Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju?

Gdy początkujący kierowca zaczyna swoją przygodę z prowadzeniem samochodu, dowiaduje się, że musi kontrolować poziom oleju. Niewystarczająca jego ilość może bowiem przyczynić się do zatarcia silnika. Jednakże okazuje się, że nie można przesadzić też w drugą stronę. Samochody z filtrem cząstek stałych narażone są na zbyt wysoką zawartość smarowidła. Jest to niezwykle niebezpieczne i może przyczynić się do poważnych problemów z pojazdem. Sprawdź, dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju.

Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju – jaka jest najczęstsza przyczyna zwiększenia ilości oleju?

W pojazdach z filtrem stałym dochodzi do takiej sytuacji na skutek nieudanego procesu regeneracji filtra. Działanie to przede wszystkim przeprowadza się w celu wypalenia zgromadzonych zanieczyszczeń. W rezultacie element ten wraca do pełnej sprawności. Zadanie przebiega w sposób automatyczny. Proces aktywuje się przez podanie do cylindrów dużej dawki paliwa. Nie ulega ona spaleniu w całości, lecz trafia do układu wydechowego. W wyniku tej aktywności dochodzi do samozapłonu. Wzrost temperatury spalin przyczynia się do wypalenia sadzy znajdującej się na powierzchni filtra cząstek stałych. Odpowiednie obroty silnika w połączeniu ze stałą prędkością jazdy stwarzają dobre warunki do przeprowadzenia regeneracji. Wówczas może ona potrwać od kilku sekund do kilku minut.

Wzrost poziomu oleju na skutek nieprawidłowo przeprowadzanej regeneracji filtra DPF

Proces regeneracji filtra nie zawsze kończy się powodzeniem. Na taki stan rzeczy wpływ ma wiele czynników. Czasami podawane w zbyt dużych ilościach paliwo nie przedostanie się do układu wydechowego. Wówczas pozostaje w cylindrze. Następnie po jego ściankach ścieka do układu smarowania. Po pewnym czasie miesza się z olejem silnikowym. W rezultacie podnosi się do niebezpiecznego poziomu. Działanie to doprowadza do tego, że preparat smarujący traci swoje właściwości. Nie ma w tym przypadku skutecznej ochrony elementów przed tarciem.

w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju

Dlaczego w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju i dlaczego jest to tak niebezpieczne?

Gdy w aucie z filtrem DPF podnosi się poziom oleju, zachowaj dużą czujność i w razie potrzeby podejmij natychmiastowe działania. Jest to niebezpieczne z kilku przyczyn. Przekroczenie wartości maksymalnej, jeśli chodzi o ilość smarowidła, często skutkuje przedostaniem się oleju do komory spalania. W rezultacie dochodzi do powstania tak zwanego efektu rozbiegania silnika. Jednostka będzie pracować, dopóki nie zużyje całego preparatu. Kończy się to najczęściej zatarciem metalowych elementów. Z pewnością w tym przypadku usłyszysz huk i zobaczysz dużą ilość dymu wydostającą się z rury wydechowej. Jedyną skuteczną metodą pozwalającą na ograniczenie strat jest tutaj podjęcie próby wygaszenia spalania przez hamowanie biegami.

To oczywiście nie wszystkie negatywne skutki, jakie może przynieść wysoki poziom oleju. Kolejną konsekwencją jest utrata pierwotnych właściwości smarowidła. Połączenie płynów sprawia, że uzyskany w ten sposób roztwór osiąga zbyt rzadką konsystencję. Zatem nie będzie w stanie skutecznie chronić części znajdujących się w bloku. Co więcej, nie zabezpieczy również turbosprężarki. Gdy przez dłuższy czas nie zajmiesz się problemem, poniesiesz poważne konsekwencje swojej decyzji, a raczej braku działania. W skali długofalowej często dochodzi do uszkodzenia silnika. Niejednokrotnie kierowcy zmagają się z przedwczesnymi i niezwykle poważnymi awariami. Dlatego nie czekaj i działaj natychmiast. Dzięki temu unikniesz wyższych kosztów związanych z naprawą Twojego wspaniałego auta!

Co zrobić, gdy w pojeździe z filtrem DPF dojdzie do zwiększenia poziomu oleju?

W pierwszej kolejności wymieniasz smarowidło. Następnie, gdy już zalejesz motor czystym środkiem, skup się na filtrze cząstek stałych. Wykorzystujesz swój pojazd głównie na drogach miejskich? Postaraj się od czasu do czasu zabierać auto w trasę. Dzięki temu przeprowadzisz skuteczne przepalenie osadnika. Podczas dłuższej podróży wrzuć czwarty bieg i utrzymuj obroty silnika na poziomie pomiędzy 2000 a 3000. Wystarczy, że taką wycieczkę zaserwujesz sobie i swojemu ukochanemu samochodowi raz na tydzień. Dzięki temu ochronisz się przed niebezpieczeństwem nieudanej regeneracji filtra, a tym samym wzrostem poziomu oleju w silniku!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button