Najczęstsze awarie turbosprężarki

 

Kilka lat wcześniej turbosprężarka stanowiła znak rozpoznawczy tylko samochodów sportowych. Obecnie jest to element, który występuje w pojazdach benzynowych, a także w silnikach diesla. Warto podkreślić, że jest to komponent, którego zadanie polega na podkręcaniu silnika. Część ta składa się ze znajdujących się na wspólnym wale sprężarki, a także turbiny. Wykorzystuje ona energię gazów spalinowych i w konsekwencji zwiększa ciśnienie wpadającego do komory spalania powietrza. W konsekwencji możliwe staje się spalanie większych ilości paliwa. Przekłada się to na wzrost mocy silnika. Turbosprężarki stają się coraz popularniejsze. Dlatego też aut z tym podzespołem będzie coraz więcej. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że prędzej czy później trzeba będzie wymienić ten element. Dowiedz się, jakie są najczęściej występujące awarię turbosprężarki.

Jak działa turbosprężarka?

Działanie turbiny jest bardzo proste. Gazy spalinowe, które wydostają się z silnika, zanim wyrzucone zostaną przez wydech, napędzają wirnik turbiny. Element ten natomiast wprawia w ruch wirnik sprężarki. Ona pobiera powietrze z układu dolotowego. Następnym etapem jest jego kompresacja i wyrzucanie do komory silnika pod ciśnieniem.

W nowoczesnych rozwiązaniach jest jeszcze jeden etap, a mianowicie strumień ten przedostaje się intercooler, który ochładza przed skierowaniem go w stronę cylindrów. Warto podkreślić, że niższa temperatura powietrza doprowadza do zwiększenia jego gęstości. W rezultacie większa ilość przedostaje się do komory silnika. Jakie jest wówczas efekt. Dużo więcej powietrza przekłada się na efektywniejsze spalanie, a tym samym także wzrost mocy jednostki.

Jakie są podstawowe awarie turbosprężarek?

Brak smarowania

Podstawową przyczyną awarii turbosprężarki jest bez wątpienia brak smarowania. Zbyt niskie ciśnienie lub też czasowe braki smarowania przyczyniają się do powstania problemu, który polega na pojawieniu się zwiększonego tarcia pomiędzy osią wirnika a łożyskiem. Działanie to nieuchronnie prowadzi do zużycia łożysk. Co więcej, użytkownik spotka się również z przegrzaniem osi. W konsekwencji może to skończyć się jej pęknięciem.

Uszkodzenie wirnika

Innym rodzajem awarii jest uszkodzenie wirnika. Bardzo często dzieje się tak, gdy do turbiny dostaje się ciało stałe. Konsekwencją takiego działania jest obecność wyszczerbionych, a także pogiętych łopatek. W takiej sytuacji nie wytwarzają one właściwego ciśnienia. Ponadto na skutek braku wyważenia przyczyniają się do przyspieszenia zużycia łożysk.

Wyciek oleju

Warto zauważyć, że fragment wirnika, który smarowany jest olejem, uszczelnia z dwóch stron metalowymi pierścieniami. Po upływie pewnego czasu coraz większa ilość oleju transportuje się do układu dolotowego i wydechowego. Określony objaw informuje o słabej kondycji turbosprężarki.

Zanieczyszczony olej

Olej musi być dobrej jakości. Nie należy na tym produkcie oszczędzać. Zanieczyszczenia cząstkami stałymi, czy też niewielkie ciśnienie to elementy, które wywierają negatywny wpływ na turbosprężarkę. Okres między wymianami oleju powinien być krótki. Dzięki temu znacznie spowalnia się proces zużycia łożysk turbiny. Wynika to z tego, że każda wymiana oleju doprowadza do usuwania różnego rodzaju ciał stałych, na przykład sadzy.

Brak sterowania

Kolejny przykład awarii turbosprężarki to brak sterowania. Do parametru, który niejednokrotnie wpływa bezpośrednio na wychylenie łopatek, należy siłownik ciśnieniowy. Jednakże takie czynniki jak korozja, czy też wewnętrzne uszkodzenia przyczyniają się do powstawania uszkodzeń. W konsekwencji nie wykazuje on żadnej reakcji. Jaki jest tego rezultat. Turbina nie pracuje w sposób odpowiedni!

W jaki sposób należy dbać o turbosprężarkę?

Warto zadbać o pracę turbosprężarki, aby awarii było jak najmniej. Czynnikiem, który bierze odpowiedzialność za właściwą pracę turbiny, jest olej, który doprowadza się pod ciśnieniem z układu smarowania silnika. Jego zadanie polega na smarowaniu, a także chłodzeniu turbosprężarki. W związku z tym po uruchomieniu silnika nie należy od początku go mocno obciążać. Musi upłynąć kilka sekund, zanim dojdzie do przesłania przez pompę oleju do wirnika. Szybkie ruszenie drogą na skróty prowadzi do szybkiego uszkodzenia opisywanego komponentu.

Trzeba także dać o regularną wymianę oleju. Zanieczyszczony produkt bardzo łatwo i szybko prowadzi do awarii. Co więcej, warto także trochę odczekać, zanim zgasi się silnik. Dynamiczna jazda doprowadza do tego, że turbosprężarka ciężko pracuje. Element ten rozgrzewa się, natomiast wirniki mają bardzo wysokie obroty. Dlatego po zakończeniu jazdy nie wolno od razu wyłączać silnika. Koniecznie trzeba dać turbosprężarce czas na wyhamowanie. Zgaszenie silnika doprowadza do zatrzymania dopływu oleju. W tym czasie wirnik kręci się jeszcze kilkadziesiąt sekund. Ponadto olej znajdujący się w turbinie podgrzewa się, a następnie gęstniej. Takie działanie przyczynia się do obniżenia drożności kanałów olejowych. Dlatego silnik powinien trochę popracować na mniejszych obrotach. Warto na taką czynność przeznaczyć od kilkudziesięciu sekund do minuty.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button