Uszkodzony zawór EGR – objawy

Uszkodzony zawór EGR może spędzać sen z powiek właściciela auta. Koszt jego naprawy jest dość wysoki, dlatego wiele osób decyduje się na jego obejście. Czy to słuszne podejście? I czy w ogóle ten zawór cokolwiek zmienia?

Objawy uszkodzonego zaworu EGR

Uszkodzony zawór EGR powoduje, że świeci się kontrolka Check Engine. I oczywiście samo świecenie kontrolki to nie jest tutaj żaden problem (choć jak zaczyna się świecić kontrolka wskaźnika paliwa to już zwykle mamy na ten temat inne zdanie). Nie jest to alarm uniemożliwiający korzystanie z auta i potrzebę natychmiastowego odwiedzenia zakładu mechanicznego. Jednak to znak, że sprawa zdecydowanie wymaga naszej uwagi.

W zależności od tego, jaka jest konkretna przyczyna, to objawy uszkodzenia zaworu EGR będą inne. Samo uszkodzenie bierze się stąd, że w czasie eksploatacji ze spalanego paliwa (a konkretnie spalin) wytrąca się nagar — substancja, która osadza się na zaworze w czasie jego normalnej pracy. Z czasem tworzy on warstwę, która może spowodować zablokowanie zaworu, przez który w czasie normalnej pracy stale przepływają spaliny. Wysokie temperatury powodują jego twardnienie, co skutkuje twardą i trudną do usunięcia warstwę brudu.

Uszkodzony zawór EGR - objawy

Objawy uszkodzenia zaworu EGR przy zablokowaniu w pozycji zamkniętej

Z jednej strony może to być tylko rejestrowanie błędów w komputerze, które są związane z odprowadzaniem spalin. Jest to najmniejszy problem, ponieważ w czasie jazdy jest to kompletnie niewyczuwalne. Oczywiście ma to wpływ na zużycie paliwa i możliwość jego monitorowania, ale nie jest to problem spędzający sen z powiek.

Objawy uszkodzenia zaworu EGR przy zablokowaniu w pozycji otwartej

Gorzej, gdy wystąpią objawy uszkodzenia wynikające z zablokowania się zaworu w pozycji otwartej. Wtedy już użytkownik wyraźnie odczuwa spadek mocy silnika objawiający się trudnościami z przyśpieszaniem i nierówną pracą silnika na jałowym biegu. Występują też problemy z uruchomieniem zimnego silnika. Zmienia się skład mieszanki zasilającej silnik, który przez to traci moc. A przecież każdy chce jeździć niezawodnym samochodem, który pracuje na swojej pełnej mocy. I do tego nikt nie jest zadowolony z tego, że nagle wzrasta do tego zużycie paliwa.

Objawy uszkodzonego zaworu EGR w dieslu różnią się od silników benzynowych tym, że braki mocy występują w tdi na wysokich obrotach, a w benzynówce w fazie rozgrzewania silnika.

Co to jest zawór EGR?

Jest to jeden z elementów układu recyrkulacji spalin. Jego zadaniem jest zmniejszenie podaży tlenu do komory spalania, co powoduje zmniejszenie emisji szkodliwego tlenku azotu do atmosfery poprzez obniżenie temperatury spalania mieszanki paliwa i powietrza. Jest to działanie jak najbardziej pożądane w czasach dużego zanieczyszczenia powietrza i walki o zmniejszenie emisji wszelkich szkodliwych gazów.

Został on wprowadzony w związku z coraz ostrzejszymi wymaganiami dotyczącymi ochrony środowiska. Jednak właściciele aut nie są zadowoleni z jego obecności w aucie i starają się omijać warsztat samochodowy w związku z wysoką ceną naprawy lub wymiany filtra. Ale czy objawy uszkodzonego zaworu pozwalają na to, aby zignorować ewentualne awarie tego drogiego w naprawie elementu? Mała moc silnika czy wręcz jego szarpanie podczas próby przyśpieszania, duże zużycie paliwa a do tego problemy z rozruchem silnika to nie są rzeczy, których możemy po prostu spróbować nie zauważać.

Uszkodzony zawór EGR - objawy

Czy sprawa wygląda inaczej w różnych autach i różnych silnikach?

Objawy uszkodzonego zaworu w dieslu są tak samo niepożądane jak w silniku benzynowym. I są takie same. Szkodzą środowisku i powodują duży dyskomfort jazdy. Warto więc naprawy dokonać jak najszybciej. Raz zapchany zwór nie naprawi się niestety sam.

Objawy uszkodzonego zaworu EGR opel i objawy uszkodzonego zaworu EGR audi a6 c6 to dokładnie to samo. Nadal auto spala więcej, szarpie i czasem nie daje się odpalić. I bez względu na to, czy jeździsz oplem, nissanem, audi czy mercedesem fakt pozostaje faktem. Niezależnie od marki uszkodzony zawór EGR objawy daje niezbyt miłe dla użytkownika. I nie pozostawia złudzeń — trzeba działać!

Uszkodzony zawór EGR – co robić?

Można spróbować w zakładzie mechanicznym wyczyścić uszkodzony zawór EGR. Choć nie jest to zabieg tani, jednak zdecydowanie tańszy niż jego wymiana. Oczywiście przy założeniu, że naprawa zostanie dokonana prawidłowo — powinien zlikwidować objawy. Fachowa naprawa pozwala na uzyskanie efektu właściwego dla nowego zaworu. Jednak dla większej pewności  długotrwałego efektu można również taki zawór wymienić na nowy. Będzie się zachowywał tak, jak to było w nowiutkim aucie. Znów zadba o komfort właściciela i ochroni nasze środowisko.

Wszelkie pomysły z wycinaniem czy likwidowaniem zaworu mogą zaszkodzić silnikowi, a na pewno zaszkodzą środowisku. Auto powinno być w pełni sprawne, aby pracowało bez zarzutu i było niezawodne. W końcu nie ma nic bardziej stresującego, niż sytuacja, w której śpieszysz się, a Twoje auto nie chce odpalić. Nie mówiąc już o tym, że w sytuacji manewrów o podwyższonym ryzyku na drodze (np. wyprzedzanie innego pojazdu) konieczna jest pełna moc silnika i nie wolno pozwolić na jego niespodziewane utraty mocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button