Nawet największe niedowiarki wiedzą już doskonale, jak ważna jest zmiana nawyków w trosce o środowisko naturalne. Jego kondycja pogarsza się bowiem z każdym rokiem coraz bardziej. Aby temu przeciwdziałać, musimy wprowadzić niezbędne modyfikacje w dotychczasowych schematach myślenia i codziennego funkcjonowania. Dotyczy to w zasadzie wszystkich sfer życia. Jedną z takich newralgicznych dziedzin jest z pewnością motoryzacja. Samochody generują ogromne ilości spalin, które nie pozostają bez wpływu na kondycję otaczającego nas powietrza. Jednym z wynalazków, których celem jest ograniczenie emisji szkodliwych cząstek do atmosfery, jest filtr DPF. Jak jest on zbudowany i jaka jest jego rola?
Z czego składa się filtr cząstek stałych?
Urządzenie to należy do zaawansowanych technologicznie rozwiązań, których celem jest poprawa jakości naszego powietrza. Potrzeba ta jest niezwykle paląca i niezbędna, aby zatrzymać takie procesy jak ocieplenie klimatu czy postępujące zanieczyszczenie. Współczesne dyrektywy porządkują dopuszczalne normy emisji spalin, a także wskazują rozwiązania, które pozwalają osiągnąć zamierzone efekty. Jednym ze sposobów jest zamontowanie w pojeździe filtra cząstek stałych, zwanego inaczej filtrem DPF. Wszystkie współcześnie produkowane samochody muszą posiadać to urządzenie.
Nie wszyscy kierowcy są z tego powodu zadowoleni, warto jednak spojrzeć na ten problem szerzej. Szybko okaże się wtedy, że obecność filtra DPF w naszych czterech kółkach może również przyczynić się do poprawy wydajności pracy silnika, a także zauważalne zwiększyć osiągi. Urządzenie to będzie jednak spełniało swoją funkcję pod jednym ważnym warunkiem. Musi być ono systematycznie serwisowane i weryfikowane pod kątem wydajności i sprawności.
Analizując te kwestie, należy wiedzieć, że filtr cząstek stałych to specjalistyczne urządzenie, składające się z wielu precyzyjnie skonstruowanych kanalików, których powierzchnia pokryta jest warstwą metali szlachetnych. Między innymi dlatego element ten należy do najdroższych, a jego wymiana wiąże się ze sporymi kosztami. Choć raz na jakiś czas musimy ten podzespół wymienić na nowy, w międzyczasie można go regenerować, aby przedłużyć jego żywotność. Dzięki temu możemy także zadbać o swoją kieszeń, zachowując jednocześnie pełnię bezpieczeństwa.
W jaki sposób działa filtr DPF?
Działanie tego urządzenia można określić jako oczyszczanie pozostałości ze spalania ze szkodliwych cząstek, które mogą zagrażać czystości powietrza. To bardzo istotna sprawa, aby zminimalizować poziom zanieczyszczeń, jak również mało korzystny wpływ pojazdów mechanicznych na nasze otoczenie. Ten stosunkowo niewielki, choć niezwykle cenny podzespół, ma więc ogromnie ważne zadanie do spełnienia. Warto przy tym wiedzieć, że jego starannie przemyślana konstrukcja odpowiada w najlepszy możliwy sposób na współczesne potrzeby środowiska.
Wnętrze filtra cząstek stałych wypełniają specjalne kanaliki, w których gromadzą się pozostałe po spalaniu toksyny. Niestety z czasem tych cząstek jest na tyle dużo, że może dojść do zapchania całego urządzenia, a następnie układu. W konsekwencji może to prowadzić nawet do zaburzeń w pracy silnika. Aby uniknąć tego rodzaju kłopotów, należy dokonywać systematycznych przeglądów naszych czterech kółek. Pozwalają one bowiem na bieżąco wychwytywać wszelkie ewentualne nieprawidłowości. Dzięki temu nie przegapimy momentu, kiedy trzeba będzie wymienić urządzenie na nowe. Co więcej, jeśli nasze auto serwisują specjaliści, wówczas mamy pewność, że podpowiedzą nam oni najlepsze możliwe rozwiązanie.
Regeneracja filtra DPF – jakie możliwości mamy do wyboru?
Warto mieć świadomość, że pod hasłem regeneracja filtra cząstek stałych w rzeczywistości kryje się kilka różnych opcji. We wczesnym stadium użytkowania danego modelu tego urządzenia, wystarczy zabrać nasze cztery kółka na wyprawę po autostradzie. Specjaliści sugerują, że wejście pojazdu na wysokie obroty aktywuje proces samoczyszczenia tego elementu. Jest to jednak w pewnym sensie rozwiązanie doraźne. Pomaga oczyścić filtr, ale tylko w niewielkim zakresie. Szczególnie jeśli jeździmy dużo po mieście, musimy pamiętać, że w krótkim czasie niezbędne może okazać się czyszczenie w profesjonalnym serwisie samochodowym.
Taki zabieg należy przeprowadzać systematycznie. O konieczności jego przeprowadzenia decydują wykwalifikowani mechanicy, którzy będą w stanie precyzyjnie określić ten moment, a następnie prawidłowo przeprowadzić cały proces. Kiedy już przyjdzie ta chwila, filtr cząstek stałych należy zdemontować, a następnie dokładnie oczyścić ze wszystkich toksycznych pozostałości. Taka praktyka pozwala cieszyć się wydajną i bezpieczną jazdą na kolejne kilometry. Także i w tym przypadku należy mieć jednak świadomość, że nie jest to rozwiązanie na lata. Prędzej czy później każdy filtr DPF będzie trzeba wymienić na nowy.
Oczywiście konieczność tę można ustalić tylko na podstawie profesjonalnej oceny kondycji wnętrza naszego auta. Jeśli mechanicy stwierdzą, że nasze urządzenia straciło pierwotną wydajność, wówczas należy rozważyć jedną z dwóch opcji. Pierwszą z nich jest zakup fabrycznie nowego podzespołu, który jest najbardziej kosztowny, ale jednocześnie daje największą niezawodność. Drugą możliwością jest wybór regenerowanego modelu, pasującego do naszego pojazdu. W tym przypadku margines błędu jest nieco większy, ale jeśli zaufamy profesjonalnemu serwisowi, ryzyko niepowodzenia będzie minimalne. Specjaliści będą bowiem w stanie wskazać dla nas najlepsze możliwe rozwiązanie.