Turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek i zmienną geometrią łopatek

Turbosprężarka to maszyna wirnikowa. Składa się ona ze sprężarki i turbiny. Stanowi ważny element samochodu, ponieważ zwiększa zasięg i siłę silnika poprzez wtłaczanie dodatkowego powietrza do komory spalania. Wyróżniamy dwa rodzaje turbosprężarek. W zależności od swojej budowy w aucie mogą być zastosowane turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek lub  zmienną geometrią łopatek. Czym się one od siebie różnią i jakie pełnią funkcje?

Dlaczego turbosprężarka jest tak istotna?

Jest to bardzo ważny składnik każdego pojazdu mechanicznego. Dzięki niemu zwiększa się moc silnika, a także poprawia się jego wydajność.

Potrzeba stosowania tego rodzaju urządzeń pojawiła się pod koniec ubiegłego wieku. Problem wynikał z niedostatecznej wydajności ówczesnych układów turbodoładowania. Dlatego technolodzy opracowali specjalistyczne systemy kierowania spalin. Zaczęto je stosować w pojazdach na początku lat 90. W zależności od budowy turbosprężarek używa się modeli ze stałą lub ze zmienną geometrią łopatek.

Turbosprężarka ze stałą geometrią łopatek

W tym typie turbosprężarki turbina obraca się z prędkością narzuconą przez ciśnienie spalin. Aby je zmniejszyć, można jednak zastosować specjalny zawór upustowy, inaczej zwany blow off, dzięki któremu spaliny mogą ominąć turbinę.

Zalety stosowania turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek

Zastosowanie tego rodzaju urządzenia pozwala na znaczące obniżenie kosztów jego eksploatacji. Co więcej, wyprodukowanie go jest dużo tańsze, przez co jego cena również jest niewielka. Ewentualne naprawy przeprowadzane są szybko i sprawnie, a ich wysokość także jest niska. Warto ponadto dodać, że stała geometria łopatek gwarantuje odporność na wysokie temperatury.

Gdzie najczęściej stosuje się turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek?

To rozwiązanie jest najwydajniejsze w silnikach benzynowych i  wysokoprężnych, które mają mniejszą pojemność.

turbosprężarki ze stałą geometrią łopatek

Turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek

Urządzenia ze stałą geometrią, choć ekonomiczne w eksploatacji i znacznie tańsze, mają niestety pewne minusy. Jednym z nich jest fakt, że zachowują one względną stałość. Odbywa się to niezależnie od obrotów silnika, przez co niemożliwe okazuje się pełne wykorzystanie przebiegających przez nie spalin. Alternatywą dla tego problemu jest turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek.

W jaki sposób działa turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek?

Budowa tego modelu turbosprężarki różni się zasadniczo od wersji ze stałą geometrią. Tutaj łopaty-kierownice są zespolone ze wspólnym pierścieniem, który znajduje się na obwodzie turbiny. Pod wpływem siłownika pneumatycznego zmienia się kąt ich nachylenia względem wirnika. Ten zmieniający się kąt sprawia, że powietrze bez żadnych przeszkód trafia do wirnika turbinowego. W czasie prowadzenia pojazdu na małych obrotach łopatki znajdują się pod możliwie największym kątem, aby miały największą wydajność, bez szkody dla turbiny. Aby zmniejszyć kąt, należy je ustawić odwrotnie. Powietrze przepływa wówczas z większymi oporami.

Jakie są zalety turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek?

Zastosowanie w samochodzie zmiennej geometrii łopatek posiada sporo plusów. Największą zaletą jest to, że jej działanie zmniejsza temperaturę oraz ciśnienie spalin. Zasadniczo wpływa również na szybszą reakcję na naciśnięcie pedału gazu. A czy ma jakieś wady?

Niestety tak. Ten typ turbosprężarki jest zauważalnie droższy niż urządzenie ze stałą geometrią. Użytkownicy tego rozwiązania muszą się więc liczyć z wyższymi kosztami ewentualnych napraw. Należy mieć przy tym świadomość, że w takich przypadkach sama regeneracja może nie wystarczyć. Może się bowiem okazać, że będzie nieopłacalna lub nie rozwiąże problemu do końca. Wtedy konieczna będzie wymiana, która nie należy do najtańszych inwestycji.

Dbaj o swoją turbosprężarkę bez względu na jej rodzaj!

Wśród wszystkich elementów, znajdujących się w samochodzie, turbosprężarka należy do najbardziej czułych i delikatnych. Jako że jest bardzo istotna dla prawidłowego funkcjonowania całego układu, należy więc o nią szczególnie dbać. Gwarantuje to trwałość i niezawodność naszego urządzenia.

Bez względu na wybór rodzaju turbosprężarki, bardzo ważne jest, aby eksploatować ją w sposób wyważony i możliwie najbardziej delikatny, ponieważ te czynniki zasadniczo wpływają żywotność i koszt przyszłych napraw nie tylko samego urządzenia, ale całego napędu naszego samochodu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button