Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika — czy te dwie kwestie się ze sobą łączą? Czy nowa turbosprężarka wpłynie na osiągi samochodu z filtrem DPF? Tak! Z poniższego artykułu dowiesz się, w jaki sposób działa turbosprężarka, a także jak jej wymiana na różne modele zwiększa komfort jazdy w autach z napędem diesla.
Czym jest i w jaki sposób działa turbosprężarka?
Turbosprężarka to część zintegrowana z układem dolotowym i wylotowym samochodu. Składa się z turbiny i sprężarki — dwóch wirników połączonych ze sobą na jednym wale. Pierwszy element obraca się za sprawą przepływających przez niego spalin wylotowych. Drugi zaś przyjmuje stworzoną w ten sposób energię i powietrze, a następnie wtłacza je pod ciśnieniem do cylindrów w układzie dolotowym. Pozwala to na oszczędne zużycie paliwa i zwiększenie jakości jego spalania.
Turbosprężarka umożliwia poprawę wydajności silnika, dzięki czemu samochód osiąga wyraźne przyspieszenie. Wysokość osiągów może się różnić w zależności od wybranej turbosprężarki i dodatkowych modyfikacji innych części. Efekt poprawy mocy pojazdu widać jednak z pewnym opóźnieniem zwanym turbodziurą lub turbolagiem. Po naciśnięciu pedału gazu turbosprężarka musi bowiem osiągnąć pełną prędkość obrotu.
Jak nowa turbosprężarka wpływa na osiągi samochodu z filtrem DPF
Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika: turbo dopasowane do samochodu
Jeden ze sposobów poprawy mocy to wymiana turbosprężarki na nową, dostosowaną do parametrów technicznych auta. Powyższe rozwiązanie nie wymaga przeprowadzania dodatkowych modyfikacji wewnątrz pojazdu. Końcowy efekt to zwiększenie mocy silnika o 30-50%.
Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika: większe turbo
Inna opcja to demontaż poprzedniej turbosprężarki i zastąpienie jej lepszym modelem, który nie pasuje do pozostałych części, a swoimi parametrami znacznie przewyższa możliwości samochodu. Wymaga to jednak obowiązkowej ingerencji w układ wylotowy i dolotowy. Potrzebne zmiany to:
- dopasowanie otworu wylotowego kolektora wydechowego do otworu wlotowego po stronie żeliwnej turbiny lub stworzenie specjalnego łącznika dla obu tych części — ma to na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia szczelin i innych nierówności, które mogą zaburzyć przepływ gorących spalin i w efekcie uszkodzić komponenty;
- zamontowanie metalowych rur i nowego intercoolera dopasowanego pojemnością do mocy nowej turbosprężarki — w przeciwnym wypadku auto nie poradzi sobie z większą ilością tłoczonego powietrza;
- wymiana kolektora ssącego, pompy paliwa i wtryskiwaczy na nowocześniejsze i sprawniejsze odpowiedniki, które pozytywnie wpłyną na dynamikę i prędkość jazdy.
Wykonanie powyższych modyfikacji warto powierzyć w ręce specjalisty. Należy także zakończyć je chip tuningiem, czyli strojeniem silnika dla odblokowania jego możliwości i zwiększenia komfortu podróży. Wymiana turbosprężarki na lepszy model i przeprowadzenie powyższych zmian w układach pozwalają na przyrost wydajności silnika na poziomie 60-80%.
Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika: turbo hybrydowe
Czy można zwiększyć wydajność auta za pomocą lepszej turbosprężarki bez modyfikowania współpracujących z nią części? Tak! Wystarczy zachować stronę żeliwną posiadanej turbosprężarki, a na stronie zimnej dodać dużą muszlę z większym wirnikiem i kołem kompresji. Stworzona w ten sposób turbosprężarka hybrydowa wyraźnie poprawi moc silnika w stopniu zależnym od rozmiaru nowych elementów. Będzie również doskonale pasować do otworów montażowych układu wylotowego i dolotowego.
Do wad tego rozwiązania należy jednak powiększenie turbodziury. Konieczne może być także rozwiercenie muszli w celu jej modyfikacji, co nierzadko skutkuje uszkodzeniem części.
Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika: zmniejszenie turbolagu
BiTurbo
Na rynku dostępne są również nowoczesne rodzaje turbosprężarek, które nie tylko zwiększają wydajność silnika, ale także skracają opóźnienie reakcji na gaz. Należy do nich między innymi model BiTurbo, czyli dwie małe turbosprężarki zamiast jednej większej, pracujące razem w ten sam sposób. Taki układ części pozwala na równoczesne zaangażowanie wirników w proces wtłaczania powietrza do cylindrów, co minimalizuje zjawisko lagu. Warto pamiętać, że modele BiTurbo nie nadają się do każdego typu samochodu. Najlepiej współpracują z ponad czterocylindrowymi silnikami o pojemności minimum 2,5 litra.
TwinTurbo
Opóźnienie reakcji na gaz skraca również turbosprężarka sekwencyjna TwinTurbo. Składa się ona z dwóch turbin o różnych wymiarach. Mniejsza uruchamia się krótko po starcie pojazdu. Większa natomiast stopniowo do niej dołącza lub przejmuje jej zadania i pracuje samodzielnie po osiągnięciu wystarczających obrotów silnika. Turbosprężarki TwinTurbo można zamontować niemal w każdym samochodzie bez względu na jego układ napędowy.
VNT/VGT
Lag można też zmniejszyć za pomocą turbosprężarek o zmiennej geometrii kierownicy, znanych pod nazwą VNT (Variable Nozzle Turbines) lub VGT (Variable Geometry Turbochargers). W częściach tego typu podczas działania turbiny następuje zmiana kąta nachylenia jej łopatek. Efekt to lepsza utylizacja tłoczonych spalin, wyraźna poprawa wydajności silnika już na niskich obrotach, a także szybsza reakcja pojazdu na wciśnięty pedał gazu. Do wad tego rozwiązania należy jednak duże prawdopodobieństwo wystąpienia niebezpiecznych usterek wynikających ze złożonej budowy części. Turbosprężarki o zmiennej geometrii są także trudniejsze do zregenerowania, przez co ich naprawa kosztuje znacznie więcej niż w przypadku innych modeli.
Wymiana turbosprężarki a wydajność silnika: podsumowanie
Nowa turbosprężarka to rozwiązanie, które skutecznie zwiększa wydajność silnika, gwarantując tym samym dynamiczną i komfortową podróż. Decydując się na wymianę części, warto pamiętać o powierzeniu wszelkich modyfikacji w ręce specjalisty oraz o właściwej eksploatacji samochodu. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko nagłych awarii, a turbosprężarka pozostanie w pełni sprawna na dłużej.