Historia turbodoładowania w pigułce

Historia turbodoładowania jest w zasadzie tak stara, jak silnika spalinowego. Już bowiem w latach 1885 i 1896 wykonano badania dotyczące zwiększenia mocy silnika i jednocześnie zmniejszania zużycia paliwa. Pierwsza turbosprężarka miała ograniczone zastosowanie i wykorzystywano ją jedynie do bardzo dużych silników, takich jak silniki okrętowe.

Historia turbodoładowania w samochodach ciężarowych

Natomiast w przemyśle samochodowym rozwój turbodoładowania zaczął się wraz z silnikami samochodów ciężarowych. W 1938 roku wybudowano pierwszy model. W 1952 z sukcesem połączono turbodoładowanie z wydechem spalin. Wówczas silnik osiągnął wzrost mocy o więcej niż 40%. Właśnie od tego czasu krok po kroku nastąpiło upowszechnienie turbodoładowania w przemyśle motoryzacyjnym.

Historia turbodoładowania w pigułce

Historia turbodoładowania w samochodach osobowych

Z kolei w latach 70., turbosprężarki znalazły zastosowanie w sportach motorowych, głównie w wyścigach Formuły 1. Od tego momentu następuje wzrost popularności turbodoładowania samochodów osobowych. Samo słowo, „turbo” stało się modne oraz często używane. Natomiast faktyczny przełom w tej dziedzinie został osiągnięty w 1978 roku. Wtedy bowiem wprowadzono silnik diesla z turbodoładowaniem w Mercedesie Benz 300 SD, a następnie w 1981 w VW Golfie Turbo diesel.

Popularność turbin w samochodach osobowych ciągle się powiększała, ponieważ rosła ich sprawność, przy znacznym zmniejszeniu spalin. Aktualnie turbodoładowanie silników benzynowych nie jest brane pod uwagę w aspektach wydajnościowych. Tymczasem związane ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa, co w konsekwencji prowadzi do mniejszego zanieczyszczenia środowiska.

Turbina (turbosprężarka) – czy jest ona w każdym Dieslu?

Nie każde auto Diesla wyposażono w turbosprężarkę. W sprzedaży znajdują się również samochody z silnikiem wolnossącym SDI, czyli bez  turbiny. Silnik bez zamontowanej turbosprężarki pracuje na zasadzie zasysania powietrza przez jednostkę napędową. Działa ona dzięki różnicy ciśnienia pomiędzy komorą spalania, a ciśnieniem atmosferycznym otoczenia. Tymczasem turbosprężarka jest urządzeniem mechanicznym, które w silnikach spalinowych napędzają gazy wylotowe. Zatem powoduje ona zwiększenie ilości powietrza, co z kolei przyczynia się do zwiększenia mocy silnika. Turbinę stosuje się więc w celu maksymalizacji mocy silnika spalinowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button