Bardzo często producenci samochodów chcą podwyższyć moc małego silnika poprzez zastosowanie turbosprężarki. W ten sposób nawet auto z niewielką pojemnością motoru będzie miało dużą moc i dobry moment obrotowy. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że turbosprężarki nie mogą być użytkowane wiecznie. Dlatego też, gdy zakupujemy doładowane auto na rynku wtórnym, to musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli zainwestować dodatkowe pieniądze w wymianę turbosprężarki albo jej naprawę. Najczęstsze usterki turbosprężarek, to wady fabryczne oraz błędy eksploatacyjne użytkowników. Czasami jednak zdarza się tak, że doładowanie zawodzi, ponieważ zostało mocno wyeksploatowane.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia turbosprężarki?
Najczęściej problemy z turbosprężarką wynikają z zaniedbywania użytkownika, od którego zakupiliśmy samochód. Najważniejszym elementem doładowania jest oczywiście wirnik.
Znajdują się tam dwa elementy. Pierwszym jest turbina, która napędzana jest strumieniem spalin, a drugim sprężarka tłocząca powietrze do cylindrów silnika.
W wielu pojazdach wirnik może obracać się nawet z prędkością 200 000 obrotów na minutę. W takim czasie turbosprężarka jest w stanie rozgrzać się do 500 stopni Celsjusza.
Dlatego też bardzo ważne jest odpowiednie chłodzenie i smarowanie, za co odpowiada doprowadzany olej pod ciśnieniem. Jeśli natychmiast po włączeniu silnika podkręcimy go na wysokie obroty, to olej nie zdąży odpowiednio rozprowadzić się po elementach turbosprężarki, przez co będzie pracowała ona na sucho, doprowadzając do zacierania łożyska wirnika.
Najczęstsze usterki turbosprężarek a dobre nawyki kierowcy
Nie powinno się również zbyt szybko wyłączać silnika. Przekręcając kluczyk na ”0” turbina dalej będzie się kręciła, ale pompa nie dostarcza już do niej oleju. Niestety, ale nawet krótka przerwa w jego dopływie może doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń. Dodatkowo w takiej sytuacji może dojść do zwęglania oleju, który zapcha urządzenie i uszkodzi łożyska ślizgowe.
Warto więc przed wyłączeniem turbodoładowania motoru odczekać około 30 sekund. Jeśli zależy nam na tym, aby przedłużyć żywotność turbosprężarki, to warto wymieniać olej częściej, niż jest to zalecane przez producenta. Jeżeli instrukcja mówi o tym, aby wykonać taki zabieg po 30 000 w km, to najlepiej jest to zrobić już przy 20 000 km.
Z każdym następnym przejechanym kilometrem będzie wzrastać ilość różnych opiłków oraz sadzy, które powstają w wyniku pracy jednostki napędowej. Istotne jest również to aby zawsze stosować ten olej, który zalecany jest przez producenta.
Najczęstsze usterki turbosprężarek — poważne awarie
Najczęstsze usterki turbosprężarek to zbyt niskie ciśnienie oleju albo chwilowy brak smarowania, który przekłada się na większe tarcie pomiędzy wałkiem wirnika a łożyskiem. Doprowadza to do przegrzania i nadmiernego zużycia tych właśnie elementów.
Przez taki stan rzeczy dochodzi do pęknięcia przegrzanego wałka. Czasami również do turbiny dostaje się opiłek metalu albo inne ciało stałe, które powoduje blokowanie wirnika oraz wyginanie albo łamanie łopatki.
Tak zniszczone wirniki nie będą wytwarzać właściwego ciśnienia, co doprowadza do szybszego zużycia łożysk. W turbosprężarkach o zmiennej geometrii będzie dochodzić do zatarcia mechanizmu, który odpowiedzialny jest za sterowanie łopatkami. W takich urządzeniach występują również awarie specjalnych dźwigienek, przez co łopatki będę pracować przy niewłaściwym nachyleniu.
Wałek wirnika smarowany olejem uszczelniają z dwóch stron specjalne metalowe pierścienie. Jednak wraz z eksploatacją pojazdu coraz więcej oleju będzie przedostawać się z turbosprężarki do układu wydechowego i dolotowego. Jeżeli więc nie będziemy regularnie serwisować oleju, to straci on swoje właściwości poprzez zanieczyszczenia. Doprowadzi to do zacierania się łożyska oraz degradacji uszczelniania.
Regenerować czy wymieniać turbosprężarkę?
W większości przypadków można turbosprężarkę regenerować. Dobór wirnika albo przetoczenie łożysk będzie możliwe, gdy znajdziemy odpowiedni warsztat.
Koszty takiej operacji uzależnione są głównie od stopnia zużycia turbosprężarki. W podstawowym pakiecie za około 700 zł będziemy mogli liczyć na wymianę łożysk oraz uszczelnień. Przy dużym zniszczeniu wirnika, będziemy musieli zapłacić około 1500 zł.
Jeśli turbosprężarka uległa mocnemu zniszczeniu, czyli na przykład dojdzie do pękniętego korpusa, to trzeba liczyć się z kosztem około 2000 zł. Wtedy też może się okazać, że naprawa będzie nieopłacalna.
Problemy z regeneracją zawsze występują w przypadku tych turbosprężarek, które mają zmienną geometrią łopatek. W ich przypadku producenci nie przewidują napraw.
Są jednak serwisy, które mogą zaoferować pomoc i przeprowadzić taką operację przy wykorzystaniu nieoryginalnych części. Wymaga to jednak od mechaników ogromnego profesjonalizmu, ponieważ trzeba bardzo dobrze ustawić sterowanie wydajności turbiny. Wymiana całego urządzenia na nowe będzie kosztować od 1800 do 3500 złotych.