Eksploatacja turbosprężarki – na co zwrócić uwagę?

 

Turbosprężarka to urządzenie bardzo precyzyjne, chociaż jej mechanizm jest względnie prosty, wytrzymały i skuteczny. Dzięki temu przy właściwej obsłudze turbo nadaje i się do niezawodnej pracy przez wiele lat, mimo że jego prędkość obrotowa dochodzi czasami do 250 000 obr./min. Turbosprężarka wymaga jednak specjalnej obsługi. Zwykle wystarczy okresowa kontrola jej mocowania do silnika, co zapewnia jej prawidłowe działanie — zachęcamy do bliższego zapoznania się z poradami na temat „Eksploatacja turbosprężarki”.

Eksploatacja turbosprężarki – porady

Turbosprężarkę należy traktować jako integralną część silnika. Element ten  tak zaprojektowany, aby stosowano go do tego silnika, do którego jest on skonstruowany. Silnik i turbosprężarka są od siebie nawzajem zależne w taki sposób, aby uzyskać optymalną sprawność obu elementów. Turbo nie jest urządzeniem dodatkowym, które można zdemontować w razie zużycia lub awarii. Podkreślamy, iż urządzenie to wymaga takiej samej dbałości jak silnik, a głównie, co jest bardzo ważne okresowego sprawdzania jego mocowania.

Czy to czasem nie jest wada silnika?

Niektóre objawy awarii nie należą do turbosprężarki. Niebieskie spaliny, jeśli się pojawiły przed wymontowaniem turbo, mogą wiązać się z zanieczyszczeniami wkładu filtra powietrza.  Należy również sprawdzić, czy przyczyna nadmiernego zużycia oleju nie znajduje się w samym silniku. Nie zawsze zatem rozwiązaniem problemu będzie naprawa i regeneracja turbosprężarek. Inne zespoły silnika i jego regulacji lub elementów wyposażenia też mogą ulec awarii.

Inne objawy awarii w samochodzie — niekoniecznie zła eksploatacja turbosprężarki

Niedostateczna ilość oleju, która powoduje przede wszystkim uszkodzenie łożysk, ocieranie kół wirnika, utratę szczelności, a nawet pęknięcie wałka. Z kolei przedostanie się ciała obcego, powoduje uszkodzenie łopatek koła. Prowadzi to do niewyważenia układu wirującego i w konsekwencji do uszkodzenia pierścieni uszczelniających oraz poważnej awarii całego urządzenia.

Szkodliwe są też zanieczyszczenia w oleju, ponieważ mogą one uszkodzić łożyska i czopy wałka, utrudnić przepływ oleju i funkcjonowanie pierścieni uszczelniających. Olej mogą zanieczyścić cząstki metalu i nagaru. Można je jednak wyeliminować lub zmniejszyć poprzez zadbanie szczególnie o stan układu zasysania oleju i filtra oleju. Przy tym zaleca się stosowanie olejów o lepkości minimum 15 W/40 (w miarę możliwości syntetycznych).

eksploatacja turbosprężarki

Eksploatacja turbo – czego nie powinno się robić?

Nie należy samodzielnie naprawiać popsutego turbo. Ich naprawę i regenerację  przeprowadzają tylko serwisanci. Co prawda sprzęt ten jest w zasadzie prostym mechanizmem, ale wykonano go z bardzo małą tolerancją rzędu mikrometrów. W związku z tym jedynie producent turbosprężarki lub autoryzowany przez niego serwis mają narzędzia oraz pracowników, wyspecjalizowanych w naprawie turbin. Naprawa turbosprężarek przeprowadzona przez specjalistów oznacza oszczędność czasu i pieniędzy, gdyż tylko oni znają doskonale silnik danego samochodu i jego wyposażenie.

Eksploatacja turbosprężarki – przewidywanie awarii

Gdy zauważy się charakterystyczny symptom awarii w aucie, trzeba szybko zatrzymać silnik. Awaria bowiem może być szybko usunięta w tym momencie. Inaczej naprawa będzie dużo droższa. Urządzenie to wiruje z ogromną prędkością, dlatego najmniejsza nieprawidłowość może błyskawicznie spowodować poważną awarię. Okazuje się, iż wystarczy tylko kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej ilości oleju zniszczyć łożyska. Brak wcześniejszej reakcji może spowodować, że naprawa turbosprężarki i silnika będzie znacznie bardziej kosztowna.

Nie należy montować urządzenia do innego typu silnika, ponieważ każda turbosprężarka jest konstruowana do określonego typu silnika i specyficznych warunków jego użytkowania. Z tego powodu nie można jej montować do innego silnika. Konstruktor, projektując silnik, uwzględnia wiele jego parametrów. Należą do nich np.: pojemność silnika, jego moc, sposób eksploatacji (jazda szosą lub na terenie), obciążenie pojazdu, wysokość i itd. Podkreślamy, iż tylko autoryzowany warsztat może zaproponować zmianę oryginalnej części na inną, bez obawy zmiany parametrów silnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Call Now Button