Normy emisji spalin w Polsce

Zanieczyszczenie powietrza, smog, spaliny, plastik w oceanach, roztapiające się lodowce, zmiany klimatyczne — tak wygląda Ziemia XXI wieku. Na szczęście zarówno ludzie, jak i organizacje międzynarodowe próbują zmniejszyć presję człowieka na środowisko. Unia Europejska wprowadziła przepisy odnoszące się do kontroli samochodów wypuszczanych na rynek. Poszczególne kraje posiadają też własne, coraz bardziej zaostrzone zarządzenia. Czy znasz obecne normy emisji spalin w Polsce? Czy wiesz, co znaczą poszczególne statusy?

Normy emisji spalin zielona naklejka Niemcy, źródło wikipedia.de, autor Mattes, CC BY-SA 3
Normy emisji spalin zielona naklejka Niemcy, źródło wikipedia.de, autor Mattes, CC BY-SA 3

Normy emisji spalin w Polsce i UE — сzуm ѕą і іlе оbесnіе wуnоѕzą?

W naszym kraju obowiązuję takie same standardy jak w Europie. Samochody produkowane w latach 1992-2005 musiały spełniać kolejno normy Euro 1, Euro 2 i Euro 3. Producenci ograniczali emisję cząstek stałych, dwutlenku węgla, tlenków azotu i siarki. Zmiany sugerowały już wtedy, że technologie proekologiczne będą wiodły prym, a kontrole zawartości produktów spalania staną się bardziej restrykcyjne. Okazało się też, że samochody na benzynę mają wyższą tolerancję przy emisji dwutlenku węgla, a modele na olej napędowy — tlenku azotu.

Prawdziwa rewolucja zaczęła się w 2006 roku, gdy wprowadzono normę Euro 4. Oznaczało zmniejszenie cenzusu:

  • dwutlenek węgla w samochodach benzynowych z 2,3 g / km do 1 g / km
  • tlenek azotu w samochodach benzynowych z 0,15 g / km do 0,08 g / km
  • dwutlenek węgla w samochodach wysokoprężnych z 0,64 g / km do 0,5 g / km
  • tlenek azotu w samochodach wysokoprężnych z 0,5 g / km do 0,25 g / km

Samochody produkowane po 2011 roku muszą spełniać standard Euro 5 lub 6. Norma Euro 5 tylko nieznacznie różni się od Euro 4 w kwestii tlenku azotu (0,06 g / km dla aut na benzynę i 0,18 g / km dla tych na ropę) i utrzymuje poziom dopuszczalnej emisji dwutlenku węgla. Zasadnicza zmiana to zadbanie o ilość cząsteczek stałych w spalinach, z 0,025 do 0,005 g / km.

Zarówno w Unii Europejskiej, jak i w Polsce, obowiązuje Euro 6. W porównaniu z pierwszymi ograniczeniami zredukowano wydzielanie dwutlenku węgla sześciokrotnie, a cząsteczek stałych o 97%. W spalinach dieslów nie może być więcej niż stężenie 0,08 g / km tlenków azotu.

Badania emisji spalin krok po kroku.

Wszystkie auta, które sprzedajemy, są zmuszone przejść przez serię różnych badań homologacyjnych. Krajowy Rejestr Sądowy respektuje zgodności z obowiązującymi normami unijnymi, które obejmują bezpieczeństwo czy też ochronę środowiska. Uwzględnia się również badania laboratoryjne z uwzględnieniem emisji tlenków azotu i drobin w rozmiarach do 100 nm. Najnowsze przepisy obejmują dwuetapowe testy.

Na podstawie nowych regulacji, zróżnicowanie elementów owej zgodności nie może przekroczyć 2,1. Naturalnie oznacza to przeistoczenie różnicy w emisji tlenków z 80mg/km do 168 mg/km. Wraz z rozpoczęciem 2020 roku ma wejść w życie następny etap uchwały. W tym roku różnica tlenków będzie mogła wynosić 120 mg/km. Następnie od 2023 roku ma być on równy 1.

Plany na przyszłość – nowe normy emisji spalin

W oparciu o przyjęte przez Europejski Parlament przepisy kierowcy nowych pojazdów będą musieli trzymać rękę na pulsie. Dopuszczalna ilość wylania dwutlenku węgla  to 95 g/km. Dzięki realizacji tego planu będzie możliwe ograniczenie 50 mln ton emisji spalin rocznie. By mogło to wejść w życie, od producentów potrzebne jest zwiększenie rozwoju układów napędowych, tych oszczędnych. Od 2025 roku planowane jest wprowadzenie w rzeczywistość dodatkowych bardziej wymagających norm emisji spalin. Obecnie dyskusja na ten temat obiera postać 2 wariantów. Jeden z nich bierze pod uwagę emisję dwutlenku węgla o wysokości 78 g/km. Inny zaś jest bardziej restrykcyjny. Według niego samochody musiałyby ograniczyć wydalanie dwutlenku węgla do 68 g/km.

Normy emisji w krajach UE — ciekawostki

O ile poszczególne państwa muszą dostosować się do wspólnotowych wytycznych, to mogą mieć też własne przepisy, oznaczenia i skalę.

Naklejki ekologiczne — naklejki pyłowe

Normy emisji spalin w Polsce i UE, zielona naklejka, źródło wikipedia, autor Markus Baumer [CC BY-SA 2.0]
Normy emisji spalin w Polsce i UE, zielona naklejka, źródło wikipedia, autor Markus Baumer [CC BY-SA 2.0]
Pierwsze naklejki pojawiły się razem z normą Euro 4 i z czasem zdobyły popularność. Potwierdzają spełnianie poszczególnych norm, ale w wielu strefach ekologicznych umożliwiają wjazd. Bez specjalnego oznaczenia nie wjedziesz do centrów miast austriackich i niemieckich, ale też głównych metropolii Europy. W zależności od lokalnych przepisów naklejki pyłowe są wymagane w całych regionach (np. w Tyrolu) lub na odcinkach dróg. We Francji możesz spotkać się też ze strefami okresowymi, czyli ZPA, gdzie filtrowanie ruchu odbywa się w okresie zwiększonego zanieczyszczenia powietrza.

Oznaczenia norm emisji w Europie i ilość stopni w skali

  • Austria – Umwelt-Pickerl – 6
  • Francja – Crit-Air – 6
  • Niemcy – Umwelt-Plakette – 3 + Blaue Plakette
  • Dania – EcoSticker – 1
  • Czechy – Emisni Plaketa – 1
  • Belgia – REG-Certificate – 1
  • Hiszpania – Distintivo Ambiental – 1

Dbaj o filtr DPF

Zagrożenia ekologiczne powodują niezmienny trend w prawodawstwie na całym świecie, w tym także w Polsce. Dlatego możemy się spodziewać, że normy będą coraz bardziej restrykcyjne. Niezależnie, czy chcesz przejść bezproblemowo coroczną kontrolę techniczną, czy po prostu leży Ci na sercu las naszej planety, dbaj o czystość swojego filtra DPF oraz jakość materiałów eksploatacyjnych i paliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *