Jak wypalać DPF?

Samochody, które mają silnik diesla, często określa się jako nieekologiczne. Sposobem na poprawę spalin wytwarzanych przez auta z silnikiem wysokoprężnym jest montowanie w układzie wydechowym filtra DPF. Jest to inaczej filtr cząstek stałych, który co pewien czas należy wyczyścić. Jak wypalać DPF samodzielnie i w warsztacie?

Co warto wiedzieć na temat działania filtra cząstek stałych DPF?

Najważniejszym zadaniem filtra cząstek stałych DPF jest wychwytywanie cząsteczek sadzy, które znajdują się w spalinach. Do tworzenia wkładów filtrów cząstek stałych często wykorzystuje się węglan krzemu. Cechą wyróżniającą jest tutaj to, że pory w strukturze tego materiału są dużo mniejsze od cząsteczek sadzy. To sprawia, że cząstki nie zatrzymują się w filtrze. Z kolei inne spaliny przeciskają się przez filtr i opuszczają układ wydechowy. Po pewnym czasie filtr cząstek stałych się zapycha. W konsekwencji spaliny nie mogą już tak łatwo przedostać się przez układ wydechowy. Podczas wypalania filtra cząstek stałych DPF dochodzi do podniesienia temperatury wewnątrz filtra. Wówczas sadza może przepalić się w popiół. Do tego procesu potrzeba temperatury około 500 stopni Celsjusza. Popiół zostaje w filtrze, dlatego kolejna regeneracja tak i tak będzie potrzebna. Jest to tylko kwestia czasu.

Filtr cząstek stałych DPF wymaga wypalenia, gdy na desce rozdzielczej zapali się odpowiednia kontrolka. Jednakże nie zawsze kontrolka się zapala, dlatego przede wszystkim należy zwrócić uwagę na zachowanie się pojazdu.

Jakie symptomy świadczą o zapchaniu się filtra cząstek stałych DPF?

Gdy filtr cząstek stałych się zapycha dochodzi do spadku dynamiki jazdy. Kolejnym objawem jest opóźniona reakcja na pedał gazu. Często także mamy wówczas do czynienia z falującymi obrotami.

Jak wypalać DPF? Najpopularniejsze sposoby na wypalenie filtra cząstek stałych

W praktyce wyróżnia się trzy sposoby na wypalenie filtra cząstek stałych DPF. Jedną z metod jest przepalenie DPF podczas jazdy. Wyróżnia się również dwie techniki wypalenia, które przeprowadza się na postoju.

Regeneracja filtra DPF podczas jazdy

Najlepszym sposobem na dopalenie filtra DPF jest jazda na dłuższej trasie. Dzięki temu silnik może osiągnąć odpowiednią temperaturę do przeprowadzenia tego procesu. Nie trzeba w tym przypadku nic robić, ponieważ wszystko odbywa się w sposób samoczynny. Zatem filtr cząstek stałych najczęściej zapycha się w przypadku kierowców, którzy wykorzystują samochód do poruszania się po krótszych trasach.

Regeneracja filtra DPF w serwisie, czyli jak wypalać DPF w warsztacie samochodowym

Wymuszone przepalanie filtra DPF można z powodzeniem przeprowadzić w warunkach serwisowych z wykorzystaniem komputera. Wraz z komputerem dochodzi do uruchomienia procesu rozpoczynającego się od rozgrzewania. Gdy osiągnie się odpowiednią temperaturę, paliwo wtryskuje się do komory spalania. Paliwo dostarczone zostaje do wydechu. Spalanie odbywa się w komorze spalania. Co więcej, jest ono także zassane do układu wydechowego. W dalszej części paliwo przedostaje się do przez kolektor wydechowy do filtra DPF. Tam dochodzi do zapłonu, a także wypalenia sadzy. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że wypalanie w warunkach serwisowych powinno być przeprowadzone przez osoby, które naprawdę się na tym znają.

Czyszczenie filtra DPF na postoju, czyli jak wypalać DPF na parkingu

Innym rozwiązaniem jest wypalenie filtra DPF na postoju. Jednakże prezentowana technika jest mniej opłacalna. Metodę stosuje się wtedy, gdy jest ona jedyną dostępną techniką wypalania. Wówczas trzeba utrzymać obroty silnika na poziomie od 2500 do 3500 obrotów na minutę. Podczas tego działania komputer zainicjuje proces wypalania, a następnie dostarczy właściwą dawkę paliwa. Istotne jest jednak to, że wypalania nie wykonuje się w zamkniętych pomieszczeniach, czyli garażach, czy też podziemnych parkingach.

Ile czasu potrzeba na przeprowadzenie procesu wypalenia filtra DPF na podczas jazdy, w serwisie, czy też na postoju?

Do przeprowadzenia wypalania filtra DPF potrzebna jest właściwa temperatura. Dopiero wówczas auto może rozpocząć proces regeneracji. Niezależnie od metody proces wypalania DPF trwa około 20 do 30 minut. Najmniej korzystnym rozwiązaniem dla samochodu jest wypalanie DPF na postoju. Natomiast najlepszym rozwiązaniem jest udanie się raz na jakiś czas w dłuższą trasę. Wtedy wypalanie filtra przyniesie zdecydowanie najkorzystniejsze efekty.

Wypalenie filtra DPF jest koniecznym działaniem, jeśli chodzi o samochody z silnikiem diesla. Taki proces jest potrzeby raz na jakiś czas, ponieważ eksploatacja auta sprawia, że DPF się zapycha. Wyróżnia się trzy metody regeneracji, przy czym najlepiej regularnie udawać się na dłuższą przejażdżkę. Wówczas nie trzeba nic robić, ponieważ proces oczyszczania realizuje się samoczynnie. Co więcej, jest to niezwykle korzystne dla samochodu. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że wypalanie DPF jest sposobem na utrzymanie sprawności filtra przez dłuższy czas.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button