Regeneracja czy wymiana – DPF, turbosprężarka

Filtry DPF i turbosprężarki to ważne elementy wielu samochodów. Bez nich silniki spalinowe posiadają znacznie mniej mocy. Spaliny zaś nie są oczyszczane ze szkodliwych cząstek stałych i dostają się do powietrza, zatruwając w ten sposób środowisko. Nierzadko jednak części z różnych powodów przestają wykonywać swoje zadania lub ulegają całkowitemu uszkodzeniu. Regeneracja czy wymiana  – jak rozpoznać, czy filtr DPF i turbosprężarka wymagają regeneracji , czy też wymiany? Która z napraw jest tańsza i bardziej opłacalna?

Regeneracja czy wymiana -regeneracja części – kiedy warto ją przeprowadzić i jakie są jej rodzaje?

Filtry cząstek stałych

Regeneracja filtrów DPF odbywa się najczęściej samoistnie podczas długich podróży przy zachowaniu stałej wysokiej prędkości. W ich trakcie wzrasta temperatura wewnątrz komory spalania, która wypala nagromadzoną w filtrze sadzę. Kierowcy, którzy korzystają z samochodu jedynie w warunkach miejskich i nie są w stanie rozwinąć wymaganych prędkości, stają jednak przed utrudnionym zadaniem. Do najpopularniejszych rozwiązań należy zakup specjalnych preparatów obniżających niezbędną do spalania temperaturę i wlanie ich co trzy tysiące kilometrów do zbiornika lub filtra. Warto jednak nadmienić, że zabiegi tego typu są tylko tymczasowe i nie gwarantują pełnego oczyszczenia DPF z nagromadzonych cząstek stałych. W przypadku zapalenia się lampki kontrolnej filtra na desce rozdzielczej samochodu należy udać się do warsztatu w celu przywrócenia części do pełnej sprawności.
Zabieg regeneracji filtra DPF może przebiegać na różne sposoby. Wiele warsztatów proponuje klientom tak zwane sztucznie wymuszone dopalanie. Polega ono na podłączeniu silnika do zewnętrznego komputera i utrzymania prędkości około 3000 obrotów na minutę. Pozwala to na wypalenie wszystkich zalegających cząstek stałych. Do innych możliwości należy dająca dobre rezultaty regeneracja hydrodynamiczna, która czyści wymontowany filtr przy pomocy wody ze specjalnym żelem myjącym. Dostępna jest także regeneracja termiczna. W jej trakcie wyjmuje się filtr z samochodu, rozcina go i poddaje działaniu wysokiej temperatury na poziomie około 700 stopni Celsjusza. Zabiegi tego typu nie zajmują zwykle wiele czasu i kosztują mniej niż 1000 złotych.
regeneracja czy wymiana DPF turbosprężarka

Turbosprężarki

Turbosprężarki to części samochodu, które zazwyczaj charakteryzują się długą żywotnością i rzadko ulegają zniszczeniom. Ich sprawność zależy przede wszystkim od sposobu eksploatacji auta, jakości używanych środków smarnych i systematyczności wymieniania oleju. Sygnałami świadczącymi o zniszczeniach elementu są zmiany w dźwiękach silnika, wyciek oleju czy czarny lub niebieski dym wydobywający się z wydechu. W takich sytuacjach zdecydowanie warto odwiedzić mechanika w celu przeglądu części.
Regeneracja turbosprężarki polega w dużej mierze na wymontowaniu jej z samochodu, rozebraniu na części, wyczyszczeniu ich z sadzy oraz dokonaniu ich dokładnych oględzin. W przypadku zaobserwowania zniszczeń pewnych elementów wymienia się je na nowe. Uszczelnia się także pozostałe części w celu przywrócenia dawnej sprawności turbosprężarki.

Regeneracja czy wymiana – kiedy wymiana filtrów DPF i turbosprężarek staje się koniecznością?

Regeneracja części to stosunkowo tani zabieg mający pierwszeństwo przed bardziej zaawansowanymi naprawami. Na jego udany przebieg wpływa prawidłowa eksploatacja samochodu i systematyczne wymienianie olejów. Często jednak próby odnowienia elementów okazują się niewystarczające i nie dają żadnych rezultatów. Zdarza się bowiem, że filtr DPF lub turbosprężarka są za bardzo uszkodzone bądź stopione. W takich sytuacjach jedynym wyjściem jest całkowita wymiana części na nową. Nierzadko wiąże się to jednak z wysokimi kosztami sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych. W celu oszczędzenia pieniędzy można zrezygnować z zakupu oryginalnych filtrów czy sprężarek, a w zamian wybrać zdecydowanie tańsze używane elementy. Jest to jednak ryzykowne rozwiązanie, które nie daje wglądu w aktualny stan części. Nie dostarcza również informacji na temat sposobu używania samochodu przez poprzedniego właściciela.

Regeneracja czy wymiana – podsumowanie

Turbosprężarki i filtry cząstek stałych to części, których żywotność zależy przede wszystkim od kierowcy. Aby uniknąć wysokich opłat, zdecydowanie warto tym samym zadbać o właściwą eksploatację auta. Należy również pamiętać o uważnym obserwowaniu samochodu i natychmiastowym reagowaniu w przypadku zauważenia niepokojących sygnałów. Pozwoli to na przedłużenie żywotności elementów, udaną regenerację i uniknięcie nieprzewidzianych kosztów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button