Ważnym zagadnieniem jest to, w jaki sposób dbać o turbosprężarkę. Najpierw jednak byśmy mogli odpowiedzieć na to pytanie, dowiedzmy się w skrócie, czym ona jest. Turbosprężarka to maszyna wirnikowa składająca się z turbiny i sprężarki osadzonych na wspólnym wale. Służy m.in. do doładowania silnika spalinowego. Turbina jest zasilana spalinami z silnika, a sprężone powietrze przez sprężarkę zasila silnik. Nie musimy obawiać się samochodów z turbiną, gdyż odpowiednie dbanie o nią, oraz wiedza, zapewni nam jej prawidłowe funkcjonowanie. Jednakże musimy uważać, by nasza turbina była sprawna i odpowiednio pielęgnowana, gdyż może przysporzyć nam wiele kosztów związanych z naprawą. Kupno nowej turbiny wiąże się z wydatkiem od 2,5 do nawet 15 tysięcy złotych. Zdecydowanie tańsza jest regeneracja – od 1000 do 2500 zł.
Po co nam turbosprężarka?
Po co jest tak naprawdę używana turbosprężarka? Kiedy chcemy, by nasz silnik w samochodzie miał większą moc, ale przy tym nie spalał większej ilości paliwa, posłużymy się tym urządzeniem, które dzięki odpowiedniemu wtłoczeniu większej ilości powietrza do cylindra sprawi, że zwiększy się ilość paliwa i podniesiona zostanie moc silnika bez niepożądanego wzrostu spalania.
Czym więc jest turbina i sprężarka? Turbina to układ napędzany spalinami samochodowymi wytwarzający energię mechaniczną. Natomiast sprężarka to maszyna energetyczna, której zadaniem jest podwyższenie ciśnienia gazu lub wymuszenie jego przepływu.
Znając już podstawy, o których powinniśmy pamiętać, możemy przejść do tego, co jest najważniejsze, czyli Jak dbać o turbosprężarkę.
W jaki sposób dbać o turbosprężarkę
Jak już dobrze wiemy, koszty naprawy tego urządzenia są bardzo duże, dlatego lepiej, abyśmy zadbali o nią wcześniej. Wiadomo, że człowiek dopiero żałuje po czasie, zamiast zapobiegać. Dotyczy to nie tylko zdrowia, ale właśnie urządzeń, maszyn, pojazdów, z których korzystamy i które chcielibyśmy mieć zawsze sprawne. Niestety to nie tak działa. Wszystko to o co nie będziemy dbać, po jakimś czasie będzie w złej kondycji. Tak jest właśnie w przypadku turbosprężarki. Co więc należy robić?
Należy pamiętać, aby pierwsze kilometry samochodem pokonać spokojnym tempem, by środek smarny miał czas na rozgrzanie. Osiągnięcie optymalnej temperatury zagwarantuje właściwe smarowanie turbosprężarki i efektywne odprowadzanie ciepła.
Po dynamicznej i dłuższej jeździe należy odczekać z wyłączaniem silnika. Wirnik potrzebuje kilkudziesięciu sekund, aby się schłodzić. Wyłączenie jednostki napędowej od razu po zatrzymaniu skutkuje przerwaniem dopływu oleju i zatrzymaniem jego pozostałości w rozgrzanym urządzeniu. Prowadzi to do zwęglenia środka smarnego na łożyskach turbosprężarki.
Jeśli będziemy wyłączać od razu silnik po dynamicznej jeździe, pogorszymy też chłodzenie turbiny, ciepło będzie tylko rozpraszane.
Powszechnie stosowany jest też system Start & Stop. Układ ten wspomaga elektryczna pompa oleju podtrzymująca właściwe ciśnienie w układzie podczas bezczynności jednostki napędowej.
Zanieczyszczenia przedostają się do turbosprężarki wraz z olejem lub z powietrzem. Dlatego należy bezwzględnie przestrzegać wymian filtrów.
Turbosprężarka pielęgnacja
Warto weryfikować szczelność przewodu łączącego filtr powietrza z turbiną.
Należy zadbać o odpowiednią ilość środka smarnego, gdyż im go mniej, tym gorsze smarowanie i mniej efektywne odprowadzanie ciepła. Dodatkowo należy pamiętać o stosowaniu oleju o odpowiednich parametrach.
Zbyt długie zwlekanie z wymianą oleju skutkuje dewastacją poszczególnych elementów silnika, w tym turbosprężarki.
Koniecznie musimy delikatnie traktować zimny silnik. Turbosprężarka leży w sporej odległości od głównej magistrali olejowej. Nie wciskamy gazu podczas uruchamiania samochodu. W pierwszych sekundach łożyska wirnika praktycznie nie są smarowane.
Musimy regularnie wymieniać filtry powietrza i używać produktów renomowanych firm, a unikać najtańszych zamienników.
Należy niezwłocznie usuwać nieszczelności w układzie dolotowym, ale także niesprawności zaworu EGR, która może doprowadzić do podniesienia temperatury spalin.
Najtańsze filtry często nie wytrzymują trudów eksploatacji. Mogą być pozbawione zaworu.
Rekomendowane jest czyszczenie lub wymiana przewodu filtra w magistrali doprowadzającej olej do turbiny co ok. 50–60 tys. km.
Warto także przyjrzeć się przewodom podciśnieniowym. Nieszczelności mogą doprowadzić do wytworzenia nadmiernego ciśnienia doładowania.
Turbosprężarka nie przepada za przesadnie łagodnym traktowaniem zespołu napędowego. Korzystając wyłącznie z niskich obrotów, sprzyjamy gromadzeniu się osadów. Jeśli mamy taka możliwość to najlepiej jest ją zobaczyć i przyjrzeć się poszczególnym elementom. Wizualnie jesteśmy w stanie w jakiś sposób ocenić stan, jaki ma turbosprężarka. Niestety nie jesteśmy w stanie ocenić precyzyjnie żywotności turbosprężarki, gdyż tak wiele czynników wpływa na jej prawidłowe funkcjonowanie.
Źle eksploatowana może nie wytrzymać nawet 100 tysięcy kilometrów. Jeżeli jednak samochód jeździ przede wszystkim po autostradach i jest należycie traktowany, nawet kilkaset tysięcy kilometrów przebiegu nie musi oznaczać kresu życia turbo. Musimy zapamiętać, że to, co zewnątrz może wyglądać dobrze, nie zawsze jest nienaganne w środku. Przegląd samochodu jest bardzo ważny, gdyż może nas ochronić przed dużo większymi kosztami napraw, a nawet wypadkiem. Dbajmy zawczasu.