Wpływ temperatury na pracę filtra DPF

Filtr cząstek stałych, popularnie określany również mianem filtra DPF, to niezwykle precyzyjne urządzenie, które pełni w pojeździe bardzo istotną funkcję. Dzięki jego działaniu korzystanie z czterech kółek jest nie tylko wydajniejsze, ale również bezpieczniejsze dla środowiska naturalnego. Co należy wiedzieć na temat jego użytkowania? Jak wygląda wpływ temperatury na pracę filtra DPF?

Filtr cząstek stałych – dlaczego jest tak istotny?

Stworzenie koncepcji i zaprojektowanie tego urządzenia zostało podyktowane zmieniającymi się potrzebami otoczenia. Wzrost zanieczyszczeń, które każdego roku przedostają się do atmosfery, a także drastyczne pogorszenie się jakości powietrza to ważne powody, dla których konstruktorzy z całego świata połączyli siły we wspólnym celu.

Filtr DPF to starannie opracowane urządzenie, którego celem jest wyłapywanie szkodliwych cząstek sadzy i neutralizowanie ich tak, aby nie przedostawały się do atmosfery. Konieczność opracowania skutecznego rozwiązania wzięła się również stąd, że organy takie jak Unia Europejska systematycznie ograniczają dopuszczalną emisję spalin, przez co projektanci aut muszą starać się jeszcze bardziej.

Filtr wyłapuje cząsteczki powstałe w procesie spalania w silniku. Wewnątrz, w specjalnie do tego stworzonych kanalikach, usuwa się toksyczne elementy, aby do minimum ograniczyć ilość spalin generowanych przez pojazd. W związku z pracą, jaką wykonuje urządzenie, jego eksploatacja przebiega na najwyższych obrotach. Co więcej, to intensywne użytkowanie ma również wpływ na szybsze zużywanie poszczególnych części składowych, ale także na wydajność filtra. Aby zwiększyć jego moc i efektywność działania, kluczowe jest poznanie kilku ważnych zasad jego funkcjonowania.

Wpływ temperatury na pracę filtra DPF

Choć opis działania filtra cząstek stałych jest dość skomplikowany, upraszczając, można go sprowadzić do kilku faktów. Przede wszystkim urządzenie to ma za zadanie neutralizować szkodliwe cząstki, które w przeciwnym razie przedostałyby się bezpośrednio do środowiska. Aby przeciwdziałać takiemu wpływowi pojazdów mechanicznych z silnikiem typu Diesel, stworzono rozwiązanie przeciwdziałające. Wnętrze filtra zbudowane jest z wielu kanalików, w których dochodzi do wypalania zbędnych elementów, pozostałych po procesie spalania w silniku. Warto mieć przy tym świadomość, że cykl ten odbywa się w trybie ciągłym, czyli niemal przez cały czas pracy pojazdu. Co więcej, aby przebiegał on sprawnie i bez zakłóceń, konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków podczas jazdy.

Aby zrozumieć działanie filtra DPF, należy zapoznać się z jego specyfiką. Urządzenie wypala pozostałości sadzy, ale część z nich wciąż pozostaje wewnątrz urządzenia. Aby te pozostałości usunąć, należy zainicjować proces wypalania. Ten z kolei potrzebuje odpowiedniej temperatury, by jego praca była w pełni skuteczna.

Przyjmuje się, że optymalną temperaturą wypalania sadzy jest wartość około 600 stopni Celsjusza. Jest to kluczowy czynnik, jaki musi zostać zachowany, aby urządzenie pracowało prawidłowo. Niestety, w normalnych warunkach temperatura w silniku nie przekracza 150 stopni Celsjusza. Aby ją zwiększyć, należy zapewnić właściwe warunki w pojeździe. Jak tego dokonać?

Wpływ temperatury na pracę filtra DPF 2

Jak zwiększyć temperaturę w filtrze DPF?

Praca filtra cząstek stałych jest niezwykle istotna. Urządzenie działa niemal przez cały czas, ale jeśli nie ma odpowiednich warunków, jego skuteczność się zmniejsza. Dochodzi wówczas do tego, że sadza nie wypala się całkowicie, a jej pozostałości odkładają się wewnątrz filtra. Aby tego uniknąć, a tym samym opóźnić moment zewnętrznej ingerencji (na przykład wizyty w serwisie samochodowym), należy wzbudzić proces wypalania. Jak tego dokonać?

Aby zabieg się udał, konieczne jest uzyskanie wysokiej temperatury w silniku. Osiągnięcie wartości 600 stopni Celsjusza będzie możliwe w kilku sytuacjach. Przede wszystkim nasze cztery kółka muszą wejść na wysokie obroty i zwiększyć prędkość, aby poszczególne układy się rozgrzały. Co więcej, taki stan musi utrzymać się przez dłuższą chwilę. W ten sposób cały proces przebiegnie sprawnie i będzie w pełni skuteczny.

Takie warunki najlepiej osiągniemy, wyjeżdżając poza miasto. Na terenie zabudowanym wyższe prędkości są niedopuszczalne, a co więcej, także niebezpieczne. Dlatego najlepszym do tego miejscem będzie droga szybkiego ruchu lub autostrada. Dobrze jest ponadto zadbać o to, żeby zabieg ten trwał odpowiednio długo. Specjaliści sugerują, by zabrać swoje auto na taką przejażdżkę trwającą minimum 30 minut. Dobrą okazją do tego będzie na przykład weekendowy wypad za miasto albo rodzinne wakacje.

Kiedy przeprowadzić proces wypalania sadzy w filtrze DPF?

Zaleca się, aby zabieg ten przeprowadzać systematycznie. Najlepiej ustalić jakiś przejechany dystans, po którym warto wykonać proces wypalania. Jednocześnie dobrym rozwiązaniem będzie uważne przyglądanie się swoim czterem kółkom, aby na bieżąco wychwytywać takie niepokojące objawy. Zwykle symptomem świadczącym o nagromadzonej sadzy jest zauważalny spadek mocy silnika, a podczas bardziej zaawansowanego stopnia zapchania filtra także hałas i dym wydobywający się spod maski.

Wpływ temperatury na pracę filtra dpf – zawsze „zdrowy” samochód

Jeśli jednak mamy jakiekolwiek wątpliwości czy obawy, warto zasięgnąć specjalistycznej opinii. Aby uniknąć poważniejszych wydatków i napraw, zaleca się systematyczne serwisowanie naszego pojazdu. W ten sposób będziemy mieli pewność, że wszystko działa prawidłowo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button