DPF cleaning

Filtr cząstek stałych DPF jest elementem układem wydechowego auta. Jest to część, dzięki której dochodzi do oczyszczenia spalin. Dzięki temu do środowiska przyrodniczego przedostanie się znacznie mniejsza ilość negatywnych związków. Po pewnym czasie filtr ulega zabrudzeniu, dobrym sposobem na oczyszczenie DPF jest jego regeneracja, a więc czyszczenie (DPF cleaning).

Jak poznać, że filtr cząstek stałych jest zapchany?

Osoby, które jeżdżą samochodem wyposażonym w filtr DPF powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na pracę silnika. Typowym objawem świadczącym o problemach z DPF są przede wszystkim spadki w osiągach silnika. Kolejnym elementem jest również nieuzasadnione zwiększenie obrotów silnika. Innym symptomem informującym o zapchaniu filtra cząstek stałych jest przechodzenie silnika w stan alarmowy. Mogą pojawić się również błędy P2463 i P2002.

Na, czym polega regeneracja filtra cząstek stałych (DPF cleaning)?

W warsztatach samochodowych wykorzystuje się do czyszczenia filtra cząstek stałych różne metody. Istotne jest to, że przed wykonaniem zasadniczej pracy należy przeprowadzić diagnostykę stanu filtra i zweryfikować, czy nie ma żadnych przeciwwskazań do wykonania tej pracy. Najczęściej stosuje się metodę hydrodynamiczną. Ma ona taką zaletę, że jest w stanie przywrócić 100 procent utraconych właściwości. W efekcie komfort jazdy będzie dużo lepszy. Co więcej, kierowca już nie będzie miał problemów ze sprawnością turbiny, a także mocą silnika. Praca związana z czyszczeniem filtra DPF trwa około 1 godziny. Natomiast kierowca będzie czekał na swoje auto maksymalnie 2 dni.

Ile kosztuje regeneracja filtra cząstek stałych DPF?

Regeneracja filtra cząstek stałych jest bardzo skutecznym zabiegiem, ponieważ dzięki temu można odzyskać parametry na poziomie 99 procent. Istotne jest również to, że wcale nie jest to najdroższa usługa, dlatego warto sobie raz na rok pozwolić na taki zabieg. Dzięki temu samochód będzie dużo lepiej funkcjonował, a w ostatecznym rozrachunku nie stracimy tak wiele pieniędzy.

DPF how to clean 2

Jakie są najpopularniejsze metody czyszczenia filtra DPF?

Wyróżnia się między innymi czyszczenie metodą hydrodynamiczną, obróbkę termiczną, ultradźwiękową i pneumatyczną. Pierwsza polega przede wszystkim na wykorzystaniu maszyny, która wytwarza strumień wody i kieruje go do środka filtra. W tym przypadku stosuje się specjalistyczne środki czyszczące. Kolejnym przykładem jest obróbka termiczna, w której dochodzi do wypalania sadzy w piecu indukcyjnym. Niestety tym sposobem nie uda się usunąć wszystkich zanieczyszczeń, na przykład popiołu.

Jest jeszcze czyszczenie ultradźwiękami, które polega na zanurzeniu filtra w całości w wannie z odpowiednim roztworem. Wytwarza się tam fale ciśnienia w postaci pęcherzyków oczyszczających powierzchnię filtrów. Dzięki temu uda się dobrze oczyścić kanały filtra bez potrzeby jego rozcinania. Gdy kanały są bardzo zapieczone, wówczas woda z ultradźwiękami nie przejdzie do każdego z obszarów. Dlatego ta metoda również ma pewne wady. Ostatnim przykładem jest tak zwana obróbka pneumatyczna. Wówczas DPF umieszcza się w pneumatycznej maszynie i tam jest przedmuchiwany sprzężonym powietrzem. W tej metodzie nie ma potrzeby używania specjalistycznych urządzeń. Nie jest ona zatem inwazyjna. Jej skuteczność sięga poziomu 70 procent. Nie poleca się jej jednak w przypadku wkładów zalanych olejem.

Na czym polega czyszczenie chemiczne filtra cząstek stałych DPF?

Można skorzystać również z rozwiązania, jakim jest czyszczenie chemiczne DPF. W tym przypadku do wnętrza filtra wprowadza się specjalistycznych detergentów i dzięki temu dochodzi do rozpuszczania sadzy. Do czyszczenia sadzy i do spłukiwania stosuje się osobne preparaty. Cechą charakterystyczną jest to, że nie trzeba w tym przypadku rozcinać filtra. Jednak przy użyciu tej metody udaje się wypłukać wyłącznie najmniejsze cząstki, które znajdują się w kanałach dolotowych. Warto też powiedzieć, że technika jest dość inwazyjna.

Samochody, które jeżdżą wyłącznie na krótszych trasach, szybciej zapychają filtr cząstek stałych. Dlatego kierowca raz na jakiś czas powinien udać się w dłuższą trasę. Warto także powiedzieć, że wypalanie filtra jest procesem, który odbywa się samoczynnie. Dzięki temu DPF będzie w lepszej kondycji i nie trzeba będzie wydawać pieniędzy z budżetu na większe naprawy.

DPF cleaning w czasie jazdy

Istotne jest to, że sadzę usuwa się za pomocą wysokiej temperatury, a takiej nie można osiągnąć na krótkich dystansach. Gdy samochód jedzie w dłuższą drogę, to wówczas komputer, który steruje pracą jednostki napędowej, uaktywnia wypalanie aktywne filtra. Wówczas obroty silnika sztucznie się podnoszą, co więcej często też uruchamiają się dodatkowe układy w aucie. Przykładem jest ogrzewanie tylnej szyby. Istotne jest to, że DPF z powodzeniem można również wypalić w warsztacie samochodowym. Jednak nie jest to zalecane, ponieważ metoda może przyczynić się do pożaru filtra. Warto także pamiętać o odpowiedniej eksploatacji auta, dzięki temu będzie dłużej sprawny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button