Kody błędów DPF

Słyszałeś kiedyś o kodach usterek DPF? Nie? Nic dziwnego, ponieważ zwykły użytkownik auta z filtrem DPF, nigdy nie będzie musiał wtajemniczać się w takie techniczne szczegóły. Jednak dla każdego mechanika diagnostyczne kody usterek (DTC) to skarbnica wiedzy na temat samochodu i jego podzespołów. Wewnętrzne czujniki przekazują odchylenia od zaprogramowanych norm do pokładowego systemu diagnostyki komputerowej (OBD), a serwisant musi tylko je odczytać. Kody błędów DPF dotyczą tylko tego elementu, ale wskazują też możliwe nieprawidłowości w działaniu silnika, wtrysków czy katalizatora.

Kody błędów DPF

Rodzaje kodów błędów DTC

Powoli Ziemia staje się globalną wioską, a za tym trendem idzie powszechna standaryzacja. Od 2000 roku wszystkich producentów samochodów obowiązują międzynarodowe normy SAE i ISO. Ujednolicają one między innymi kody OBD (europejski odpowiednik to EOBD). Dzięki temu niezależnie skąd pochodzi samochód, gdzie go kupiłeś, kiedy został wyprodukowany i do którego warsztatu zawitałeś, każdy mechanik na świecie będzie wiedział, co się zepsuło.

Kody składają się z pięciu znaków, z czego pierwsza litera to lokalizacja awarii.

Przykładowe litery:

  • B — nadwozie
  • C — podwozie
  • P — silnik
  • U — system komunikacji

Pierwsza cyfra wskazuje, czy jest to powszechna usterka, czy związana z kodem producenta.

Kolejne trzy cyfry odpowiadają za lokalizację i rodzaj błędu.
Na przykład w kodzie P:

  • 0, 1 i 2: dotyczą mieszanki paliwowo-powietrznej
  • 3: układu zapłonowego
  • 4: sprawdzania emisji pomocniczych
  • 5: silnika na biegu jałowym
  • 6: komputera pokładowego i wyjść pomocniczych
  • 7, 8 i 9: skrzyni biegów
  • A, B i C: napędu hybrydowego

Jak mechanik diagnozuje na podstawie kodów błędów DTC?

Kod błędu DTC to wstęp do diagnostyki. Oprócz kodów powszechnych występują też charakterystyczne dla danej marki (P1).

Pierwszą czynnością jest sprawdzenie całego układu, nie tylko elementu wskazanego w kodzie. Uszkodzony może być na przykład sam czujnik lub jego okablowanie, który wysyła nieprawdziwe informacje. Sam kod może wskazywać na inny element, a tak naprawdę awarii uległo urządzenie będące wcześniej w danym układzie.

Kody błędów DPF

Każdy kod błędu DPF może być spowodowany wieloma przyczynami i dlatego każde zgłoszenie musi być rozpatrywane osobno.

Układ wydechowy jest narażony na spore przeciążenia i poszczególne jego elementy są mocno powiązane ze sobą. Dlatego nie ma jednej procedury, która będzie skuteczna w każdym przypadku. Diagnoza opiera się w większym stopniu na dotychczasowym doświadczeniu i staranności mechanika. Na szczęście czas diagnostyki można skrócić, zaglądając do biuletynów serwisu technicznego (TSB) dla poszczególnych modeli auta. Najpopularniejsze błędy są tam opisane przez producentów wraz z możliwymi rozwiązaniami.

Filtr cząsteczek stałych może działać dobrze, a kod będzie prokurowany przez np.:

  • rury i zawory ERG
  • turbosprężarkę
  • wtryskiwacze paliwa
  • zaciski
  • uszczelki
  • pierścienie
  • złącze elastyczne

Ostatecznie, jeśli nie można znaleźć usterki, trzeba sprawdzić materiały eksploatacyjne — paliwo i olej silnikowy. Jeśli są słabej jakości, mogą wpływać na działania układu wydechowego, filtra DPF i przyczynić się do zarejestrowania błędu.

Kody błędów DPF

Uszkodzony filtr DPF

Załóżmy, że awaria naprawdę dotyczy filtra cząsteczek stałych. W takim przypadku musisz sprawdzić:

  • porty czujników i rurki — jeśli są zatkane, wymagają wymiany,
  • czujniki ciśnienia i temperatury oraz ich obwody — zawsze można je podmienić w celu wyeliminowania możliwości ich uszkodzenia,
  • obwody systemowe — po wykluczeniu wcześniejszych elementów, warto przyjrzeć się obwodom. Przed testem należy odłączyć powiązane moduły, a ciągłość okablowania zweryfikować za pomocą woltomierza,

Usterka może być poważniejsza i w wypadku:

Najpopularniejsze kody błędów DPF

Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze kody błędów DPF:

  • P0470 – Błąd czujnika ciśnienia spalin
  • P0471 – Błąd zakresu działania czujnika ciśnienia spalin
  • P2002 – Wydajność DPF poniżej progu (Bank 1)
  • P2003 – Wydajność DPF poniżej progu (Bank 2)
  • P2452 – Obwód czujnika A ciśnienia DPF
  • P2453 – Zasięg / działanie zakresu obwodu czujnika ciśnienia DPF
  • P2454 – Niski obwód czujnika A ciśnienia DPF
  • P2455 – Wysoki obwód czujnika A ciśnienia DPF
  • P242F – Nagromadzenie popiołu w filtrze DPF
  • P2463 – Nagromadzenie sadzy w filtrze DPF
  • P244A – Niska różnica ciśnień na filtrze DPF (Bank 1)
  • P244B – Wysoka różnica ciśnień na filtrze DPF (Bank 1)
  • P2458 – Czas regeneracji filtra DPF
  • P2459 – Częstotliwość regeneracji filtra DPF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *