Zabezpieczenie turbosprężarki przed sadzą

Turbosprężarka jest to element, który odpowiada za zwiększenie mocy silnika. Zasilają ją gazy wylotowe. Komponent składa się z dwóch części: sprężarki i turbiny. Turbina pracuje w bardzo trudnych warunkach, dlatego warto dowiedzieć się, jak przedłużyć jej żywotność. Zabezpieczenie turbosprężarki przed sadzą to główne zadanie.

Zabezpieczenie turbosprężarki przed sadzą

Turbosprężarka jest to element, który prędzej, czy później ulegnie awarii. Jednakże odpowiednia eksploatacja może nie tylko opóźnić problemy z komponentem, ale również sprawić, że będą one dużo łagodniejsze dla samej turbiny, ale też dla naszego portfela. Warto zatem pamiętać o regularnych wizytach w serwisie samochodowym. Dzięki temu z pewnością łatwiej będzie wykryć ewentualne problemy znacznie szybciej. Kierowca powinien także unikać zbyt długiej jazdy na niskich obrotach. Jest to bardzo ważne, ponieważ takie właśnie działanie wpływa negatywnie na kondycję turbodoładowania. Stosuje się również olej najwyższej jakości, który zaleca producent pojazdu. W ten sposób zadbamy o właściwe smarowanie i chłodzenie turbosprężarki.

Specjaliści zalecają też tankowanie paliwa wysokiej jakości. Zatem kierowca powinien wybierać stacje, które oferują renomowane paliwo. Przez to unikniemy dużego zanieczyszczenia turbodoładowania. Kolejną rzeczą, o którą z pewnością trzeba zadbać jest, unikanie agresywniej jazdy. W ten sposób właściciel pojazdu nie będzie zbytnio obciążał turbosprężarki. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że niestosowanie się do tej zasady prowadzi do uszkodzeń komponentu. Silnik chłodzimy przez zostawianie go na wolnych obrotach przed wyłączeniem. Uwzględnianie tych zasad z pewnością przedłuży żywotność turbosprężarki, a także pozwoli zadbać o portfel właściciela auta.

Jak często należy wymieniać olej silnikowy?

Oczywiście dla żywotności turbosprężarki liczy się nie tylko jakość oleju silnikowego, ale także częstotliwość jego wymieniania. To jak często trzeba wymieniać olej, zależy od kilku czynników. Liczy się rodzaj używanego oleju, styl jazdy, a także zalecenia producenta samochodu. Specjaliści rekomendują, aby olej wymieniać po przejechanym dystansie od 10 do 15 tysięcy kilometrów. Inną wytyczną jest konieczność wymiany produktu chłodzącego i smarującego co 6 do 12 miesięcy.

filtr FAP - mokra odmiana DPF Zabezpieczenie turbosprężarki przed sadzą

Co jeszcze może negatywnie wpłynąć na uszkodzenie turbosprężarki?

Do uszkodzenia turbosprężarki może dojść przez zbyt rzadką wymianę oleju bądź też stosowanie produktu bardzo niskiej jakości. Do przeciążenia komponentu dochodzi też przez nagłe i za częste zmiany obrotów silnika. Wydajność turbosprężarki osłabiają zabrudzenia znajdujące się w układzie dolotowym i wydechowym. Problemy pojawiają się również wtedy, gdy kierowca nieprawidłowo zainstaluje prezentowany element. Ostatnią ważną sprawą jest brak systematycznego serwisowania, które może pomóc wykryć ewentualne nieprawidłowości. Dzięki temu mechanik może bardzo szybko i sprawnie rozprawić się z problemami technicznymi z turbosprężarką.

Zabezpieczenie turbosprężarki przed sadzą w kontekście jej działania

Warto więcej dowiedzieć się na temat samego działania turbosprężarki. Jest to urządzenie, w skład którego wchodzą dwa zasadnicze elementy, czyli: turbina i sprężarka Istotne jest to, że montuje się te elementy na jednej osi. Gazy wylotowe wprawiają w ruch turbinę, a także napędzają wirnik sprężarki. To sprawia, że do każdego cylindra przedostaje się większa ilość tlenu. Zapewnia to spalanie tej samej objętości komory dużo większej ilości paliwa. W rezultacie dochodzi do zwiększenia mocy silnika. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że turbosprężarka pracuje w bardzo trudnych warunkach. Dlatego należy obchodzić się z nią w sposób delikatny, przedłużając jej żywotność. Wśród podstawowych zasad eksploatacji wymienia się: stosowanie oleju wysokiej jakości rekomendowanego przez producenta pojazdu. Co więcej, istotne jest także to, aby po uruchomieniu silnika rozgrzać go na jałowym biegu. Dzięki temu bez problemu olej dotrze do każdego zakamarka instalacji.

Jakie wyróżnia się rodzaje turbosprężarek?

Wymienia się dwa rodzaje turbosprężarek: wastegate i free float. Pierwsza jest to turbina z zaworem upustu spalin. W tym przypadku występuje możliwość regulacji turbodoładowania. Jest to klapka, która wpuszcza część spalin. Co więcej, zmniejsza ona też ich ilość trafiającą na wirnik. Takie rozwiązanie stosuje się przede wszystkim w silnikach benzynowych. Z kolei turbosprężarka free float nie posiada zaworu sterującego. W rezultacie wszystkie spaliny trafiają bezpośrednio na wirnik turbiny. Ciśnienie zależy od wielkości wirnika i koła kompresji. Jest to opcja, która najczęściej występuje w samochodach ciężarowych i pojazdach roboczych.

Turbosprężarka jest to rozwiązanie, które pozwala zwiększyć moc silnika. Jednakże urządzenie może ulegać częstym awariom, w szczególności wtedy, gdy eksploatacja pojazdu jest nieodpowiednia. Stosowanie kilku ważnych zasad pomoże przedłużyć żywotność turbiny i oszczędzić trochę pieniędzy w budżecie domowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button