Turbosprężarka w używanym samochodzie – jak ją sprawdzić przed zakupem?

Niezależnie od tego, czy decydujemy się na zakup nowego, czy używanego samochodu, to zawsze dla każdego kierowcy jest to bardzo ważne wydarzenie w życiu. Inwestujemy często dość sporą gotówkę, dlatego też powinniśmy dokładnie sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo. Znacznie więcej uwagi powinniśmy poświęcić pojazdowi, który był wcześniej eksploatowany. Niestety, ale nadal można spotkać się ze sprzedawcami, którzy nie są do końca szczerzy z klientami i nie przekazują wszystkich informacji, zwłaszcza tych związanych z wadami. Jednym z podzespołów, który należy dokładnie sprawdzić przed zakupem, jest turbosprężarka w używanym samochodzie. To wrażliwa część samochodu, podatna na różnego rodzaju uszkodzenia, więc czasami wymaga ona regeneracji.

Turbosprężarka w używanym samochodzie – jak ją najłatwiej przetestować przed zakupem?

Najszybszą opcją, która pozwala sprawdzić turbinę, jest po prostu jazda próbna pojazdem. W trasie będziemy mogli zaobserwować, jak pracuje samochód oraz czy turbosprężarka działa prawidłowo. Jazdę testową najlepiej jest wykonywać samodzielnie, ponieważ wtedy dokładnie można przetestować jej pracę.

Co można będzie wykryć podczas jazdy autem z uszkodzoną turbiną? Istnieje wiele ważnych szczegółów, na które trzeba zwrócić uwagę. Na początek warto przyjrzeć się ilości i kolorze produkowanych spalin z układu wydechowego. Bardzo duża ilość ciemnoniebieskich albo czarnych spalin jasno informuje o tym, że coś jest nie tak. W takim przypadku z pewnością trzeba będzie naprawić turbinę albo ją wymienić na nową.

Innym problemem, który może występować podczas pracy uszkodzonej turbosprężarki, jest jej znacznie głośniejsza praca. Jeśli tylko usłyszymy charakterystyczny świst, to należy wstrzymać się z zakupem takiego samochodu i najlepiej poprosić eksperta, który oceniłby, w jakim stanie jest turbina.

turbosprężarka w używanym samochodzie

Jak rozpoznaje się awarię turbosprężarki?

Uszkodzona turbosprężarka w używanym samochodzie może doprowadzić do różnych niebezpiecznych sytuacji. Dlatego przed zakupem konieczna jest jazda próbna pojazdem. Defekt turbiny zwiększa ciśnienie doładowania ponad bezpieczny poziom. Wpływa na rozbieganie się silnika Diesla, który w niekontrolowany sposób będzie wkręcał się na obroty, spalając przy tym olej.

Duże pobory oleju przez silnik oraz spadek mocy to najczęstsze przyczyny mocno wyeksploatowanej turbosprężarki. Bardzo często słychać także nietypowe odgłosy, które świadczą o tym, że pojawił się jakiś problem z jej prawidłowym działaniem.

Łożyska wirnika również są podatnym elementem na zużycie. Zazwyczaj występuje tam niewielki, naturalny luz, który ustępuje po rozgrzaniu silnika do odpowiedniej temperatury roboczej. Zbyt duże luzy będą wskazywać na to, że wirnik ociera się o obudowę turbosprężarki. W takim procesie powstaną opiłki. Jeżeli trafią do cylindrów, to bardzo źle wpłynie na pracę całego silnika. Wytarte elementy turbiny nie będą także zapewniać właściwego ciśnienia. Tego typu usterki będą powodować charakterystyczny gwizd podczas jazdy, przechodzenie silnika w tryb awaryjny, widoczny spadek osiągów oraz nieregularne rozwijanie mocy.

Z czego składa się turbosprężarka?

Jeśli chcesz łatwiej wykryć jakiekolwiek problemy z turbosprężarką podczas zakupu użytkowanego samochodu, musisz wiedzieć, z czego się składa. Urządzenie to ma korpus i wirnik oraz elementy sterujące. Im droższy samochód kupimy, który jest bardziej nowoczesny, to tych elementów będzie tam więcej.

W prostych maszynach zamontowano wyłącznie sterowaną podciśnieniowo klapę, która upuszcza nadmiar spalin. W nowocześniejszych pojazdach występuje dodatkowo kierownica spalin oraz elektroniczny moduł sterujący. Takie elementy mogą również ulec awarii i powodować nieprawidłową pracę turbosprężarki.

Może pojawić się także nieszczelność układu podciśnieniowej regulacji, który potocznie nazywany jest gruszką. Innym problem może być uszkodzenie silnika elektrycznej regulacji. Natychmiast powinniśmy zareagować, gdy tylko zauważymy duże plamy oleju pod autem.

Jak widać problemów jest dość sporo, dlatego najlepiej jest skontaktować się ze specjalistami, którzy pomogą ocenić prawidłową pracę turbosprężarki. Fachowcy będą w stanie nie tylko pomóc w wykryciu usterek, ale także dokonać właściwej naprawy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button