdy element podlega zużyciu, choć oczywiście te dobrze wykonane mogą przedłużyć żywotność całego mechanizmu. Dużo jednak zależy od intensywności użytkowania. Pierwsze problemy mogą pojawić się już po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów.

Co wchodzi w skład turbosprężarki?

Turbosprężarka to skomplikowany układ, który składa się z wielu elementów. Najważniejsze z nich, te, które podlegają jednocześnie największemu zużyciu, to wirnik, łożyska, a także wałek i pierścienie. Wszystkie te części są ze sobą ściśle powiązane i tylko niezakłócona praca całości decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu układu. Oznacza to, że jeśli którakolwiek z nich uszkodzi się lub zużyje, będzie to miało wpływ na ogólny stan turbosprężarki.

Co wpływa na zużycie turbiny w turbosprężarce?

W teorii przyjmuje się, że żywotność turbiny powinna być tak samo trwała, jak trwały jest silnik. Specjaliści sugerują, że przy średnio intensywnym użytkowaniu pojazdu turbosprężarka powinna wytrzymać bez awarii nawet kilkaset tysięcy kilometrów. W praktyce jednak wytrzymałość tego układu jest znacznie niższa. Dużo szybciej dochodzi bowiem do uszkodzeń czy komplikacji w prawidłowym działaniu. Dlaczego tak jest?

Wynika to przede wszystkim z faktu, że producenci w swoich założeniach biorą pod uwagę optymalne warunki eksploatacji, innymi słowy, podręcznikowe oraz bliskie ideału. W praktyce jednak codzienne używanie samochodu znacząco odbiega od takiego wymarzonego schematu. Nawet najlepszemu kierowcy zdarza się prowadzić auto niezgodnie z prawidłami tej sztuki. Na drodze może dochodzić do różnych sytuacji, które w efekcie prowadzą do na przykład zimnego rozruchu, największego wroga turbosprężarki. Inne czynniki, które wpływają na stopień zużycia to zanieczyszczenia.

Jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie te elementy, może okazać się, że nasza turbosprężarka zużyje się znacznie szybciej niż zakładają to producenci samochodów.

jak sprawdzić stan turbosprężarki

Przyczyny zużywania się turbosprężarki i jak sprawdzić stan turbosprężarki?

Analizując przyczyny zużycia turbosprężarki, warto potraktować ją jako system naczyń połączonych. Tutaj każda śrubka i nakrętka ma ogromne znaczenie i może wpływać na pracę całego zespołu. Może się więc zdarzyć, że jeśli któryś element się zatrze lub zużyje, odczujemy to w pracy swojego samochodu.

Najczęstszą przyczyną awarii turbosprężarki są połamane nakrętki czy śrubki. Może do tego dojść na skutek korozji, ale również w wyniku dostania się do układu twardych elementów, takich jak piasek. Ich pozostawienie we wnętrzu turbosprężarki powoduje połamanie, wyszczerbienie lub pogięcie poszczególnych części w turbinie. Inną przyczyną mogą być zanieczyszczenia, które dostają się do środka, na przykład za sprawą uszkodzonego filtra oleju. Również mikro przerwy w dostawie oleju mogą prowadzić do uszkodzeń wewnętrznych.

Bardzo ważne jest również utrzymanie odpowiedniego ciśnienia oleju. Wszelkie nieprawidłowości w tym względzie mogą także prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki.

Na koniec niezwykle istotne jest unikanie przegrzania samochodu, taka sytuacja może być bowiem bardzo groźna dla pojazdu. W jej efekcie korodują łożyska, co ma bezpośredni wpływ na pracę samochodu. Na co więc zwrócić uwagę, żeby upewnić się, że nasza turbosprężarka działa prawidłowo?

Jak sprawdzić stan turbosprężarki — co powinno nas zaniepokoić?

Specjaliści ostrzegają, że najbardziej niebezpiecznym i niemal jednoznacznie wskazującym na uszkodzenie turbosprężarki objawem jest dym unoszący się z układu wydechowego. Spalany w silniku olej przyjmuje wówczas barwę niebieską, a w ekstremalnych przypadkach nawet smoliście czarną. Może to oznaczać, że turbina traci swoją wydajność, wtłaczając powietrze pod zbyt niskim ciśnieniem, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna nie spala się w całości.

Ważnym objawem, który może zwiastować problemy z turbosprężarką, jest także hałas. Uszkodzona może wydawać dźwięki przypominające uderzania o siebie kawałków metalu, stukanie, a nawet wycie. Te charakterystyczne odgłosy nasilają się, kiedy samochód wchodzi na wyższe obroty. Jest to niezawodny znak, że turbina w turbosprężarce jest zużyta i czas pomyśleć o jej wymianie.

Czy problemy z turbosprężarką możemy zdiagnozować samodzielnie?

Zdarza się często, że wielu kierowców nie ma odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, aby zauważyć, że z ich samochodem dzieje się coś niepokojącego. Warto przy tym zwrócić uwagę, że współczesne pojazdy są na tyle skomplikowane, że wszelkie próby samodzielnej naprawy usterek są wysoce niewskazane. W każdym przypadku jednak warto obserwować swoje cztery kółka. Objawy takie jak hałas czy dym trudno zignorować, a dzięki szybkiej reakcji być może uda nam się uniknąć kosztownych i długotrwałych napraw. Każdy samochód jest bowiem jak organizm, którego poszczególne części muszą działać sprawnie. Z czasem jesteśmy w stanie coraz lepiej rozpoznawać wszelkie niepokojące objawy, które dotyczą naszego auta.

Pamiętaj o regularnym przeglądzie!

Aby uniknąć przykrych niespodzianek, nie zapomnij o regularnym przeglądzie swojej turbosprężarki. Tak samo, jak ważny jest coroczny ogólny przegląd techniczny, nie zawsze jest on wykonywany bardzo szczegółowo. To w interesie kierowcy jest utrzymanie każdego podzespołu w dobrej kondycji i bieżące reagowania na odchylenia. Skontaktuj się z nami i umów na przegląd turbosprężarki i układu wydechowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button