Przepustnica – jak wyczyścić?

Silnik gaśnie i pracuje na mniejszych obrotach? Paliwo szybciej się zużywa, a podczas jazdy da się odczuć charakterystyczne szarpanie? To mogą być sygnały świadczące o zabrudzeniu przepustnicy. Gdzie w samochodzie znajduje się przepustnica jak wyczyścić część i na co uważać, by przedłużyć jej trwałość?

Czym jest i jak działa przepustnica wydechu?

Przepustnica to element układu dolotowego odpowiedzialny za dostarczanie powietrza do kolektora. Jest połączona z pedałem gazu i może być montowana pionowo lub poziomo w zależności od modelu samochodu. Najczęściej znajduje się między kolektorem a filtrem powietrza.

Przepustnica posiada stalowe klapy, a także plastikową lub metalową obudowę. Gdy część jest sprawna, klapy otwierają się po naciśnięciu pedału gazu, a zamykają przy zmniejszaniu prędkości. Skutkuje to odpowiednio zwiększeniem lub ograniczeniem dopływu powietrza do kolektora. Czujnik położenia przepustnicy, zwany również przepływomierzem, kontroluje powyższe procesy i wysyła odczyty do komputera sterującego. Ten zaś na ich podstawie wybiera optymalną ilość paliwa, dzięki czemu silnik samochodu może rozpocząć pracę na wyższych obrotach.

Gdy przepustnica ulega zabrudzeniu, otwieranie i zamykanie klap nie przebiega prawidłowo. Do kolektora trafia tak zwane „lewe” powietrze w niewłaściwej ilości. W efekcie komputer dobiera złą dawkę paliwa, co zaburza pracę silnika.

Brudna przepustnica objawy

Do najczęstszych zabrudzeń przepustnicy należą plamy oleju i nagaru. Na jej ściankach mogą także osadzać się kurze i pyły pochodzące z zewnątrz, które zalegają wewnątrz samochodu na skutek uszkodzenia filtra powietrza. Zanieczyszczona przepustnica wentylacyjna wysyła sygnały, które łatwo jest pomylić z innymi usterkami: awarią silniczka krokowego, nieprawidłową pracą instalacji gazowej w samochodach na LPG czy rozszczelnieniem kolektora ssącego. Z tego powodu wszelkie odstępstwa w działaniu pojazdu warto skonsultować z mechanikiem podczas serwisu.

Przy zabrudzonej przepustnicy silnik reaguje z opóźnieniem, a także traci na swojej mocy i szarpie podczas jazdy. Na biegu jałowym obserwuje się zaś regularne gaśnięcie samochodu i falowanie obrotów. Do wizyty w warsztacie powinny też skłonić wynikające z zanieczyszczeń zakłócenia pracy instalacji gazowej, większe niż zwykle zużycie paliwa oraz szybsze niszczenie się elementów układu dolotowego.

Zabrudzony czujnik położenia przepustnicy objawy

Podobne sygnały wysyła zanieczyszczony i dotknięty korozją przepływomierz. Ponadto może dojść do problemów ze zmianą prędkości oraz zapalenia się kontrolki check engine. Czujnik położenia przepustnicy współpracuje bowiem bezpośrednio ze sterownikiem skrzyni biegów. Z tego powodu, dla zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy, należy obowiązkowo sprawdzać stan przepływomierza podczas każdego czyszczenia przepustnicy.

Przepustnica – jak wyczyścić 2

Przepustnica jak wyczyścić i jak często należy przeprowadzać czyszczenie przepustnicy?

Zabrudzenie elementów układu dolotowego to problem, którego nie warto ignorować. Może bowiem prowadzić do niebezpiecznych sytuacji i kolizji na drodze w czasie podróży. Przepustnicę warto oczyszczać z zabrudzeń minimum co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu lub częściej, jeśli silnik pracuje nieprawidłowo. Przy okazji warto także dokonać przeglądu samochodu, aby wykluczyć poważniejsze usterki.

Przepustnica jak wyczyścić część i co jest do tego potrzebne?

Mycie elementów układu dolotowego to prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie na dwa sposoby. Pierwszy z nich to czyszczenie bez demontażu przepustnicy, zalecane przy niewielkich plamach. Drugi to jej odkręcenie wraz z innymi częściami, które pomaga usunąć większe zabrudzenia.

Do mycia potrzebne są pędzle z solidnym włosiem, miękkie ściereczki z mikrofibry oraz patyczki kosmetyczne. Warto również zaopatrzyć się w specjalistyczny środek do czyszczenia przepustnicy, taki jak wyrób K2 Zmywacz do EGR czy produkty marki Boll, Liqui Moly i Moje Auto. Są one bezpieczne dla pojazdu, nie zalegają na częściach i świetnie radzą sobie z uporczywymi plamami. Posiadają również wygodny dozownik, który ułatwia ich nałożenie i zapobiega przypadkowemu rozlaniu płynu wewnątrz samochodu. Niektórzy kierowcy polecają też benzynę ekstrakcyjną, WD-40 i zmywacz do hamulców. Powyższe specyfiki to wydatek około kilkudziesięciu złotych. Do czyszczenia nie należy używać środków domowej roboty. Mogą one bowiem utwardzić zabrudzenia i trwale uszkodzić delikatne elementy układu dolotowego.

Oprócz środków czyszczących przydadzą się także narzędzia do odkręcania części oraz instrukcja obsługi samochodu. Pozwoli ona sprawdzić, gdzie dokładnie znajduje się przepustnica powietrza. Dzięki temu proces demontażu przebiegnie szybciej i sprawniej.

Czyszczenie przepustnicy krok po kroku

Mycie części należy rozpocząć od obowiązkowego wyłączenia silnika dla zachowania bezpieczeństwa. Następny krok to zlokalizowanie przepustnicy i rozmontowanie niektórych elementów układu dolotowego. Przy niewielkich plamach wystarczy wyjąć obudowę filtra i przewód odprowadzający powietrze. W przypadku większych zabrudzeń trzeba odłączyć także silniczek krokowy i odkręcić przepustnicę. Demontaż warto przeprowadzać ostrożnie i bez pośpiechu. Dzięki temu nie dojdzie do przypadkowego uszkodzenia podzespołów, a do układu dolotowego nie dostanie się żadne ciało obce.

Aby wyczyścić przepustnicę, należy rozprowadzić po jej powierzchni środek do czyszczenia przy pomocy pędzla lub dozownika. Warto przy tym stosować się do wszelkich zaleceń producenta. Niektóre preparaty wymagają wielokrotnego nałożenia lub odczekania kilku minut przed starciem ich z powierzchni elementu. Kolejny krok to usunięcie zabrudzeń ściereczką. W przypadku trudno dostępnych miejsc można do tego wykorzystać patyczki kosmetyczne. Czyszczenie należy wykonać delikatnymi i powolnymi ruchami, aby brud nie dostał się do silnika czy kolektora dolotowego. Po skończonym myciu należy osuszyć i ponownie zamontować wszystkie części. Następnie warto odczekać kilka minut i uruchomić silnik na biegu jałowym, aby sprawdzić rezultat czyszczenia.

Przepustnica jak wyczyścić – podsumowanie

Usuwanie zabrudzeń z układu dolotowego to prosta czynność, której nie warto odkładać na później. Systematyczne czyszczenie elementu zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Przedłuża także sprawność samochodu, dzięki czemu nie zachodzi potrzeba częstego odwiedzania mechanika. Z powyższych powodów warto sprawdzić, gdzie w samochodzie znajduje się przepustnica jak wyczyścić część i jak przeprowadzić jej demontaż. Zdobyta wiedza pozwoli na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button