Uznaje się, że do zanieczyszczania środowiska naturalnego najsilniej przyczynia się motoryzacja. Samochody z silnikiem Diesla generują ogromne ilości zanieczyszczeń, które wpływają na stan naszej planety. Aby temu przeciwdziałać, konstruktorzy pojazdów mechanicznych wprowadzili szereg zmian, mających poprawić tę sytuację. Jednym z ulepszeń mają być specjalnie opracowane urządzenia, które mają neutralizować szkodliwe cząstki. Jak działa filtr FAP i dlaczego ma tak ogromne znaczenie?
Czym jest filtr FAP i do czego jest potrzebny?
Rozwiązanie to powstało, aby zminimalizować wpływ spalin na stan naszego powietrza. Specjalistyczne filtry mają za zadanie oczyszczać spaliny z toksyn, które w przeciwnym razie przedostawałyby się bezpośrednio do atmosfery. Wyróżniamy dwa typy filtrów – FAP oraz DPF. Każdy z nich posiada nieco inną specyfikę, a także sposób użytkowania. Oba urządzenia powstały jednak po to, aby poprawić jakość powietrza i zmniejszyć szkodliwy wpływ aut na otoczenie.
FAP to mokry filtr cząstek stałych. Przeznaczony jest on do samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Uznaje się, że generują one bardzo duże ilości zanieczyszczeń, które trafiają do atmosfery. Co więcej, w takich pojazdach, z procesu spalania pozostaje sadza, w której znaleźć można pozostałości oleju silnikowego, węgla, siarczanów czy paliwa. Kiedy przedostaną się one do atmosfery, mogą poważnie zaszkodzić naszemu zdrowiu i samopoczuciu. Silniki wysokoprężne nie są bowiem w stanie całkowicie spalić dostarczanego materiału. Tymczasem filtr FAP oczyszcza toksyczne składniki, aby na zewnątrz wydostawały się wyłącznie neutralne elementy.
Do niedawna nie istniały żadne ogólne normy i dyrektywy, przez co z roku na rok pogarszała się jakość naszego powietrza. Dopiero ostatnie kilka lat przyniosło narzucone przez Unię Europejską ograniczenia, a także rozwiązania mające poprawić sytuację. Część producentów aut zdecydowało się na filtry DPF, a inni (głównie Francuzi, którzy ten wariant stworzyli) wybrali opcję FAP.
Czym różnią się od siebie filtry DPF i FAP? Jak działa filtr FAP a jak DPF?
Zrozumienie tych różnic pozwala lepiej poznać funkcjonowanie obu rozwiązań, a także zasady ich eksploatacji.
Podstawową różnicą jest to, że, stosując FAP, musimy dodatkowo używać specjalistyczny preparat, tak zwany płyn katalityczny (na przykład Eolys). Jego zadanie polega na obniżeniu temperatury samozapłonu sadzy. Co więcej, wariant ten z założenia podlega zużyciu i konieczności wymiany. Producent pojazdu sugeruje, kiedy należy przeprowadzić taki zabieg. Zwykle określa się przebieg albo czas, po jakim należy zakupić nowe urządzenie. Tymczasem filtr DPF miał służyć kierowcom przez cały okres użytkowania auta. Miał być ponadto niemal bezobsługowy. W praktyce niestety te założenia się nie sprawdziły, jednak nadal to rozwiązanie cieszy się dużą popularnością.
Budowa filtra FAP
Stanowi on element układu wydechowego. Umiejscawia się go w specjalnej puszce za katalizatorem. Za sprawą dokładnie opracowanych kanalików urządzenie wyłapuje cząstki sadzy, a następnie oczyszcza je ze szkodliwych elementów. Warto jednak pamiętać, że aby filtr działał prawidłowo, należy równolegle stosować dodatkowo płyn katalityczny, regulujący temperaturę wewnątrz urządzenia. Co więcej, zaleca się także zastosowanie czujników temperatury, aby użytkowanie filtra znajdowało się pod kontrolą.
Ceramiczny rdzeń filtra FAP zbudowany jest z rozbudowanych kanalików, wewnątrz których dochodzi do oczyszczania sadzy z niepożądanych elementów. Przemyślana budowa zakłada szczelność urządzenia. W praktyce więc obieg cząstek został tak pomyślany, aby już oczyszczone pozostałości nie wracały do silnika. Dodatkowo wewnątrz znajdują się czujniki, które informują kierowcę o poziomie zapchania filtra. W nowoczesnych pojazdach kontrolki na desce rozdzielczej auta informują o wszystkich ewentualnych nieprawidłowościach.
Jak działa filtr fap? Działanie filtra FAP w pigułce
Zasada funkcjonowania mokrego filtra cząstek stałych polega na tym, że przechwytuje on sadzę z silnika. Wewnątrz zachodzą procesy wypalania szkodliwych cząstek w wysokiej temperaturze. W chwili kiedy pojazd wchodzi na wysokie obroty, na przykład podczas jazdy na autostradzie, wzrasta ona nawet do 600 stopni Celsjusza. Dzięki temu cały zabieg odbywa się bezproblemowo. Jest to więc regeneracja pasywna. W nowoczesnych pojazdach można także zainicjować regenerację aktywną. Obecnie rozpoczyna ją komputer pokładowy, kiedy czujniki zaczynają sygnalizować zapchanie filtra.
W jakim celu stosuje się płyn katalityczny?
Dzięki temu, że ma on zdolność obniżania temperatury (nawet do 100 stopni Celsjusza), cały proces zachodzi łatwiej. Co więcej, ogromne znaczenie ma również to, że regeneracja zachodzi także podczas jazdy po mieście i przy niższych prędkościach. Dzięki temu nawet kierowcy, którzy poruszają się głównie po terenach zabudowanych, mogą skorzystać z funkcjonalności tego urządzenia.
Eksploatacja filtra FAP wydaje się być mało skomplikowana. Należy mieć jednak świadomość, że także ten wariant może się zapchać. Na szczęście z pomocą przychodzą specjalne czujniki oraz kontrolki na desce rozdzielczej, dzięki której od razu wiemy, że doszło do jakichś nieprawidłowości. Zaleca się także systematyczne przeglądy swoich czterech kółek, aby na bieżąco wychwytywać wszelkie nieprawidłowości.