DPF jest to inaczej filtr cząstek stałych. Jest to komponent, który stanowi część układu wydechowego auta. Ma on na celu ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jest to część obowiązkowa w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Jednakże niektórzy kierowcy usuwają filtr cząstek stałych. Usunięcie DPF a konsekwencje prawne są dość poważne.
Dlaczego niektórzy kierowcy usuwają filtr cząstek stałych DPF?
Kierowcy decydują się na wycięcie filtra cząstek stałych, ponieważ pragną pozbyć się problemu związanego z zapychaniem się DPF. Osoby, które usuną filtr, nie muszą raz na jakiś czas wyruszać w dłuższą drogę w celu przepalenia filtra. Dla wielu osób jest to problem, dlatego wolą pozbyć się kłopotu w ten właśnie sposób. Kolejnym powodem, który sprawia, że kierowcy usuwają filtr cząstek stałych, jest pragnienie zwiększenia mocy przez zwiększenie przepływu powietrza. Zwiększenie mocy nastąpi przez wyczyszczenie układu paliwowego i przywrócenie pełnej sprawności. Jednakże niektórym kierowcom się po prostu nie chce i wolą usunąć filtr.
Usunięcie DPF a konsekwencje prawne
Osoby, które decydują się na usunięcie filtra cząstek stałych DPF łamią prawo i niestety grozi im za to wysoki mandat w kwocie do 5000 złotych. Co więcej, może to być także zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Jednakże polscy kierowcy niestety wykorzystują to, że przepisy w naszym kraju często nie są sprecyzowane. Co więcej, wykrywalność braku DPF podczas kontroli policyjnej jest naprawdę znikoma.
W jaki sposób można sprawdzić, że samochód nie ma DPF?
Oczywiście istnieje jednak sposób, który pozwoli stwierdzić brak filtra cząstek stałych DPF. Narzędzia, które pozwalają zidentyfikować niewystępowanie DPF to: komputer, czujnik temperatury, numer VIN i klucz.
Brak filtra cząstek stałych DPF
Usunięcie filtra cząstek stałych w samochodzie niesie ze sobą nie tylko konsekwencje prawne. Emisja szkodliwych spalin zanieczyszcza środowisko. Co więcej, usunięcie tego komponentu może też negatywnie wpływać na działanie samochodu. Może to wynikać z nieprawidłowego pozbycia się filtra cząstek stałych DPF. W konsekwencji może to odbić się na złym działaniu niektórych układów auta. Takie działanie może doprowadzić na przykład do uszkodzenia turbodoładowania. Ponadto może pojawić się nawet zatarcie jednostki napędowej. Konsekwencją jest też szybsze spalanie.
Wykrycie braku filtra DPF podczas przeglądu technicznego
Gdy dojdzie do wykrycia braku filtra cząstek stałych DPF podczas przeglądu technicznego, wówczas kierowca może nie otrzymać pozytywnego wyniku tego badania. Wówczas niestety kierowca będzie musiał ponownie zamontować filtr cząstek stałych. Jest to wydatek, który może sięgać kwoty nawet 10 000 złotych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że ceny filtrów cząstek stałych zaczynają się od wartości 3000 złotych.
Czy warto zatem usuwać filtr cząstek stałych?
Wielu kierowców zastanawia się nad tym, czy usuwać filtr cząstek stałych DPF. Jednakże nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Pierwszą kwestią jest to, że jest to zabieg nielegalny. Ponadto niestety powoduje to zanieczyszczenie atmosfery. Co więcej, jest to zabieg, który pozwoli wyłącznie na pozbycie się problemu związanego z zapychaniem się filtra cząstek stałych DPF. Jednakże kwestie związane z wydajnością i żywotnością poszczególnych układów już nie prezentują się tak dobrze. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że naprawy różnych komponentów auta mogą mocnej nadciągnąć budżet niż obecność filtra cząstek stałych DPF. Ponadto niestety do tego rachunku koniecznie trzeba doliczyć ewentualne mandaty i nakaz zamontowania nowego DPF. Dlatego z pewnością taki zabieg w ogóle się nie opłaca.
Usunięcie DPF a konsekwencje prawne — podsumowanie
Filtr cząstek stałych DPF stanowi bardzo ważną część układu wydechowego auta. Dzięki temu do atmosfery przedostaje się znacznie mniej szkodliwych substancji. W efekcie środowisko jest bardziej przyjazne dla ludzi, zwierząt i roślin. Niektórzy kierowcy decydują się niestety na usunięcie filtra cząstek stałych. Jednakże ten zabieg jest zupełnie nieopłacalny. Po pierwsze, taki kierowca w większym stopniu przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska. Co więcej, jest to nielegalne i można za taki zabieg otrzymać wysoki mandat, nawet 5000 złotych. Ponadto, gdy to zostanie wykryte podczas badania technicznego, cała procedura zakończy się wydaniem negatywnego wyniku. Ponadto taki kierowca otrzyma nakaz zamontowania nowego filtra cząstek stałych. Trzeba zdawać sobie sprawę także z tego, że brak filtra może powodować problemy z działaniem niektórych układów samochodu. Dlatego taki kierowca może być zmuszony do wydania dużo więcej ze swojego budżetu na naprawy.
Zamiast usuwać filtr DPF lepiej dbać o jego regularne czyszczenie i wypalanie. W tym celu wystarczy raz na jakiś czas udać się w dłuższą trasę. Co więcej, przyda się też pielęgnacja układu wtryskowego za pomocą sprawdzonych środków chemicznych.