Kiedy wiadomo, że turbina jest do wymiany?

Turbosprężarka to jeden z tych elementów w samochodzie, który podlega bardzo intensywnej eksploatacji. Urządzenie to pełni w pojeździe bardzo istotną funkcję, przez co niezawodność i bezawaryjność tego elementu stają się kluczowe. Każdy kierowca musi przez cały czas trzymać rękę na pulsie, aby wychwycić moment, kiedy turbina jest do wymiany. To bardzo ważne, aby tego nie przegapić, ponieważ od sprawności tego układu zależy nie tylko komfort jazdy, ale również nasze bezpieczeństwo.

Turbosprężarka — element wielkiej wagi

Niezaprzeczalnie jest to jedno z urządzeń, które pełnią ważną funkcję w każdym nowoczesnym samochodzie. Jego zadaniem jest redukcja ilości szkodliwych spalin, które przedostają się do atmosfery. Jeśli wybierzemy dobrej jakości model, będziemy mieć gwarancję wysokiej żywotności tego elementu. Przyjmuje się, że będzie on sprawny mniej więcej tak długo, jak efektywna pozostaje jednostka napędowa, czyli silnik. Pomimo tego ten podzespół ulegnie w końcu zużyciu i konieczna będzie jego wymiana.

Warto mieć świadomość, że turbosprężarka pracuje cały czas dosłownie na najwyższych obrotach. Dlatego nie ma dla niej taryfy ulgowej. Choć można eksploatować ją oszczędniej, w praktyce zawsze prędzej czy później przychodzi moment na jej wymianę. Co należy na ten temat wiedzieć i po czym poznać, że urządzenie straciło swoją wydajność?

Co może wpływać na zużywanie się turbiny? Kiedy turbina jest do wymiany?

Dobrze jest uświadomić sobie, że styl jazdy oraz sposób użytkowania turbiny mogą mieć wpływ na jej żywotność. Jakie jeszcze inne czynniki decydują o tym, że nasz model szybciej się zużyje?

Producenci dość optymistycznie zakładają, że dana turbosprężarka będzie działać tak samo długo, jak sam silnik. Przyjmuje się, że bez awarii można z nią przejechać nawet milion kilometrów. W praktyce jednak okazuje się to niemal niemożliwe. Dlaczego tak jest?

Przede wszystkim dlatego, że założenia producenta biorą pod uwagę wyłącznie modelowe, idealne warunki jazdy, które w praktyce bardzo trudno uzyskać. Co więcej, kierowca musiałby dokładnie stosować się do podanych zaleceń, co również niełatwo wypracować. Do tego dochodzą takie elementy jak zanieczyszczenia lub tak zwane zimne rozruchy. W rzeczywistości więc realny zasięg naszej turbosprężarki to około 200 – 250 tysięcy kilometrów. Warto przy tym pamiętać, że prawidłową pracę i żywotność urządzenia mogą zaburzać również nieścisłości w pracy samego silnika. Oczywiście możemy starać się jeździć ostrożniej, a przez to oszczędzać zużycie turbosprężarki, ale warto mieć na uwadze, że konieczność wymiany w pewnym momencie staje się zabiegiem nieuniknionym.

Kiedy turbina jest do wymiany

Po czym poznać, że turbosprężarka straciła swoją wydajność? Jakie są pierwsze objawy uszkodzenia turbosprężarki?

Jak rozpoznać zużycie? Najbardziej charakterystycznym objawem, że w naszym samochodzie dzieje się coś niepokojącego, a nasza turbina jest do wymiany i przestała działać prawidłowo to kolor spalin. Podczas spalania oleju napędowego w silniku, pojawia się błękitny dym. Kiedy turbina jest do wymiany i zaczyna szwankować, barwa ta zmienia się. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych objawów jest ciemny, niemal czarny, dym. Zwykle oznacza, że turbosprężarka traci swoją pierwotną moc. Wewnątrz urządzenia nadal dochodzi do spalania, z tą różnicą, że powietrze przedostaje się tam pod zbyt niskim ciśnieniem. Co więcej, mieszanka, która trafia do komory spalania, nie dopala się do końca. Efektem tego jest smoliście czarny dym. Należy jednak mieć świadomość, że objaw ten sam w sobie nie stanowi jeszcze podstawy do wymiany turbiny. Może to być bowiem sygnał uszkodzenia wtryskiwaczy lub pompy wtryskowej.

Po czym więc jeszcze możemy poznać, że turbosprężarka traci swoją efektywność? Drugim ważnym sygnałem jest hałas wydobywający się spod maski. To również bardzo charakterystyczny objaw, ponieważ trudno pomylić go z jakimkolwiek innym dźwiękiem. Zwykle jest to bardzo przejmujący sygnał, zbliżony odrobinę brzmieniem do ryku syreny alarmowej. Kiedy oba te objawy — czarny dym oraz ostry hałas z wnętrza pojazdu — występują razem, konieczna może okazać się wizyta w serwisie samochodowym. Oba te elementy sygnalizują bowiem jednoznacznie, że urządzenie straciło swoją pierwotną wydajność oraz sprawność i prawdopodobnie przyszedł czas na wymianę turbosprężarki. Zanim jednak dokonamy zakupu, dobrze jest wcześniej zasięgnąć specjalistycznej opinii.

Eksploatacja turbosprężarki — śledź uważnie wszystkie sygnały, kiedy turbina jest do wymiany

Uszkodzona turbina czy można jechać? Nie da się ukryć, że większość kierowców nie zna się szczególnie na budowie swoich czterech kółek. Fakt ten nie zwalnia ich jednak z zachowania czujności oraz z ostrożnej jazdy. Wszelkie nieprawidłowości oraz niepokojące sygnały należy niezwłocznie zgłosić w profesjonalnym serwisie samochodowym. Wykwalifikowani specjaliści dokonają rzetelnej analizy i będą w stanie stwierdzić, czy nasza turbosprężarka faktycznie nadaje się do wymiany. Podpowiedzą także, jakie rozwiązanie będzie najlepsze dla naszego pojazdu. Co więcej, wybierając sprawdzony punkt wymiany i regeneracji turbosprężarek, zyskujemy gwarancję najwyższej jakości usług. Ponadto, w ten sposób mamy także pewność, że nasz samochód znajduje się w najlepszych rękach i po stosownych naprawach lub wymianie zużytych części będzie znów działał sprawnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button